torsdag 8. februar 2018

To korte, men gode bøker

"Så lenge ingen ser oss" av Anders Totland er ei ungdomsbok utgitt i fjor. Ikke ofte jeg leser ungdomsbøker, men denne noterte jeg meg på en bokblogg for en tid tilbake. Kort fortalt handler boka om en alenemor med sønnen Jon. En pannekakesteikende og kul fotballtrener-stefar kommer inn i den lille familien og alt endrer seg. Til det bedre? Ikke det nei. Stefar Ole passer nøye på at alle guttene dusjer skikkelig etter fotballtrening, og en dag spør han om Jon vil være med på guttetur. En campingtur bare for de to alene. Jon blir veldig happy, for Ole er kuleste faren av de alle. Etter campingturen not so much. Vil noen tro Jon om han forteller det som skjedde?

Det skal ikke så mye fantasi til for å gjette hva som skjer på campingturen og hvordan dette utvikler seg videre. Historien er enkel, men ikke overfladisk. Jeg må imidlertid minne meg selv på at dette er en ungdomsbok når jeg leser. Jeg krever nemlig mer enn jeg får av boka, men det ligger på meg. Det er en vond historie, det er ei viktig bok, og for ungdom er den svært god. Enkel, direkte, opplysende. Og det er nok. Anbefales!


Kilde: egen ebok - Forlag: Gyldendal - Utgitt: 2017 - Sider: 128 - Språk: nynorsk
Utfordring: GoodReads, Nye Norske



"Ingen skal høre hvor stille det er" av Benedicte Meyer Kroneberg har jeg notert meg for flere år siden og ble påminnet boka i forrige måned. Med denne boka gjør jeg en ny vri, den skal nemlig ikke få noen omtale av meg, for Line på bloggen Lines Bibliotek har skrevet så aldeles vakkert og nydelig om boka at hennes omtale linkes direkte HER - les! Og ja, den anbefales så definitivt og absolutt!


Kilde: egen ebok - Forlag: CappelenDamm - Utgitt: 2010
Sider: 140 - Utfordring: GoodReads, Nye norske, Kaos






.

3 kommentarer:

  1. Benedicte Meyer Kroneberg... hm det er et forfatternavn jeg har notert ned også, et sted langt bak i hukommelsen, kunne det vært pga. denne boken tro? Jeg anbefaler deg å få med deg Engel i snøen av Anders Totland. En kort(80 sider "lang") og sterk bok, som traff meg midt i sjelen. Ha en topp lesehelg, Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kroneberg var vel verd lille boka. Den var nydelig. Engel i snøen er notert. Kommer jeg over den skal jeg plukke den med meg!
      Helger blir super til lesing. Er i Houston. Sambo jobber og jeg er fri til å gå bananas i Barnes & Noble butikkene her (3 stk i byen). Startet igår. 3 timer i strekk. Herrrrlig :D God helg til deg også, Mari!

      Slett
  2. Totland sin bok var veldig sterk og absolutt en god bok, nominerte den faktisk i åpen klasse men jeg tror ikke nok bloggere hadde lest den til da.

    Kroneberg har jeg aldri lest noe av, noe jeg sikkert burde.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)