onsdag 1. desember 2021

Jeg har definitivt lest mye godt i november (16)

Høsten har rast forbi i full fart, og i forgårs kom og gikk vinteren. Den tok to timer. Effektiviteten er på topp på vestlandet. Piggdekkene ble skremt et lite øyeblikk, men nå kan de puste lettet ut igjen i garasjen. Ett år til neste gang. Våren er i sikte. Tre årstider på én dag. Business as usual. Det samme gjelder lesegleden. November fortsatte i samme spor som september og oktober. Uten noen flere dikkedarer - her er bøkene som kan anbefales og/eller med fordel unngås. En litt kortere presentasjon denne gang. Jeg har en isjasnerve som forhindrer meg fra å sitte for lenge. Ikke spør...


Havets Kirkegård av Aslak Nore. Krim/Familiedrama. November startet med et smell. Nore er tilbake på topp. Les omtalen av denne svært så gode boka HER. Gedigent JA!

 


Hjernen er Stjernen av Kaja Nordengen. Sakprosa. Dette var rett og slett en utrolig fin, lettfattelig og lærerik bok om hjernen og hva som - og hvordan - det skrangler rundt oppi der. Kan man spise hjernemat for å huske bedre? Kan hjernen trenes opp? Kan du smile deg glad? Les omtalen min HER. Dette er årets sakprosabok for min del.

 

 

Ritual av Mo Hayder. Thriller. Afrikanske stammer og ritualer, amputerte lemmer som beskyttende amuletter, narkotiske stoffer og forsvunne unge gutter. Jack Caffery med ny makker, dykkeren Flea. Oh yes. Britisk over-the-top makaber thriller. Anbefales. 

 


Den svarte boksen av Jennifer Egan. En spionthriller i twitter-format? Ja så absolutt! All tekst er nemlig skrevet ned i Twitter-vennlige tekstbolker med maks 140 tegn hver. I 2017 økte Twitter makslengde på innlegg til 280 tegn, men siden boka er gitt ut tilbake i 2013 så er tekstbolkene derfor mindre. Var boka lesbar og forståelig, eller endte den opp altfor fragmentert? Ser du gliset mitt? Herrrrrlig sær og fantastisk kul. Jennifer Egan ass... :-)

 


Soga om Fråid av Mona Høvring. Roman.

"Tenåringen Fråid styrer huset i Urskogen 13 saman med storebroren Terje Eddipus og veslesøstera Eva, medan skipperfaren Vulgaris er ute på sine seilasar. Men ein dag kjem faren heim med ei stemor til ungane, Demona de Sjavy. Ho rokkar ved familiedynamikken, og alle må forholde seg til hennar labile humør."

Tjah. Surrealistisk så det holdt. Sprelsk og lettere fabel-språkaktig som Bringsværd kan være, men traff meg ikke helt. Men er det noe annerledes du er på jakt etter, ja da er dette boka.



Samtykket av Vanessa Springora. Selvbiografisk. Dette er another cup of tea. Les boka! Dette er den intelligente hevnromanen med stor H. Få med deg omtalen min HER. Ja - ja - ja!

 


Rød Stjerne av Ørjan N. Karlsson. Thriller. Dette er siste bok ut fra Karlsson, og han klarer fantastisk nok å holde den samme høye kvaliteten, tempoet og troverdigheten som i alle sine foregående thrillere. Jeg har framsnakket ham så mye i det siste, og klarer ikke dy meg denne gang heller. Les Karlsson! Kan det sies tydeligere? :-)



The Crossing og The Wrong Side of Goodbye av Michael Connelly. Krim. Jeg fortsetter stødig i lydbokserien min om Harry Bosch, politietterforskeren som gjør livet til de kriminelle i Los Angeles utrygg. Dette er bok 18 og 19 i serien, og hele universet finner du listet på Fantastic Fiction HER. Forøvrig go-to siden min for å finne bøker og serier i kronologisk rekkefølge. Noe som kan være skikkelig vanskelig til tider. Connelly er en long time favoritt, og nå er det Titus Welliver som leser inn de siste bøkene. Fantastisk deilig innleserstemme. Og snart kommer flere sesonger på Netflix, basert på samme bokserie. Herlig! Jepp, jeg har valgt meg mange favoritter i november. Da er det enkelt å garantere seg suksess i bokvalgene.


