fredag 13. september 2019

Oppsummering august: 16 bøker

Pga en svært dårlig planlagt, men desto triveligere ferie til Irland, så er det blitt a) rot i det manglende systemet mitt og b) altfor få bokomtaler skrevet. Derfor blir det en litt rask oppdatering her på bloggen. Noe er presentert på Snaplioteket (bok-kanalen vår), men det får stå til. OCD'en min krever at alt er logget i bloggform ;-)


Kapittel-19 forfatteren Camara Lundestad Joof imponerte meg stort med denne boka. Den har fått sin egen omtale HER. Anbefales!


Boka havnet på langlisten til Booker-prisen i år og jeg gledet meg svært til denne. Siden Night Boat to Tangier allerede lå på Storytel var den bankers å få med seg. Handler om to falmende irske gangstere som venter på båten fra Tangier. Her forventer de at en kjæreste dukker opp og en forsvunnet datter vil komme tilbake. Og de venter og venter og venter... På Godot? For de av dere som ikke tar Godot-referansen... her skjer det ikke stort (synes jeg). Refleksjonene disse to irene underholder seg med mens de venter treffer meg ikke i det hele tatt, og jeg gir opp boka. Halvveis der. Her er det noe jeg tydeligvis går glipp av, men hva? Ja si det...


Denne av Lars Ramslie, derimot! Les omtalen min HER. Anbefales! 
(Forfatteren kommer til Kapittel neste uke)


Denne boka fra Evaristo havnet på kortlisten til Booker-prisen og er ei helt ok bok. Hva jeg egentlig synes? Greit innlest og egentlig engasjerende nok. Boka følger livet og kampene til tolv veldig forskjellige karakterer. De fleste er mørkhudede britiske kvinner, og de forteller historiene til familiene, vennene og elskerne sine gjennom flere årtier. Men (igjen) - skal langlistede Booker-bøker bare være helt ok?? Er jeg SÅ far off den såkalte litterære "intelligenzaen" her??


Si hva dere vil om Kepler og spekulativ krim, jeg leser bøkene om Joona Linna uanskvett! Fantastisk deilig gugge-krim/thriller serie. Ja, bøkene er voldsomme, og over the top, og spekulative, og voldelige, og fulle av cliff-hangere. Men hei, det kan da være greit innimellom? Les omtalen min HER, du vil ikke gå glipp av denne serien. Nemlig ;-) Anbefales!


Dette er en deilig nostalgisk novellesamling. Leste forfatteren fordi han kommer til Kapittel neste uke og ble positivt overrasket. Novellene kretser rundt stedet vi alle ønsker å reise tilbake til, til sommerminnene vi hadde og fremdeles skaper. For Håvard Syvertsen er det sommerøya. Forlaget skriver så treffende en setning: "Lengsel, lyst og vemod i midtsommerlyse og nattsvarte noveller". Anbefales!


Hadde jeg hatt denne boka for 12-13 år siden så hadde det sannsynligvis vært enklere å være min sønn.. :-) Veldig bra. Anbefales alle foreldre som lurer på om det er på tide å informere arvingen om sex. Inti Chavez Perez dukker opp på Kapittel og skal snakke med ungdom om denne boka. Spennende! Nesten så jeg kunne tenke meg å ha en ung tenåringssønn igjen! (Men bare nesten, hehe..) Anbefales alle tidligtenåringsmødre og -fedre!


  Denne boka ble jeg forespurt om jeg ville skrive omtalen til for magasinet til Forsvarets Forum. Hva jeg skrev finner du HER. Ikke visste jeg at vi hadde en Le Carré light i Norge. Anbefales!


Haha! Jeg bare elsker humoren og bøkene til Loe. Hva jeg syns om denne finner du vel beskrevet HER. Gleder meg stort til programpostene han skal delta på på Kapittel. Der skal jeg plante meg på første benkerad :-) Anbefales!

