lørdag 14. september 2019

The Testaments av Margaret Atwood

Endelig! Oppfølgeren til The Handmaid's Tale er her, etter over tredve år på overtid. Om jeg var spent? Satt på flyplassen i Belfast da en mail tikket inn med info om at boka var klar på Amazon. Innlogging, søk og ett klikk senere hadde jeg boka på Kindle og jeg forsvant ut av denne verden. Trenger jeg si mer?

INGEN SPOILER !!!

For ei bok! Og så var den enda mye bedre enn forventet! Jeg var nemlig redd for at det å skrive en oppfølger så mange tiår etter førsteboka og utgi denne samtidig som det går en TV-serie parallelt som bygger videre på The Handmaid's Tale, ville gi The Testaments en altfor stor utfordring. Rest in peace. Det er svært langt fra Georg R. R. Martin og hans Game of Thrones never-to-finish-the-book-series til Margaret Atwood. Takk og lov.

Historien(e) i The Testaments er nemlig lagt til 15 år etter vi forlater Offred for godt i The Handmaid's Tale. Vi møter istedenfor aunt Lydia, bestanderinnen med strømstokken, som hovedfortelleren av historien. Og førr ei dame! Vi blir nemlig kjent med forhistorien hennes forut for både denne boka og The Handmaid's Tale - hvordan hendelser i og utenfor hennes kontroll gjorde Lydia til Gilead's hovedformynderinne med stålkontroll på tjenerinnene. En ikke direkte lykkelig historie.

Margaret Atwood
Bildekilde: nytimes.com
Som motvekt til aunt Lydia får vi også - hurra! - historiene til begge Offred's døtre. Hvordan det gikk med dem etter moren forsvant ut av livene deres. Jeg skal ikke spoile noe av innholdet, men kan røpe at dette er virkelig spennende! Alle tre historiene hopper frem og tilbake i tid, men jeg har ingen problemer med å følge Atwood, verken hvor hun er eller hva hun vil med oppbyggingen av boka på denne måten.

Og det er her jeg synes forfatteren gjør sine geniale sjakktrekk. Jeg sitter nemlig igjen etter ferdiglest bok med følelsen av å ha fått en komplett innsikt i alt det jeg har lurt på i alle disse årene siden jeg leste førsteboka. Slutten er også aldeles helt spesiell, og definitivt så langt fra det jeg hadde forestilt meg som jeg kunne komme. Denne andreboka er også en dystopi, men den har mye sterkere spenningselementer i seg. Der The Handmaid's Tale i all hovedsak var mørk får vi her en noe mer nyansert og definitivt mye mer engasjerende fortellerstil. Nærmest for en thriller å regne i forhold.

DET ER BARE SÅ BRA !!!

Uansett hvordan TV-serien kommer til å ende (jeg har faktisk ikke fått med meg alle episodene i sesong 3) så vil disse stå fjellstøtt på egne bein, forut som de er for The Testaments. Jeg vet at Atwood har en stor finger med i spillet når det gjelder innholdet i TV-serien, og ser at jeg kanskje har en idé om hva som kanskje kan komme til å skje underveis om serien fortsetter. Jeg er uansett ikke i tvil om at TV-serien kommer til å legge seg på linje med historien 15 år etter The Handmaids Tale.

Jeg fikk en flott link av sambo til et Atwood-intervju gjort i etterkant av The Testaments som jeg anbefaler å lese. Dette finner dere HER.

Gled deg - les boka - IKKE tro at TV-serien er nok. Det er den definitivt ikke.

Og om jeg fortsetter å lese meg gjennom hele Margaret Atwoods forfatterskap? Ja du kan jo lure ;-) Så nå er det bare å vente - kanskje vinner boka også Booker-prisen i år? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvem som vant dette året egentlig, for meg er Atwood vinneren. Uansett!


Kilde: egen ebok - Utgitt: 2019 - Forlag: Nan A. Talese - Sider: 432 - Språk: Engelsk
Utfordring: GoodReads, Booker-prisen


.