Hun Reiste Alene av Mari Ann Augestad. Roman. Denne lille romanen har jeg spandert en egen omtale på. Etter å ha lest debutromanen hennes nølte jeg ikke da hun kontaktet meg for å lese oppfølgeren. Den er like fin som den første. Les gjerne om begge HER.

 


How to Stop Time av Matt Haig. Roman. Jeg likte svært godt The Midnight Library av samme forfatter (omtale HER) så hvorfor ikke teste ut forfatterens foregående bok? Ble den en like stor suksess?

"Tom Hazard has a dangerous secret. He may look like an ordinary 41-year-old history teacher, but he's been alive for centuries. From Elizabethan England to Jazz-Age Paris, from New York to the South Seas, Tom has seen it all. As long as he keeps changing his identity he can keep one step ahead of his past - and stay alive. The only thing he must not do is fall in love."

Jeg likte premisset, og Matt Haig - ja, han skriver godt. Men denne? Mmmhhh... Her ble det mye poengløs vandring frem og tilbake i tid for å forklare at Tom har levd i 350 år og hvem han har truffet på sin vei. Boka ble langdryg så det holdt, og da hjelper det ikke at språket er godt. Boka ble kjedelig. Og premisset for tynt, etterhvert. Skygg unna. Les The Midnight Library i steden for. Den vant GoodReads-prisen for fiction i 2020 av en årsak.

KRIMKVINTETT - KUN ANBEFALINGER, JØSS!

Det Ellevte Manus fra Anne Holt. En knasende god krim og for min del den første bokskildringene av covid-19  som løper samtidig med opprullingen av saken.

"
En pandemi har slått inn over verden, til sorg og uro for de aller fleste – men til stor glede for Hanne Wilhelmsen. Hun er for lengst pensjonert fra politiet og har levd i indre eksil i leiligheten sin i en årrekke. Da Norge stenges ned, opplever hun endelig å kunne ta byen sin tilbake. Hun nyter stillheten i folketomme gater."

Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke har falt for Anne Holt tidligere. Det har vært "noe" der som ikke har fenget. Men denne? Knallbra!! Til dere som liker og har lest Anne Holt tidligere - kanskje Det Ellevte Manus topper alle de foregående bøkene hennes? Og til dere som ikke har lest noe fra forfatteren eller vært lunken i utgangspunktet - les mer om boka HER. Anbefales!


Langsom Ild av Paula Hawkins. Denne er skrevet av forfatteren bak suksessen Piken på Toget som toppet listene i 2015. Jeg syns Langsom Ild var bedre.

"Da en ung mann blir funnet drept på en husbåt i London, utløser det en rekke spørsmål rundt tre kvinner. Laura er den ustabile unge jenta som har hatt et forhold til offeret, som sist ble sett vaklende ut fra husbåten. Carla, tanten til gutten, som har mistet et annet nært familiemedlem og sørger over den trøblete nevøen. Og den innesluttede Miriam, som bor i husbåten ved siden av."

Det er noe med stemningen, de ufordragelige karakterene og plottet som tiltaler meg her. Ekstra morsomt var det at jeg leste tre bøker mer eller mindre på rad som hadde et manuskript/bok/tekst som omdreiningspunkt, som denne boka her. Det kan en bokelsker like ;-) Anbefales!