DENNE er lett blant de aller beste bøkene jeg har lest på en stund. Utrolig fin novellesamling med en deilig nerve gjennom alle novellene. Nydelig fortellerkunst! (Marie Aubert kommer til Kapittel med den nye boka si, Voksne mennesker).

Forlaget skrev det så fint at jeg siterer: "I de ni novellene i denne boka er det kort vei fra lengsel til skamløshet og videre til overtramp. En sliten pappa slår datteren sin og må hindre henne i å sladre. En seksten år gammel jente lurer seg inn i et hus som ikke er hennes. En ung kvinne får blåmerker og vet ikke om hun liker det. En mann drar til Sør-Amerika med sin kone for å adoptere en gutt, men trekkes i stedet mot en litt for stor jente. Det handler om mennesker i oppbrudd - fra vennskap, ekteskap og kjæresteforhold. Alle gjør ting de skammer seg over, men klamrer seg til forestillingen om at det finnes noe som er større enn det de forlater." Anbefales!



Rase gjorde noe med meg, og jeg kan ikke få anbefalt den nok. En grundigere omtale ligger HER. Anbefales!

Og så ei bok som overrasket meg stort! Jeg sluker som regel Vigdis Hjorth med hud og hår. Digger dama, både fordi hun er så kontroversiell og fordi hun forteller greiene sine rett ut, uten filter. Uansett hva hun skriver så kopler jeg protagonisten til henne selv, sånn er det bare. Ja jeg vet jo at det er en sannhet med kraftige modifikasjoner, men lell. Derfor så var jeg veldig nysgjerrig på denne dyneløftingsboka. Om en kvinne (Vigdis?) og hennes dysfunksjonelle forhold til sin først, elsker, deretter samboer. 

Men hvet du hva? Den ble aaaaaaltfoooor treig. Jeg gav opp halvveis. Jeg! Ei Vigdis-bok. Har aldri skjedd tidligere. Det er mulig at det var lydbokvalget som punkterte boka for meg, så jeg skal faktisk ta den opp igjen "en vakker dag" (der jeg har lest alt annet av Hjorth først). For så galt kan det vel ikke være? Nei det tror jeg ikke. Ta omtalen min som en klype salt. Les boka, og gjør opp din egen mening.


Ok! Enkelt den merkeligste og mest spesielle boka jeg har lest til nå i år (ever?). 15 mikrokrimromaner i ei bok. Ja femten. I tillegg får vi 90 sider med sluttnotater. Gjort av en tysker, som kommenterer de 15 mikroromanene som en avdød forfatter, som vi får biografien til, har skrevet. Etter å ha skrevet en murstein på over 2000 sider. Mikrokrimromanene er definitivt strippet, svært naive og Ferskenen - detektiven som tar alle på fersken - fikser alt. På strak arm. Les mer om denne rare boka HER. Trenger du no sært så leser du definitivt denne!!


Jeg har vært fascinert av Édouard Louis siden jeg leste hans første bok Farvel til Eddy Bellegueule i 2016. Nå har han kommet med nok ei selvbiografisk bok, og dette er den mest politiske boka jeg har lest fra Louis så langt. Men jeg ville ha mer. Det lille jeg fikk var nemlig svært godt. Kanskje det var et poeng med kun 76 fysisk pittesmå sider? Hm! Til tross for at boka var kort, så var den vel verd å lese. Nok en fasett av forfatterens liv på plass for leseren. Anbefales!


Og så vil jeg anbefale boka med den mest spesielle synsvinkelen og optimistiske tankegangen jeg har vært borti på noen år. I Nøtteskall får vi nemlig noe så spesielt som forsøk på forhindring av et mord, fra en protagonist, ennå inni mammas mage! Dette var krim with a twist, for å sei det på godt stavangersk. Boka er McEwans definitivt egen vri på Shakespeares Hamlet. En klassisk beretning om mord og bedrag som du rett og slett må få med deg :-)


Siste bok ut i den heller litterært innholdsrike august måned er denne novellesamlingen. Fantastisk god novellesamling. Igjen! Ingvild H. Rishøi blir sammenliknet med de virkelig store i Norge. Denne bør du ikke la passere. Den er virkelig noe for seg selv. 5 noveller, Fru Berg er en hamster, Janis Joplins liv og død i storskogen og synske mennesker er en smakebit. Les! 


