tirsdag 15. januar 2013

Bokomtale - "Hvitvasking" av Tom Kristensen

Nå er det rett før ebokhyllami skifter navn til digitalbokhyllami gitt :o) Nok en lydbok er fortært, og oppussing av pendlerbolig går som en lek med krim fra Tom Kristensen på øret. Denne gang fikk jeg meg en overraskelse, for det viste seg at lydboka ikke kun var innlest. Det jeg hadde kjøpt var faktisk en versjon dramatisert for radio! Jeg tror det må være første hørespillet jeg har lyttet til etter den fantastiske "Tordivelen Flyr i Skumringen" av Maria Gripe som gikk på radioen en gang på slutten av 70-tallet... Tiden flyr... Nuvel!

Tilbake til Hvitvasking av Kristensen. Boka handler om Asgeir Müller, en ung mann bosatt i Trondheim med samboer og bonusbarn. Ut av det blå får han vite at han har arvet en kunstforretning etter sin avdøde onkel. En onkel han knapt har møtt i voksen alder. Det følger imidlertid et krav med arven, og det er at Asgeir må drive kunstforretningen i 2 år for å kunne overta både forretningen og leiligheten som følger med. Asgeir sier opp jobben og flytter til Oslo. Disse pengene kan han ikke la gå fra seg. Det å drive kunstforretning når man er grønn i faget er imidlertid ingen spøk, og til tross for hjelp fra onkelens assistent i butikken, en eldre dame, så sliter han snart økonomisk.

Gjennom kontaktene til en gammel venn fra Forsvaret får Asgeir tilbud om et helt ufarlig hvitvaskingsoppdrag av penger som vil gi ham cash nok til å komme over den økonomiske kneiken. Samtidig blir han kjent med Kristin, en TV2 reporter som etterhvert får kontakt med en tyster fra en hemmelig, innvandrerfiendtlig organisasjon med kjente samfunnstopper som medlemmer. Det viser seg etterhvert at hvitvaskingsgjengen har kontakter i den hemmelige organisasjonen. Snart er både Asbjørn og Kristin involvert i både fryktelige drap, hvitvasking av penger og rasisme. Hvem var nå egentlig Asbjørn's onkel? Døde han en naturlig død, eller ble han drept? Til hvilken dør tilhører den ukjente nøkkelen som sitter på nøkkelknippet til kunsforretningen? Hvor kommer nazi-uniformene fra onkelens bod inn i bildet? For ikke å snakke om - hvorfor må Asgeir drive kunstforretningen i 2 år for å kunne motta arven? Her er det  mange løse tråder, og på Kristensen-genialt vis så blir disse nøstet opp i en spennende innspurt i dette hørespillet.

Tom Kristensen
Bildekilde: nrk.no
Dette ble noen fornøyelige timer! Utrolig gøy å ha hørespill på øret! Det ble ikke akkurat som å lese boka, og av en eller annen grunn så tror jeg at boka kunne ha blitt hakket bedre enn hørespillet. Ikke fordi jeg ikke liker hørespill, men fordi det nok er forkortet en god del i forhold til boka - naturlig nok. Historien er spennende, alle "stemmene" flyter veldig bra, her er ikke overdramatisering - ei heller flatt og kjedelig. Det var rett og slett et godt hørespill med en god story, om enn ikke like god som "En Kule" og "Korsbæreren" som er de to favorittene sålangt fra Tom Kristensen. Pluss for storyen var at den ikke er fra finansmiljøet, som de foregående bøkene hans som jeg har lyttet til. Minus til storyen er at den, ihvertfall i hørespillvarianten, ikke var så detaljert som jeg ønsket og som jeg liker ved Tom Kristensen. Det har imidlertid ikke fått meg fra å lytte til flere hørespill. Innimellom å lese og å lytte til innleste bøker så var dette en behagelig overraskende forandring. Anbefales!


Kilde: egen lydbok
Utgitt: 2010
Forlag: Lydbokforlaget
Språk: Norsk bokmål
Spilletid: 2t 25min
ISBN: 9788242141897
Format: MP3
Utfordring: Krim, Lydbok, GoodReads




.