Kastanjemannen av Søren Sveistrup. Oh yes. Denne traff også blink. Og her må jeg innrømme et nederlag. Jeg hadde nemlig lest ca 1/4 av boka før jeg ikke klarte vente lenger. Det gikk for seint å lese. Jeg la boka fra meg og så resten som serie på Netflix :-)

"I en av Københavns forsteder blir en ung kvinne funnet drept på en lekeplass. Den ene hånden hennes er skåret av. Over henne henger en liten kastanjemann.
Etterforsker Naia Thulin settes på saken. Snart oppdager hun og makker Mark Hess at det er et fingeravtrykk på den lille kastanjemannen. Avtrykket stammer fra en jente som politiet tror er blitt drept, sosialminister Rosa Hartungs forsvunne datter. En mann har tilstått drapet på jenta, og saken regnes for oppklart.
Kort tid etter blir enda en kvinne funnet drept. På stedet finner politiet en ny kastanjemann, med de samme fingeravtrykkene. Thulin og Hess begynner å lete etter en sammenheng mellom sosialministerens forsvunne datter og de myrdede kvinnene. Drapene skaper angst over hele landet, og de to etterforskerne frykter at morderen har en plan og at flere liv står i fare.
"

Svært bra krim! Både i bokform (så langt som jeg kom) og ikke minst filmatisert. Jeg digger Nordic Noir, både i papir og på boks. Anbefales!


Siste Spiker av Ahnhem. Dette er den sjette boka i serien med Fabian Risk i hovedrollen. Har du ikke lest noen av de forutgående? Les dem! Boka her står støtt på egne bein, men du får mye mer ut av historien om du leser serien kronologisk. Dette er nemlig serien du (heller) ikke vil gå glipp av.

"Han har utpresset. Han har mishandlet. Han har voldtatt. Han har gått over lik for å nå helt til topps. Han er foraktelig på alle vis. Han heter Kim Sleizner og jobber som politisjef i København.
Dunja Hougaard har gått under jorda for på eget initiativ å etterforske sin tidligere sjef. I månedsvis har hun og teamet hennes samlet inn informasjon. Da en høyt ansett mann innenfor den danske etterretningstjenesten blir funnet sammen med en naken, ukjent kvinne i en bil på havbunnen utenfor Refshaleøen, begynner det endelig å bli klart for å utløse fellen. Spørsmålet er bare for hvem.
Samtidig, på den andre siden av sundet, får den svenske politimannen Fabian Risk en beskjed som forandrer alt.
"


Slakt av Espen Skjerven. Og rosinen i pølsa kommer til slutt. En brakdebut som fremdeles gjaller i Stavangers gater, og bok nr 2 ligger på nattbordet mitt. Mer om den ved en senere anledning. Slakt er nemlig noe så sjelden som en vannvittig solid, gjennomarbeidet og til de grader så troverdig debut-roman. Jeg er fullstendig enig med advokat John Christian Elden som sier at dette kunne vært true crime. Utrolig realistisk og svært godt fortalt. Selv om jeg leser forsåvidt raskt så er det ikke hverdagskost å pløye gjennom nesten 500 sider på ett døgn for etterpå å ville ha mer. Litt om boka:

"Investor Erik Hoff kjemper for sin uskyld i en brutal dobbeldrapssak i Sandnes. Når politibetjentene Tom Grayston og Dagny Stokka undersøker nye tips i saken, vikles de inn i en mørk underverden av prostitusjon, overgrep og grov menneskehandel. Sannhet og tillit settes på prøve, og grensen mellom skyld og uskyld viskes ut. Slakt er første bok i en krimserie om Tom Grayston. Han er ung og sporty, med en sterk rettferdighetssans og dyp lojalitet til familien."

Det skader selvfølgelig heller ikke at historien er lagt til Sør-Vest Politidistrikt og Stavanger m/omegn. Endelig kan også jeg vandre i kjente gater og på puber sammen med politi og gjerningsmenn. Du verden denne var god. Anbefales!

***

Og dett var var november oppsummert. I løpet av november har jeg også klart å runde lesemålet mitt for året med god margin. Det var 104 bøker, altså i snitt to bøker i uka. Antallet er ikke noe mål i seg selv, men det er alltid kjekt å ha en viss oversikt. Jeg ser det har vært mye krim og thrillere i det siste. Det beror mye på at jeg som i starten nevnt ikke kan sitte noe særlig lenge av gangen. Krim er kjekt i lydbokformat, så det har blitt noen timer med headset langs fjorden her. Jeg klager ikke :-)  Desember er her. Det blir mindre lesing denne måneden. Det er som det skal være. 

