torsdag 5. juli 2018

Avhengighetsskapende Hjorth & Rosenfeldt !!



Når man står opp om natta sånn ca 00:30 for å skaffe seg fjerdeboka om den sexmisbrukende og traumatiserte kriminalpsykologen og profileringseksperten Sebastian Bergman bare fordi man MÅ, ja da er det definitivt noe spesielt! Jeg fant Den stumme jenta hos Aschehoug i natt, kan man si... og klokka ble litt for seint +...igjen.

Så hva er det med disse bøkene? Samtlige har sålangt hatt gode historier å fortelle! Ja, det er krim. Ja, det er massemordere. Ja, bøkene er en smule spekulative der de avslutter med GEDIGNE cliffhangers. Men jeg blir jo solgt, så de lurer jo meg - og mange andre med meg, ser jeg. Så hva mer er det? For egen del er del helt klart persongalleriet, mer presist Riksmord-gruppa i Stockholm under ledelse av Torkel. Her har forfatterne gjort en formidabelt god jobb, for - det er minst like interessant å lese om dynamikken mellom de riksmordansatte som det er å lese om de aktuelle sakene gjengen driver og oppklarer. Hver av personene har sine spesielle særtrekk, og disse blir naturlig utviklet utover i serien. Dette er derfor definitivt en bokserie jeg ville lest kronologisk - både pga persongalleriet, men også fordi krimgåtene peker mot hverandre. Er du en av dem som blir hektet på TV-serier og bare MÅ se eeen til - og gjør det - da er du en av dem som blir i underskudd på søvn av disse bøkene. Sånn erre bare. Hjorth & Rosenfeldt har ihvertfall truffet en nerve hos meg.

Hans Rosenfeldt er forøvrig mannen bak den svensk/danske TV-serie suksessen Broen. Jeg lurer derfor på når Sebastian Bergman får sin egen TV-serie. Det må ihvertfall en drittsekk til for å spille hovedrollen :-)  Samtlige bøker i serien jeg sålangt har lest, nr 1-4, anbefales!!!

KORT OM BØKENE

Hans Rosenfeldt og Michael Hjorth
Bildekilde: deres egen FB-side
Mannen som ikke var morder
16-årige Roger er forsvunnet. Rømt til Stockholm, sier politiet. Men så finner de Roger i et tjern nord for byen. Med hjertet skåret ut av kroppen. Kriminalpsykolog Sebastian Bergman har trukket seg tilbake fra alt arbeid etter en privat tragedie. Helt tilfeldig blir han trukket inn i etterforskningen av drapet. Alle spor ser ut til å lede mot Rogers skole. Et tilsynelatende problemfritt miljø som skal vise seg å ha hemmeligheter.

Dødens disippel
En rekke uhyggelige kvinnedrap begås i Stockholmstrakten. Politiet står uten spor. De seksualiserte drapene bærer alle kjennetegnene til Edward Hinde, seriemorderen Sebastian Bergman fikk sperret inne for 15 år siden - og som fremdeles sitter bak lås og slå. Bergman tvinger seg på ny inn i etterforskningen. Under samtaler med Edward Hinde skjønner han at drapene angår ham selv helt spesielt.

Fjellgraven
To venninner på fottur i Jämtland gjør et makabert funn - ved et elveleie kommer en skjeletthånd til syne. Det viser seg at stedet skjuler seks lik. Rikspolitikommisjonen blir tilkalt, og Sebastian Bergman og resten av teamet begir seg til Jämtland. Alt tyder på at de døde er blitt drept samtidig. Spørsmålene er mange, det er mye som ikke stemmer. Säpo tar over, det er snakk om "rikets sikkerhet". Bergman og hans kolleger får klar beskjed om å pakke sammen og dra. Men Sebastian Bergman har ikke tenkt å fjerne seg. Han skal finne fjellgravens hemmelighet. Koste hva det koste vil.

Den stumme jenta
Det er påskemorgen. To små gutter og foreldrene deres blir skutt på kloss hold i hjemmet sitt. Etterforskerne skjønner at det må ha vært et vitne til ugjerningen. Guttenes 12 år gamle kusine Nicole var på besøk, og fotsporene hennes forsvinner inn i skogen. Kriminalpsykologen Sebastian Bergman kobles inn. Jenta har vært borte i tre dager, og politiet ber publikum om hjelp.
Sexavhengige Sebastian Bergman har alltid hatt problemer med å skille jobb og privatliv. Nicole er like gammel som hans datter Sabine ville vært dersom hun ikke hadde omkommet i tsunamien. Og Nicoles mor trenger beskyttelse. Så langt er jeg kommet i denne boka, altså ikke ferdig. Og det beste, det er mer!

Bok nr 5 i serien er oversatt til norsk med tittelen Ikke bestått, og den sålangt siste, og sjette boka kommer ut på svensk i november og heter En högre rättvisa. 

Førstnevnte av de siste to har jeg anskaffet meg allerede. Sisteboka som kommer i november på svensk drøyer jeg til norsk utgave. Engelsk kan jeg lese, svensk blir jobbigt...

Lykke til!

 

Christian Radich på besøk i landsbyen vår :-)








4 kommentarer:

  1. Argh! Trodde disse var som Kepler (som jeg fremdeles boikotter etter førsteboka) og har gått i bue. Nå har jeg lagt de i storytelhylla. Svensk må høres på svensk. Marianne da!!! Svenske lydbøker er uimotståelige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt uenig - jeg orker ikke svenske bøker verken i lyd eller papir. De minner meg altfor mye om mine måneder i Sverige på jobb, med svensk faglitteratur oppetter ørene. Svensker menn derimot ;)
      Nei bøkene er ikke som Kepler, disse er faktisk veldig så lesbare. Og vanskelige å legge fra seg. Prøv! Håper du treffer på en god, svensk innleser da. Jeg finner mine hos Aschehoug i e-bok formatet. Akkurat nå har jeg Anton Brekke & Co av Jan Erik Fjell på øret. Helge Winther-Larsen. Verri good! Spent på å høre hva du synes!

      Slett
    2. Hei. Jeg har ikke sett den, men det er faktisk en TV-serie (”Den fördömde”) med Rolf Lassgård som Sebastian B. Enig mht bøkene, ser fram til nr. 6! Vh Nina, bokbloggleser��

      Slett
    3. Ahh.. visste ikke om TV-serien! Den må jeg google meg fram til, så takk :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)