10 kommentarer:

  1. Jeg likte også "Hvitvasking" godt. Lager de hørespill ennå ... ? Det var veldig 1978! Men, litt morsomt for oss som har vokst opp med dem på radio da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - dette var skikkelig hørespill fra "gamle dager", med lydeffekter og det hele. Snakker meg om å gå i barndommen igjen :o) Den oppvoksende slekt vet vel knapt hva hørespill er for noe... Må rett og slett sjekke med ungene senere!

      Slett
  2. Jeg tror også Profitøren er laget som hørespill, mener å huske at jeg har hørt en episode på radio.

    Uansett, jeg likte denne boka, men etter at jeg leste den så tenker jeg hver gang jeg ser en butikk m.m. som virkelig ikke kan gå rundt her (uten at jeg kan si det med proffe øyne) i Oslo at dette er et hvitvaskingsprosjekt....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte meg nettopp Profitøren idag - i hørespillversjon :o) Ikke så ofte jeg kommer over hørespill på bøker jeg vil lese, så jeg kastet meg over denne også. Vintermånedene blir med Tom Kristensen på øret, ser det ut for. Det er NRK Radioteatret som står for arrangementet i både Hvitvasking og Profitøren. Gleder meg rett og slett til nok et gammeldags hørespill jeg!

      Slett
  3. Jeg har også rotet meg bort i dramatiseringer, men da på engelsk og i forkortet versjon. Den verst var kanskje ei Chandlerbok, der de hadde presset inn hele boka på 2 cd-er og det gikk så forrykende fort at jeg måtte google morderen i etterkant - men godt lest var det jo -).
    Jeg liker mine lydbøker lest til smitt og smule av skuespillere som evner å få fram forskjellige stemninger og personligheter kun igjennom små stemmenyanser. Det er idealet og, de gangene du er så heldig og treffe - sender det selv middelmådige bøker til himmels.

    (eg - Franzens Freedom og Connellys Lincoln Lawyer -
    begge med opplesere som burde vært bronseforgylt -)

    Kristensen har jeg dessverre ikke lest, men det kommer nok endag.
    (Også skulle jeg si noen ord om tibben og setteren, men rotet bort hvilket innlegg kommentaren var under. Ihvertfall: settere tror jeg ikke passer for meg, de høres mer aktiveteskrevende ut - selv enn - han som nå for andre dag på rad har blitt tildelt et lammebein bare så han skal holde kjeft mens jeg skriver denne kommentaren. Og på tross av at vi nettopp har vært ute i 1,5t. 1 times jogg + 30min gå. Men nå skal jeg slutte å spamme kommentarfeltet ditt med hundeprat!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha - bjeff ivei du! Jeg har en pesende tibbe med bedende øyne bak meg her, som formelig tigger etter TUR. Kan knapt skrive ordet før han begynner å pipe.. men han vet at om han maser for mye så ryker han i ensomhet rett ut på terrassen. Han har hukommelse, så det gjør han ikke i utrengsmål. Settere er krevende. 3,5 mils tur (jeg på ski, han drar) er nok til 2-3 timers fred og ro, og så var det på'an igjen. Mer-mer-mer... Neitakk, nå er det sofabikkje som gjelder :o)

      TAKK for tips når det gjelder Connellys Lincoln Lawyer! Den står på leselista - hvorfor ikke høre en gyllforgyldt innleser istedenfor!!! Enig i at de beste innleserne er dem som kun trenger de små variasjonene for å skape stemning. Jeg er allergisk mot overdramatisering og tillagte, teite stemmer for å få fram poenget! Radioteatret var akkurat passe. I hørespill får man jo forskjellige stemmer anyway. Her ble det ikke mas - kun kos, selv om jeg som nevnt savnet litt flere detaljer som jeg er sikker på er i originalboka.

      Slett
  4. Takk for glitrande omtale og eit godt lydboktips!

    SvarSlett
  5. Aiaiai....takk for tips! Dette er nemlig min favorittbok av Tom Kristensen. Har ikke lest den på noen år, hadde derfor vært veldig spennende å høre den. I hørespillutgave til og med. Mulig jeg også må få med meg profitøren etterpå. Ser frem til å høre din mening om denne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Profitøren står for tur etter jeg har ferdiggjort Kafka på Stranden. Den boka vil jeg nyte uten å ha et "forstyrrende" hørespill parallelt. Ser imidlertid stort fram til hørespillet. Likte godt Hvitvasking, men tror som sagt at en del detaljer forsvinner underveis. Kunne vært interessant å høre hva du synes om hørespillet i forhold til boka!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)