Ha en fin førjulstid alle!

.

.

13 kommentarer:

  1. Skal si du har lest mye, og masse krim også :) Jeg har lest den første (takk for omtale) og de tre siste. Håper ryggen bedrer seg, jeg sto selv på knær og armer i lunchen i dag for å ta katteøvelse. Snart kommer vel boken Styggen på ryggen.
    Må fly, skal se Alt skal brenne på DnS, gleder meg, men først en spennende tur til biblioteket, og 1 ukes lånehyllen

    SvarSlett
    Svar
    1. Kommer styggen skal den leses ;-)
      Ja det er blitt en del krim i november. Klarer ikke helt konsentrere meg om annen litteratur. Må ha noe jeg kan lytte til av og på og/eller legge fra meg enkelt. Katteøvelse ja. Der har du meg også.
      Lykke til i 1-ukeshylla. Håper du får med deg noe snacks. Fortrinnsvis bøker det er 89 ukers venteliste på. Djeeezes... Det er det verste jeg har sett så langt.
      Håper du skriver litt om Alt skal brenne etterpå. Den ser sterk ut på papiret. Kos deg.

      Slett
  2. Hei! jeg har bare lest "Hjernen er stjernen" av dine. Har liggende "Fråid>". Boka "Samtykke" skummet jeg over. Ja, ja den skal jeg lese, den er nå notert.
    Krim er ikke helt min greie, men noen ganger kan jeg falle for ei krimbok, når jeg må ha noe annet.
    Håper du får en fin desember :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ingun. Fråid er, tror jeg - som Anita nevner under her, veldig humøravhengig. Jeg liker egentlig surrealisme og absurditeter, og bare navnene på hovedpersonene sier jo litt om hvilket nivå dette ligger på. Nysgjerrig på hva du synes om den til slutt.

      Slett
  3. Hola. Hawkins, Karlsson og Skjerven har jeg lest. Godt likt:) Leste halve Fråid før jeg måtte levere den tilbake til Bookbites. Sånn passe. Leste det jeg leste på venterom på sykehuset. Litt for absurd, muligens, muligens veldig humøravhengig.
    Kastanjemannen har jeg i hylla- skulle lest den for lenge siden, mulig jeg bør før jeg ser TV-serien. Har Hjernen er stjernen også, som støvsamler i hylla... blant mange andre hyllebøker. Next year:)
    Ønsker deg en fin desember Marianne:) God varm hilsen fra Gran Canaria, hvor jeg i dag har vært til terapeutisk massør og frisør:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hola part time senorita :) Ser vi syns det samme om Fråid. Tror også at boka er særs humøravhengig. Som minner meg på at jeg må sette Bringsværd på leselisten. Det er ei bok der jeg må lese. Tittel datt ut her, men får google etterpå. Han er fin :)
      Kastanjemannen på serie er bra! Lese først? Tjah. Prøve noe nytt - gå rett på TV. Det er jo en ny vri for lesehester som oss. Jeg klarte ikke dy meg :)
      Varm hilsen trengs. Ikke så mange minus her ennå, men vi sitter og venter på påfyll av ved - den kommer i ettermiddag - og er nå på de siste pinnene nederst i boden. Hvorfor bestille nytt i tide? hehe.
      Hvordan var den anbefalte terapeutiske mass-/frisøren? Jeg misunnelig? Overhode ikke ;)

      Slett
    2. Har ofte skjedd at jeg går rett på Tv-serie først, men det er meget sjelden at jeg da gidder å lese boka etterpå. Derfor tenkte jeg at jeg nå skal lese boka først for en gangs skyld;) Men vi får se, har en mistanke om at kanskje TV-serien kommer foran denne gangen også.

      Massøren/osteopaten/"mirakelmannen" som noen kalte ham- var dyktig han. Han brukte vel en blanding av osteopati , massasje med strekking og pressing, etc.. Vet ikke hva alt han gjorde, men han jobbet mest med ryggen og nakken og litt hofter til slutt, men det hadde han egentlig ikke mer tid til å gjøre ferdig. Gikk over tia. Får se om jeg tar meg en ny tur til uka. Han mener det tar et par-tre dager for å kjenne virkningen, så vi får se. Morsom var han også. Lo masse.

