onsdag 30. januar 2013

Bokomtale - "Allah's Tårer" av Rikard Spets

Det var boka si det! Debutbok til og med, og umulig å legge fra seg! Og nå har jeg allerede brukt to utropstegn! Tre... Rikard Spets er fra Sandefjord og debuterte med denne thrilleren i 2011. Handlingen er som Aslak Nore's En norsk spion lagt til Afghanistan, men til forskjell fra Nore så har ikke Spets samme bakgrunn fra Midtøsten. Dette var derfor en stor overraskelse!

Allah's Tårer er en thriller som utspiller seg i Afghanistan, og ikke uventet handler den om kampen mot terror. al Qaida planlegger en storstilt terrorhandling som vil utslette hele USA og Europa med, og muldvarper er allerede plassert i større, ledende selskap i verden som jobber innenfor teknologi for å skaffe til veie våpnene som al Qaida planlegger å bruke. En gruppe spesialsoldater, ledet av den norske marinejegeren Angus Storm, blir håndplukket for å avverge terrorhandlinger over hele verden. Gruppen, som får kallenavnet Herkules, får ansvaret for å eliminere trusselen - en trussel som vil rykke grunnlaget vekk for tre verdensreligioner og dermed endre den eksisterende maktbalansen i Midtøsten. Osama bin Laden er nemlig ikke død, og han skal stå i spissen for dette terrorangrepet som vil bli den største politiske krisen i moderne tid om det blir gjennomført.

Det første som slo meg når jeg begynte på boka var at den minnet meg sterkt om bøkene fra en annen thriller-forfatter som jeg rett og slett elsker å lese. Nemlig australske Matthew Reilly. Til forskjell fra Reilly så er Spets mye mer "down to earth", men skrivestilen er nokså lik likevel. Dagbladet kaller Allah's Tårer altfor informasjonstung. For min del er det dette jeg elsker med gode thrillere, sålenge informasjonen er troverdig og viser kunnskap og kompetanse om både teknologien, lokasjonen og menneskene det handler om. Det gjør den definitivt her! Angus Storm er imidlertid mer jordnær enn Reilly's helt Scarecrow, og det gir Allah's Tårer et mye mer seriøst preg enn thrillerne til Reilly. Der blir det mye James Bond på stereoider, og så mye galskap at man absolutt ikke tror at det kunne vært mulig i virkeligheten. Likevel har forfatterne mye til felles i skrivestil - hvordan bygge opp persongalleriet, gruppedynamikken mellom dem, troverdige detaljer både når det gjelder landskap, utstyret og transportmidlene som brukes og oppbygningen av selve plottet.

Rikard Spets
Bildekilde: Wikimedia Commons
Dagbladet skriver i tillegg at "Denne typen bøker skrives av menn, for menn". Det viser hvor liten peiling Dagbladet egentlig har når det gjelder kvinner og thrillere! Hvorfor i all verden skulle jeg som kvinne være mindre interessert i "..høyt kunnskapsnivå når det gjelder militære operasjoner, utstrakt bruk av fagterminologi og en forkjærlighet for detaljer"...??? Jeg føler meg rett og slett provosert av Torbjørn Ekelund i Dagbladet her, for jeg digger slike bøker! Nuvel, nok om det. Det er ei utrolig kompetent skrevet bok av en debutant. Plottet er troverdig, karakterene er troverdige, spenningen bygger seg jevnt og trutt opp gjennom hele boka, en stor nok dose "James Bond" er tilstede for å lage god action og den endelige terrorhandlingen som planlegges av al Qaida er like overraskende som skremmende og tankevekkende!

Jeg kan ikke annet enn å anbefale denne boka sterkt til thriller-avhengige og spenningssøkende lesere, og jeg ser veldig fram til neste bok med Angus Storm i hovedrollen!!


Kilde: egen ebok
Forlag: Juritzen
Språk: Bokmål
Antall sider: 601
ISBN: 9788282051590
Utgitt: 2011
Utfordring:  Norsk debutant, Ny norsk forfatter, OffTheShelf, GoodReads



Gribb i flukt...