8 kommentarer:

  1. Gleder meg veldig til å lese denne og det beste er at den ligger klar! Skal bare lese Handmaid`s tale for oppfrisking først. Har kun sett et par episoder av tv-serien men har planer om å binge serien når bøkene er lest.

    Skal gå inn å lese intervjuet i morgen, jeg så en video med henne på Youtube i går hvor hun snakket om denne boken som var artig å få med seg også.

    Det skulle ikke forundre meg om hun vant i år og selv om jeg ikke har lest så mye av henne så krysser jeg fingrene for at hun får nobelprisen i neste måned!

    SvarSlett
    Svar
    1. At Atwood burde få Nobelprisen i litteratur i år hadde ikke vært et år for tidlig... Vi får nå se. Av en eller annen grunn blir Alice Munro hevet et hakk over Atwood, uten at jeg forstår hvorfor. Krysser det jeg kan for at hun ihvertfall vinner Booker-prisen, og så har jeg et håp om at hun også - vel fortjent og langt på overskudd - får Nobelprisen også. Det hadde vært aldeles magisk!

      Nå håper jeg også på at det blir fortgang i filmatiseringen av MaddAddam-trilogien også. DET hadde vært gode nyheter! Og kanskje jeg skal lese på meg en refresh av Handmaid's Tale også nå, sånn etterpå. Bare fordi :-)

      Slett
  2. For en boblende omtale, om jeg hadde vært i tvil om å lese så hadde den vert vekke, men selvfølgelig skal det leses :) Har problemer med å se tv/serier, så jeg så bare den første runden, har lest den første boken, så jeg håper jeg vil ha glede av denne selv om jeg ikke har fulgt serien til siste slutt

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boka har INGENTING med TV-serien å gjøre. Det er det som er så genialt. Du trenger ikke se et eneste øyeblikk på TV! Ville dog ha lest The Handmaid's Tale først, men det regner jeg med du har gjort allerede :-) Jeg har ingen problemer med å boble av denne boka, det er bare en SÅ genial oppfølger. Gled deg. Håper du ikke har blåst bort denne helga... Det er "luftig" på vestlandet for tiden ;)

      Slett
  3. Denne står for tur, og er et must for oss Atwood-fans.:)
    Turde ikke lese omtalen din, men fikk med meg begeistringen. Og godt er det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Null spoiler, så her leser du risikofritt :) Begeistring har jeg nok av, både for forfatteren generelt og denne/disse to bøkene spesielt. Det å skulle skrive en oppfølger over 30 år etter førsteboka må ha gitt en svært spesiell vurdering av tilnærming til stoffet, og ikke minst - hvordan dette skulle slutte... Gleder meg til andre leser og skriver. Jeg vet jeg er i overkant glad i Atwood i utgangspunktet, så jeg kan jo ikke sies å være så veldig objektiv - hehe...
      Hold på hatten og ha ei god uke!
      Når det gjelder Snaplioteket så vil den forbli på Snap, men jeg har tatt poenget og skal forsøke meg på å poste dobbelt en av rundene - både på Snap og Insta-story, for å se hvordan det funker :)

      Slett
    2. Ok, men det er noe med å bli påvirket av både en begeistret, en middels og en misfornøyd omtale, da sjø.
      Enig i at det er sterkt at hun skriver oppfølger 30 år etter.
      Hatten går det fint med her, det regner som pokker, men blåser ikke, ikke noe å snakke om i alle fall slik som i lenger sør-vest. Ha en fin uke du også Marianne.
      (ang snap- så har jeg skønt det. Skal følge med om du får til noe på instaStory)

      Slett
    3. Hehe, enig ang påvirkning. Det var vel ingen bombe at jeg syns boka var super.
      (Tror det blir meg i første omgang som tester dobbel-posting Snap/Insta, så du ser etterhvert)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)