lørdag 28. juli 2018

Man Booker longlist - "Snap" av Belinda Bauer

Den norske vestlandskysten er overopphetet, så lesingen av årets langliste til Man Booker prisen går temmelig sakte nå i starten. Men den går. Og jeg tror jammen jeg valgte rett startbok, for Snap var en lettlest og riktig så finurlig krim.

Kort om plottet, som jeg ikke vil spoile. Jack på 12, hans mor og to søstre får motorhavari langs motorveien. Siden ingen av dem har mobiltelefon (?) så må mor forlate ungene i bilen mens hun selv går til nærmeste nødtelefon for å melde fra. Jack blir ansvarlig for sine to småsøstre, mor forlater bilen for aldri å komme tilbake. Tre år senere våkner høygravide Catherine While og finner en kniv og en lapp på nattbordet som sier: Jeg kunne ha drept deg. Disse to parallelle historiene samt politiets søken etter Goldilocks, en smart innbruddstyv som herjer i en engelsk småby, er rammene for historien som fortelles.

Jeg ble noe forundret da jeg leste at en krim hadde nådd langlisten, selv om forsåvidt 2016-boka His Bloody Project av Burnet var en slags variant av sjangeren. Det var ingen grunn til bekymring. Snap er nemlig ikke en ren krim, den er mer en sjangerblanding mellom krim og en slags oppvekstroman, og det forringer ikke boka det minste. Bauer klarer nemlig på et finurlig vis å gjøre historien både creepy og truende, samtidig som vi etterhvert får dyp medfølelse for Jack og hans noe alternative måte å forsørge seg selv og sine to småsøstre på. Persongalleriet blir også svært troverdig og levende, for forfatteren har nemlig en egen evne til å beskrive karakterene sine gjennom dialog og handling istedenfor å fortelle leseren hvilke karaktertrekk de besitter - noe jeg liker svært godt.

Belinda Bauer
Bildekilde: wikipedia.com
Selv om jeg forsåvidt tidlig forstod hvem gjerningspersonen var, så ble boka likevel både spennende og uhyggelig og til tider temmelig mørk. Bauer har heldigis ikke gått i cliffhanger-fella. Her var det ingen 'billige' kapittelavslutninger som drev meg videre, ei heller brukte hun overdreven vold og guffe som spenningsakselleratorer underveis. Det som drev lesingen fremover for egen del var nysgjerrighet, innlevelse i karakterene og deres rolle i totalhistorien. Jack som forsørger av to småsøstre, en far som forsvant ut av familien pga sorg og maktesløshet like etter kona var drept, gravide Catherine While og kniven på nattbordet - og hva ER det nå med mannen hennes?,  den notoriske innbruddstyven Goldilocks som alltid la seg til å sove natten over i de husene han raidet og ikke minst de tre vidt forskjellige politidetektivene Marvel, Reynolds og Rice. Det ligger nemlig en underfundig tørr humor som bakteppe til boka. Akkurat det ser jeg kan høres merkelig ut i denne settingen, men jeg tar meg i å flire underveis, mye pga dynamikken mellom de sistnevnte tre politietterforskerne.

Som krim er boka finurlig, som oppvekstroman er den både trist, urovekkende og til tider hjerteskjærende. Jeg tror det er denne miksen i historien som tiltalte meg, de velutviklede karakterene med sine feil og mangler og ikke minst at den verste ondskapen i verden kanskje viser seg og være den som er fullstendig kamuflert og skjult bak en slags normalitet? Bauers Snap traff meg godt og det skadet definitivt ikke saken at den var lettlest i denne vestlandsvarmen som faktisk bikket 36 grader igår da jeg fullførte boka. Jeg sitter imidlertid ennå og lurer på om dette er Man Booker materiale? Ja, boka ER god, men føles kanskje litt Booker-lett?!? Uansett - anbefales fra denne kanten!

Belinda Bauer er en britisk kriminalforfatter. Ifølge wikipedia er hun oppvokst i England og Sør-Afrika, og debutroman hennes - Blacklands - mottok den britiske kriminalforfatterforening Crime Writers' Associations Gold Dagger-pris for beste kriminalroman i 2010. Kanskje jeg faktisk også skal notere den bak øret!

Kilde: egen ebok - Forlag: Atlantic Monthly Press - Språk: Engelsk - Sider: 352
Utfordring: GoodReads, Man Booker 2018 longlist



Seilskuta Gulden Leeuw (nesten Goldilocks ;)
Her er vi på fjorden og møter Tall Ships Race 2018


.

11 kommentarer:

  1. Jeg leste Blacklands for mange år siden og likte den veldig godt. Sjelden jeg leser krim, men den var mer enn "bare" krim. Likevel er jeg også overrasket over å se navnet hennes på langlisten og jeg tror helt ærlig at det finnes bedre bøker enn Snap som kunne kommet med på langlisten, selv om jeg ikke har lest den enda. The Hoarder, Traveling in a Strange Land og The Long Forgotten er bøker jeg selv har lest og gjerne skulle sett på listen for eksempel. Men jeg gleder meg uansett til å lese Snap, for selv om jeg mistenker at den ikke kommer til å gi meg like mye som de beste Bookerbøkene tror jeg det blir en god leseropplevelse. Litt som det var for deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah.. Så Blacklands er også noe mer enn krim? Ja da er boka definitivt notert! Jeg har ikke lest Bauer tidligere, så jeg visste igrunnen ikke helt hva jeg gikk til. Leseopplevelsen ble definitivt god, og da har boka ikke vært bortkastet. Må si jeg liker at det blander seg litt "lettere" bøker inn i langlistene. Ellers så kan den bli noe traurig å komme gjennom. Ser også fram til den grafiske romanen. Har bestilt den i papirform via Bookdepository, og det så faktisk ut som om den kom fra Australia?!? Får håpe de ikke ror den over... :) Nå skal jeg for alvor igang med The Water Cure på øret.

