mandag 6. august 2018

Man Booker longlist "The Mars Room" av Rachel Kushner

Ja hva sier man her... Kvinne med ung sønn sitter i fengsel med en strafferamme på to livstider + for å ha tatt livet av en temmelig intens stalker. Mao ingen sjanse for å slippe ut pga god oppførsel før tiden, for å si det sånn. Fra fengselscellen forteller Romy Hall hvordan det er å sitte i fengsel som fattig kvinne i USA, samtidig som hun gir oss tilbakeblikk på livet hennes før fengselsoppholdet. Et liv som i all hovedsak dreiet seg om jobben på The Mars Room, en strippebule i San Franscisco.

Romy Hall er imidlertid ikke den eneste protagonisten i boka. Vi får også høre om livet til en ikke helt A4 politimann - Doc - som dreper og dumper mennesker og Gordon, ansatt av fengselet for å "undervise" kvinnene i litteratur mens de soner sin dom. Læreren forer Romy med bøker, avbitertang(?) og ellers mye av det hun og de andre elevene ønsker at han skal bringe med seg inn fra livet utenfor murene. Ja Gordon er nok over gjennomsnittet interessert i Romy, men går aldri over streken. SPOILER: Romy rømmer, Romy blir tatt, the end...

Rachel Kushner
Bildekilde: theguardian.com
Jeg var temmelig begeistret da jeg begynte å lytte til The Mars Room etter jeg fant den på Storytel. Innleseren var god. Hun hadde en svært god rytme og ikke minst stemme, og den passet godt til hovedpersonen Romy - eller, slik jeg innbildte meg hun kunne høres ut. Men utover i boka ble historien mindre og mindre fengende og interessant. Som diskutert med andre bokbloggere, det ble flatt. Og ikke minst slutten ble temmelig forutsigbar. Og så sitter man der og lurer på hvorfor amerikanske Kushner skrev historien i utgangspunktet? Åpenbart for å fortelle om en fattig kvinnes få muligheter i et statlig fengsel i USA, hvor man pga manglende pæng og kontakter får statlig oppnevnte advokater som bryr seg bæret om verken deg eller saken din. Med oppskriftsmessig traumatisert barndom, mor som ikke bryr seg, seksuelt misbrukt som 11-åring, narkotikaavhengig og jobbende i sexbransjen så blir Romy for meg, dessverre, en temmelig stereotyp kvinnelig protagonist. Det er ingen spenning, det føles som om man har 'hørt alt før' og engasjementet mitt som var høyt i utgangspunktet ble mer og mer labert. Jeg likte imidlertid lettere desillusjonerte Gordon, akademikeren som bor for seg selv oppe i fjellet og som setter fyr på trefellingsmaskineri fordi han liker naturen, men det holdt ikke til å bære boka helt.

Men - ingen dårlig bok, for all del. Den var bare langt fra så interessant som jeg trodde den skulle være. Midt på treet, og det er jo forsåvidt greit det...

The Guardian sier om boka:
Kushner’s subject is her country’s fall from grace. This is not the land of the free; no one has choices and everyone is guilty. (Gordon’s thesis is “the fateful concept of the American Adam”.) They are all prisoners of circumstance, from the inmates to the officers (“no guard wanted to work in a women’s prison”). Taken over by agricultural machinery and deserted by people, Kushner’s California is “a man-made hell on earth”, where the water is poisonous and even the air is bad.
Not the laaaand of the freeeee.... Men var det en bombe i disse dager?


Kilde: Storytel - Utgitt: 2017 - Språk: Engelsk - Sider: 352 - Forlag: Random House
Utfordring: GoodReads, Man Booker longlist 2018


Fra mitt eget besøk i San Franscisco - utenfor fengselsmurene :-)

10 kommentarer:

  1. Begynner å lure på om jeg rett og slett skal hoppe over denne hvis den ikke kommer med på shortlist. Har ikke kjøpt den enda og mange virker ganske lunken til den. Regner ikke med å lese hele longlist, men vil forsøke å lese hele shortlist.

    Shortlist blir for øvrig publisert mens vi er i Stavanger, på lørdagen! Så da håper jeg på livlig diskusjon :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hah - så kjekt da, med shortlist på Bokblogger treff :-) Boka er helt midt på treet, syns jeg. Ikke bortkastet tid, jeg lyttet til den mens jeg strikket hehe, men ikke den boka som kommer til å gjøre større inntrykk en et greit tidsfordriv. Kan med fordel utsettes, ihvertfall, og kanskje tas fram om den ved et tilfelle/kunststykke/sett inn det som passer - havner på kortlista..

      Slett
    2. Denne har jeg kjøpt ved en feiltakelse (feilklikk på kindle)og føler derfor jeg bør lese den, selv om den er en av de jeg har minst lyst til å lese. Og i tillegg finnes den på lyd på Storytel. Kanskje det blir en kombo etter Snap. Er ellers tom for Booker akkurat nå, men venter på et par i posten. Hva blir din neste?

      20.09 står det på Man Booker-siden, og det er torsdagen før treffet. Likevel et godt utgangspunkt for diskusjon på treffet, men da kan vi også vite hvilke bøker vi skal ta med:-)

      Slett
    3. Min neste er allerede Warlight av Ondaatje. Den er også på Storytel, og er sålangt ca 20% inn veldig god på øret. Jeg liker den forbausende mye bedre enn The Mars Room, og hadde tippet helt motsatt før jeg begynte å lese bøkene. Hjelper med en svært behagelin innleser på Warlight. Og så liker jeg prinsippet for boka, forteller måten. En jeg-person i retrospekt som vet han er en noe upålitelig forteller, fordi han - selvfølgelig - forteller om hendelser ut fra sitt eget synspunkt. Liker den ja.

      Slett
    4. Blir spennende å høre hva dommen blir om Warlight. Jeg likte både begynnelsen og slutten veldig godt, men det var en god del i midten som ikke engasjerte meg noe særlig, hvor det var vanskelig å fortsette på boken. Vet ikke helt hva som gjorde det, for i det store og det hele synes jeg det var en god bok. Siste del var strålende. Men før det, bare middels.

      Slett
    5. Humm.. nå gjør du meg nysgjerrig! Og jeg som ikke har fått lest en flekk idag...

      Slett
  2. Jeg har ikke bestilt denne og lurer på om jeg skal gjøre som Ann Helen og vente til kortlisten med denne.Vurderer å kjøpe storytel i en mnd for å få med meg mesteparten av bøkene før 20.sept for disse bøkene bruker lang tid i postgangen altså.

    SvarSlett
    Svar
    1. God idé med prøveabb på Storytel! Da har du fire bøker "gratis" på øret. Husker nå i farten ikke helt hva du allerede har lest, men selv om The Mars Room ikke kom helt til topps i kvalitet så var den ganske så behagelig innlest. Forfatteren, til en forandring, passet å lese inn sin egen tekst.

      Slett
  3. Gøy å lese omtalen din, så ut som du likte boken ganske så godt til tross for en smule forutsigbarhet. Jeg gjør, i år som i fjor, leser vinneren av Man :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boka var ikke dårlig, men den ble litt ... mjeeehh... etterhvert som jeg forstod hvilken retning den tok. Men for all del, absolutt lesbar, men ikke blant de beste. En treer på GoodReads syns jeg er helt på sin plass. Vinneren pleier å være bankers. Syns likevel det er veldig kjekt å 'være med' på vurderingen av langlisten for å se hva som beveger seg i den engelskspråklige litteraturverden. Kanskje enda mer på internasjonal Booker-pris hvor vi får lest oversatte bøker fra hele verden. Spennende!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)