      Slett
  4. Fin liste, Marianne. Tror ikke jeg har lest flere enn 8-9 av Connelly. Nå ble jeg fristet til å lese flere - og se ferdig serien.
    Likte Kastanjemannen både i bok og som serie. En kort parodi: https://www.youtube.com/watch?v=b-ZurYFnkeg. Så nå venter heg spent på at Perlemanden kommer på skjermen ...

    Her i Oslo har vi fortsatt snø. Vakkert! Lagde engler i snøen i går. Min form for yoga :) Håper ryggen din blir bedre snart <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Connelly er bankers go-to. Alltid kjekt å ha noen av dem. De hjelper meg i lesetørketider eller når jeg trenger lydbøker rask. Må hele tiden ha nye serier "på vent" til en regnværsdag. Gruer meg til jeg er ferdiglyttet Connelly, men har et par bøker igjen. Han har jo skrevet noen uten Bosch i hovedrollen også.

      HA HA HA HA - til parodien. SÅ spot on! TAKK. Made my day, så di seie på norsk ;-)

      Her er det lite snø, gitt. Ikke like romantisk å skrape engler i isen.. Men som yoga i snøen høres det unektelig deilig ut, det skal jeg innrømme. Ryggen holder litt lenger etter hver kiro-time. Jeg tar det jeg får. Til slutt er jeg god :)

      Slett
    2. Jeg gjør en slags yoga hver dag. Engler i snøen er jo litt som den siste øvelsen i Ashtanga sekvensen :) Bra kiro hjelper.
      Det er godt med forfattere som man kan ha på vent som du fint beskriver det. Har du lest mer Hayder?
      Digger den Perlemandenparodien. Så spot on, men likevel ser vi en 8 timers variant :) Forresten har du sett traileren for den nye Reacher serien? Jeg trodde først det var en parodi :)

      Slett
  5. Ble en bra måned i november for meg også(19 bøker totalt) med mye krim på øret, faktisk hele tre stykk med Anton Brekke og nå er jeg veldig vant med Helge Winther Larsen og har funnet ut at han ER Anton Brekke. Ikke alle bøkene er like gode men det skal vel godt gjøres, likte Lykkejegeren veldig godt og trillet en 5èr på terningen der,er i gang med Gjemsel så det begynner å nærme seg Ringmannen igjen nå.

    Har lest tre av de du har lest,Havets kirkegård,Fråid og Samtykket. Synd ikke Fråid-boken falt i smak hos dere, jeg digget boken.Men sånn er det, kan ikke like alt heller.

    Ha en fin desebmer Marianne :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helge W-L er super på øret. Jepp - han ER Anton Brekke, også. Jeg fikk først sansen for ham da jeg lyttet til Gert Nygårdshaug sin serie om Fredric Drum. Jeg lyttet til alle 10 bøkene. HWL er topp. En av mine største norske favoritter.
      Når det gjelder Fråid. Det KAN være tidspunktet jeg leste boka på. Jeg ser jo at den kan være morsom. Muligens jeg må ta den opp igjen, for jeg liker det absurde og sære. Egentlig :)

      Slett
  6. Aiai, her var mykje snadder. Har lest: Hayder, Holt og Sveistrup. Stort sett enig i dine vurderingar, men tykte Kastanjemannen var noko oppskrytt. I gang med: Nore. Skal snart i gang med: Ahnhem.

    Eg var ikkje så begeistra for Piken på toget, så denne nye kjem ikkje til å bli prioritert av meg. Karlsson har eg ikkje hatt så bra kjemi med før, kanskje det er på tide å prøva på nytt? Noterer meg hjerneboka, medan twitterboka virkar litt for sær. Eller?
    Slakt har eg notert meg tidlegare, og den har etter å ha lest dette innlegget rykka fram i køen.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)