onsdag 4. juli 2018

The last colony av John Scalzi

Denne boka er tredjeboka i Old Man's War serien, og her tar Scalzi oss med tilbake til John Perry - hovedpersonen i førsteboka. Perry er nå pensjonert fra sine militære plikter og har bosatt seg i et noe mer rutinepreget liv på en av jordens kolonier. Han bor sammen med sin kone og tidligere special forces kriger Jane Sagan og deres adopterte datter Zoë, fortalt om i andreboka The Ghost Brigades. Perry rekrutteres til å lede oppstarten av en ny koloni på en nyoppdaget planet. Det viser seg imidlertid når de ankommer planeten at de er blitt brikker i et intergalaktisk spill hvor menneskeheten er truet av konklaven, et forbund av ikke-menneskelige raser, og planeten de koloniserer - er den nå tom for for liv i utgangspunktet?

Innholdssammendraget til slike bøker er alltid vanskelig for meg å beskrive, for fortellingen virker alltid så banal forklart med få ord. Noe historiene til Scalzi definitivt ikke er. Forfatteren skriver nemlig både sammenhengende, plausible og spennende historier som veves realistisk sammen, selv om disse foregår i galakser utenfor vår egen. Det er rett og slett ikke så sært som det høres ut. Scalzi skriver nemlig veldig godt om menneskelige verdier som familie, lojalitet, kjærlighet og selvoppofrelse og at enkeltmennesker alene har evne til å forandre historiens gang. Her er det lite galaktisk krigføring, teknologi, lasersverd og trehodede monstre, for å si det sånn.

John Scalzi
Bildekilde: orderofbooks.com
Jeg synes likevel at denne boka er den svakeste i trilogien (som nå etterhvert endte opp med å bli seks bøker). Det skapes nye, og spennende historietråder - som det korte møtet med rasen som allerede bor på planeten de skal kolonisere - men denne droppes temmelig raskt. Det virker som om Scalzi bestemte seg midt i boka for at dette skulle bli en sekstett istedenfor en trilogi og at han har "spart" en del krutt som han vil bruke i de videre bøkene. Jeg er noe usikker på om jeg leser videre på serien, det blir ihvertfall ikke nå. Jeg liker imidlertid svært godt forfatterens skrivestil, så jeg får rote frem noen enkeltstående bøker jeg vet jeg har av ham i ebok-samlingen min.

Trilogien anbefales for dem som liker enkel, men velskrevet sci-fi ala Robert A. Heinlein. Alle tre bøkene ligger på Storytel, og der ligger det også "en haug" Heinlein-bøker. Gullgruve ;-)


Kilde: Storytel - Type: Lydbok - Tid: 9t51min - Språk: Engelsk - Sider: 337


En utrolig flott dag for teltliv 10 min hjemmefra



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)