torsdag 15. februar 2018

Rødvin og sjokolade - The Strange Library av Haruki Murakami

Leselysten pinger i all sjangerretninger for tiden. Gi meg sakprosa, krim, sci-fi, bibelberetninger og Knut Nærum. Alt frister! Nå også Murakami. Eller, for å være helt ærlig - det var tittelen på boka som fanget meg først. Stående med coveret mot meg i bokhandelen, lysende The Strange Library - var det rart jeg ble solgt? Murakami og strange er som rødvin og sjokolade. Aldri den ene, uten den andre. Sleng på et bibliotek for en bokorm, og slaget er tapt.

Kort fortalt (om det er mulig med ei Murakami-bok) så handler historien om en ensom gutt, ei mystisk jente og en plaget sauesanker som sammen legger en plan for å rømme fra et marerittbibliotek. Sier jeg mer, så spoiler jeg boka, for den var kort - 99 sider - og annenhver side er kun en illustrasjon. Først trodde jeg The Strange Library var ei barnebok, men den er vel egentlig for barn i alle aldre. Skrevet så tidlig som i 1982 er den et av forfatterens tidligste verk, og uten å påstå at jeg er noen Murakami ekspert så finner jeg også her de forventede elementene av magisk realisme, følelsen av å ikke helt befinne seg i sitt eget univers - bare nesten, og et bakenforliggende mørke som en trussel eller vendepunkt? Jepp, murakamisk rart, creepy og surrealistisk dette.

Likte jeg boka? Som en 20-minutters tidtrøyte var den spesiell nok til å bli interessant, men jeg liker nok Murakami sine tjukkere bøker bedre. Mer av det sære og rare, mer rødvin og sjokolade. Det holder sjelden med 20 minutter til noen av delene :-)


Kilde: egen bok - Utgitt versjon: 2014 - Sider: 99 - Språk: Engelsk
Utfordring: GoodReads, Andre land


Kul hotellresepsjon, Indigo - Houston

.

2 kommentarer:

  1. Du har helt rett i det du sier i innledningen din, bibliotek er et magisk ord, selv om det denne gangen var rødvin og sjokolade som lokket oppmerksomheten min. Elsker Murakami, så selv om dette bare er en "teaser" på under hundre sider fikk jeg lyst å lese den. Boken kom på ønskelisten for neste Londontur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Teaser er riktig ord her. Hadde jeg ikke kjent Murakami fra før, så ville jeg vært svært forundret over boka. Men for dem som liker forfatteren så er denne en god smakebit. Du trenger bare et lite glass rødvin, og to biter sjokolader, og vips så har du lest den ;)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)