En heller fullstappet august måned er over og vi er allerede godt uti september. Pga den brått påkastede ferien min er starten på september blitt noe utsatt her hjemme, noe som har påvirket både oppkjøring til årets store happening - nemlig Kapittel 19 litteraturfestivalen i Stavanger som starter onsdag neste uke og bokbloggingen min. Neste uke skal jeg være turist og bo på hotell i egen by istedenfor å pendle to timer hver dag i rushtrafikk til Stavanger. Den rene og beste luksusen, høstnytelsen/-ferien/-oppladningen man kan ha. Neste uke blir det Kapittel-19 for alle penga!

Ser jeg deg der? Gi lyd!




8 kommentarer:

  1. Veldig bra med 16 leste bøker altså! Jeg har lest 5 av "dine",Evaristo, Aubert, Isakstuen,McEwan og Fru Berg. Jeg hørte Girl,woman, other på lyd og hadde planer om å skaffe meg den på papir om den kom på korten, den gjorde jo det men jeg vet ikke helt. Mange av disse hadde jo en sammenheng med hverandre men litt uoversiktlig med så mange fortellinger i èn liksom? De som har lest den på papir syntes den til tider virket poetisk uten at jeg har fått det med meg. Det var et par "lettvektere" på listen i år syntes jeg, tenker på seriemordsøsteren også blant annet.

    Jeg skal ikke avgårde i år heller men skal nå prøve å følge med på insta og apropos insta, jeg ser jo at snaplioteket har konto der men hadde det gått an å få noen av disse snapp-snuttene inn på story på insta for de som ikke har/ vil være på snap? Slik som det er nå ser jeg ingen grunn til å følge kontoen for det er lite interessant for meg å vite hvem som gjester der når jeg ikke får sett noe likevel. Det blir litt lukket og noe ikke alle får ta del i, og siden den likevel har èn konto på insta hadde det vært fint med noen snutter liksom.
    Er dette noe du kunne luftet for de andre som driver kontoen der tror du? :-)

    Ellers var det flere bøker på listen der jeg kunne tenke meg å lese, HELVETE, blant annet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser jeg kan høres noe streng/sur ut i kommentaren, det var IKKE meningen altså! :-)

      Slett
    2. Enig med deg Beathe. Snap er et lukket forum jeg ikke har tenkt å lage meg konto på. Har mer enn nok med insta og Facebook.

      Slett
    3. Beate: ikke streng/sur, bare konstruktiv. Jeg er med og bruker snap fordi den plattformen ble valgt utgangspunktet. Jeg vet faktisk ikke hvorfor, for jeg var ikke med fra starten. Skal definitivt lufte det i gruppa! :)

      Slett
  2. Mye lest, mye bra. Jeg digget Ferskenen. Helvete skal leses og Sveen også etterhvert. God helg 😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja var ikke Ferskenen noe for seg selv :D Johan Harstad skal holde Kielland-foredraget på Kapittel neste uke, og det skal jeg definitivt få med meg. Regner ikke med det blir en Ferskenen der, men lell. En temmeslig skrudd, og ja - kul! bok :) Takk og god helg til deg også Anita.

      Slett
  3. Night Boat to Tangier er ikkje med på kortlista ;-)

    Fleire bra bøker her, både som eg har lest og vil lese. Ses snart i Stavanger :-)

    SvarSlett
  4. Uuhh... korrigert. My bad. Langlisten it is :-)
    Ja nå nærmer det seg! See U soon. God forblåst søndag til deg!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)