9 kommentarer:

  1. Fin omtale av en bok jeg også likte godt. Har blogget om den.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fant omtalen din! Flott! Ser vi liker litt forskjellige bøker - jeg likte den utrolig godt, og 601 sider var helt passe :o) Rart ikke flere har skrevet om boka, for den er virkelig en særdeles godt gjennomarbeidet debutbok!

      Slett
  2. Denne skal leses! Jeg blir også litt irritert når jeg leser slik kommentarer om at det er litteratur for menn. Jeg har alltid likt spenningslitteratur og leste ofte det samme som faren min da jeg bodde hjemme. Har du lest Terrorjegerne forresten, en debut som kom samtidig som Spets. Litt annerledes, men samtidig spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Karin,
      Nei jeg har ikke lest Terrorjegerne av Tom Bakkeli, men har hørt om boka. Den ble engang notert bak øret, men der ligger den fremdeles gitt.. Takk for påminnelsen!
      Når det gjelder spenningslitteratur så vokste jeg opp med Alistair MacLean og Desmond Bagley på nattbordet. Jeg er imidlertid blitt mer krevende etterhvert, derfor er detaljerte og informasjonstunge bøker som Allah's Tårer midt i blinken for meg. Her har det blitt gjort en særs grundig research, og det preger hele boka. Veldig bra!

      Slett
    2. Må forresten bare nevne.. Igår da jeg var på Notabene-salg så hoppet "Terrorjegerne" fram fra hyllene! Jeg kjøpte den like greit jeg, så får jeg lest den også :o) Så takk for at du bragte den fram i hukommelsen min igjen!

      Slett
  3. Hei Marianne!

    Takk for at du leste og omtalte Allahs tårer på bloggen din! Veldig moro at en ”garvet” thriller/spenningsleser som deg likte den.

    Sammenligningen med Matthew Reilly var ny for meg. Jeg leste en bok av Reilly for 10-15 år siden (Tempelet). Husker at jeg likte den … Ekelunds anmeldelse i Dagbladet likte jeg også godt. Han skrev vel noe slikt som at selv om boken var detaljrik, så klarte jeg å holde fokus på historien, karakterene og drivet. Men dette med kvinner og spenning var en skivebom – det kan jeg skrive under på! Tror egentlig at de fleste kvinner setter pris på testosteron – men slik skal man vel ikke si i 2013? Vel, jeg skriver det uansett, og det vil jeg fortsette med – Haha!
    Ser frem til neste mulighet til å være din cicerone i noen timer. Frem til da: Keep up the good work!

    Beste hilsen

    Rikard Spets (som for tiden har blodige fingertupper og bomull mellom ørene etter intensiv jobbing med neste bok med Angus Storm: ”Det femte segl”).

    PS. For noen måneder siden fant de skriftruller med hebraisk skrift nedgravd i en hule i Afghanistan. Det pågår for tiden en gentest for å sjekke om pashtunernes opphav samsvarer med de muntlige legendene.. Kanskje dukker Mahdien (og lovkisten) opp også – vi får se ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Rikard,

      Skal se du har satt i sving en hel graveekspedisjon i Afghanistan nå, som virkelig kommer til å endre på de historiske religionslegendene! Bare rett å rimelig da, at du blir invitert til utgravingen av lovkisten! ;o) Ofte kan virkeligheten være minst like spennende som fiksjonen. Kan tenke meg at du er noe over gjennomsnittet interessert i resultatet av akkurat den gentesten! Spennende da, spøk til side!
      Med tanke på Reilly - jeg var like limt fast til "Allah's Tårer" som jeg har vært til bøkene hans! Dere har en driv som likner svært, og sansen for detaljer. Tempelet leste jeg for flere år siden. Veldig bra, den også, så bare øs på med testosteron du - det liker ihvertfall jeg, og innrømmer det gladelig :o)
      Er det lov å spørre om når "Det Femte Segl" er planlagt utgitt? Jeg er klar - no pressure... hehe..

      Slett
    2. Ser virkelig frem til din neste bok! Allahs Tårer var umulig å legge fra seg og var utlest på et knapt døgn. Godt jobba!

      Slett
  4. Flott omtale! Reagerer også på at Dagbladet generaliserer og setter lesere i bås. Jeg ble i alle fall inspirert til å lese boka av omtalen din :) Takk!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)