      Slett
  2. Jeg synes den var mer enn det da jeg leste den: https://labbensblog.wordpress.com/2011/02/26/blacklands/

    Det er et godt poeng, alltid greit med litt lettere bøker innimellom på longlist. Jeg har også bestilt Sabrina fra Bookdepository, men den er ikke sendt enda. Snap, The Water Cure og boken til Ryan er sendt, venter på at Sabrina og The Long Take skal sendes. Uansett går det vel en uke til før de begynner å dukke opp i postkassen.

    Hvordan fungerer The Water Cure på lydbok?

    SvarSlett
    Svar
    1. Må si den fungerer litt rotete... Her er det flere fortellerstemmer i starten, alle er kvinner, og jeg har problemer med å holde dem fra hverandre. Jeg vurderer sterkt å kjøpe eboka, selv om innleser(e) er veldig bra. Spennende bok i utgangspunktet, så jeg vil ikke 'ødelegge' den med lydbok som jeg ikke klarer å følge med på...

      Slett
  3. Aha,en booker-light bok... Jeg har lest og likt Blacklands av Bauer og har flere av bøkene hennes på lur,likevel ble den umiddelbart kastet på sjøen når jeg så listen, men kanskje jeg må få lest den likevel. Nå har jeg lest to omtaler hvor den har fått gode skussmål og en hvor den heller fikk dårlig kritikk men den skal sies kom fra en booktuber og jeg er slett ikke sikker på om jeg har samme boksmak som henne anyway.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette kan du godt kalle en Booker-light bok. Den krever ikke så mye a leseren, og har en fin ramme rundt krimhistorier. Smaken er som oftest som baken - delt - så det forundrer meg ikke om det kommer både positive og negative omtaler om denne. Den ER "lett" i forhold til mange andre Booker-bøker jeg har lest opp gjennom årene, men den trenger jo ikke være dårlig fordi?!

      Slett
  4. Jeg er enig i at det er fint med litt lettere bøker også på listen, så lenge de er god. Snap har blitt kalt en middelmådig krim og mange virker opprørte over at den er med på langlisten på diverse Goodreads-forum og kommentarfelt. Godt å se at du som leser mye krim likte den. Jeg synes det virker som en krim i min gate. Jeg har skummet innlegget ditt litt frem til jeg har lest boken selv. Har bestilt den og den skal snart være på vei. Sabrina fikk jeg beskjed om er utsolgt, men har to stykker på kindle, så jeg skal nok klare med en god stund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke du vil angre på boka, dette er krim med litt attåt, for å si det sånn. Jeg forstår mange kan være opprørte, men hvorfor må Booker-lista alltid inneholde tungvektere som er "sære" i en eller annen retning? Blir denne boka litt for lite intellektuell? Er det det "de" mener? Når det er sagt så antar jeg at den ikke havner på kortlista, men hva så - den underholdt ihvertfall meg, og flere med meg ser det ut for. Da har den gjort sin misjon for meg ;)

      Slett
    2. ...og når det gjelder Sabrina, så fikk jeg nettopp beskjed fra Bookdepository at den var på vei til meg i posten - 10-14 dagers leveringstid. Jeg var kanskje ute litt tidligere med bestillingen enn deg?

      Slett
  5. Nå har jeg hørt ferdig Snap på grunn av deg. Begynte å høre, men ble så gruelig irritert på oppleseren som lager kvinnestemmene sytete og jamrete, så jeg bestemte meg, etter ca. en times lytting, at nå er det jammen nok. Meeeeeen, så gikk jeg inn for å lese hva du syns om boka, og skummet første avsnittet i denne bloggposten, bestemte meg for å gi boka en sjanse til, og det angrer jeg ikke på. Det ble riktig så spennende etterhvert.
    Jeg er novise i dette Man Booker sirkuset, så at noen kan være fornærmet fordi denne boka er for lett kan jeg kalle for litterært snobberi - jeg vet jo ikke bedre. Jeg likte plottet, jeg likte personbeskrivelsene, selv om noen (den gravide som fant kniven og ikke ville melde det til politiet - HERREGUD og JESSUFADER) var så dumme at det kanskje ble satt ny britisk rekord. Det er jo ikke sånn at når det kommer et foster inn i en kvinnes kropp så forsvinner alt av hjernemasse ut i samme farta?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke? ;)
      Jeg er helt enig. Det var noen usannsynligheter her underveis etter mitt hode, men gud vet - kanskje noen mister hjernen underveis? Kan ihvertfall ikke skylde på ammetåke... Påbegynnende?
      Kjekt du likte boka! Enig i innleserstemmer. Jeg skiftet også til ebok etterhvert. Jeg liker bedre egen stemme i hodet... (halloooo...) Snobberi ja, det kan jeg være enig i. Det er imidlertid mange gode i bøker i denne verden, så om den kom til langlisten så må den jo ha noe? Jeg syns ihvertfall det. Av Booker-bøkene sålangt så liker jeg The Water Cure best. Atwoodske tendenser hist og her skadet ikke :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)