lørdag 10. februar 2018

Biosirkelen - "Anorektisk" av Ingeborg Senneset

Man skal jo være ærlig når man skriver bokomtaler, så også her. Derfor - jeg var svært skeptisk til denne boka som klarte å klatre seg helt opp på kortlisten til Bokbloggerprisen som skal utdeles senere i år. En biografi om anoreksi? Mmmhh, not exactly my cup of tea. Men, blogger man så blogger man, så boka ble med som lesestoff på en lengre flytur mellom Vancouver og Houston. Og boka? Den ble lest i ett! Det ble den lengste, verste, vondeste og mest intense leseopplevelsen jeg har hatt på veldig lenge. For et mot, og for ei jente!...som deler alle disse erfaringene med sin egen kropp og ikke minst helsevesenet i Norge. 15 år med spiseforstyrrelser, tvangstanker, raserianfall og intense kontrollbehov samtidig som man klarer å fullføre en sykepleierutdanning med karakteren A! Forstå det den som kan.

Psykiater, professor og forfatter Finn Skårderud har skrevet en utførlig innledning til boka. Denne har han gitt overskriften "Sult/Besatt, Rapport fra et konkret helvete." Første setningen, som setter rammen for Anorektisk sier det meste: "Dette er katastrofeprosa." For det viser boka seg virkelig å være. Skårderud går så langt som å kalle teksten en form for krigslitteratur og gir leseren et godt, grundig og interessant innblikk i hva spiseforstyrrelser er og hvordan spiseforstyrrelser og andre tilliggende lidelser kan påvirke, ikke bare den syke selv, men også menneskene rundt. Innledningen forteller også om bokprosjektet til Senneset og setter dette inn i samtidens virvar av sosiale medier og arenaer for påvirkning og forsterkning.

Ingeborg Senneset
Bildekilde: cappelendamm.no
Vi får så bli med Ingeborg Senneset først gjennom et eget forord skrevet i nåtid. Deretter får vi opplevelsen hennes gjennom oppholdet på de tre institusjonene hun var langtidsinnlagt på. Denne teksten er presentert som en dagbokstekst og er basert på over 1500 blogginnlegg og 10.000 håndskrevne notater som alle ble gjort under de tre oppholdene. Ingeborg Senneset sier selv i et intervju at hun ikke ser på boka som en biografi, heller som en ordbok/et oppslagsverk for familie, venner, lærere og behandlere. Er det mulig å kunne forstå? Hvordan trenge gjennom? Kan du eller jeg hjelpe på noe vis?

Det er bortkastet å referere innholdet i denne boka. Til det er den for sterk. For komplisert. For vanskelig å ta inn over seg. Den må bare leses! MÅ bare leses. Det er en hjerteskjærende tekst å forholde seg til, og jeg sitter og tenker - hvordan kan det være mulig å reise seg på denne måten etter 15 år med spiseforstyrrelser, tvangstanker og stemmer i hodet? Boka er velskrevet, den er rå, den er personlig og den er ikke minst veldig god. Anbefales så til de grader!!

Aftenposten skriver om boka: 
Ingeborg Sennesets mørke hyl fra helvete er tross all smerte og angst blitt en dokumentar som fungerer som et lys for alle oss andre. [...] Alle pårørende, alle behandlere, alle som noensinne har lurt på hvordan det er å være syk, som har et fnugg av empatisk vilje i seg, bør lese denne boka for å skjønne mer av psykisk sykdom., Aftenposten
Da jeg satt og googlet forfatteren selv og psykiater Skårderud så kom jeg over et svært så interessant intervju som var gjort med Ingeborg Senneset på sakprosafestivalen i Stavanger i fjor. Intervjuet var så bra at jeg har lagt ved en link her. Bør rett og slett sees. Jeg er nå om mulig enda mektigere imponert over Ingeborg Senneset enn hva jeg var etter jeg hadde lest boka!





Kilde: egen ebok - Utgitt: 2017 - Forlag: CappelenDamm - Sider: 301
Utfordring: GoodReads, Biosirkelen, BBP1017


.

6 kommentarer:

  1. Flott omtale Marianne! Jeg tenkte akkurat som deg, denne orker/vil jeg ikke lese. Jeg skjønte ikke hvordan boken kunne havne på en liste som gjør at jeg følte meg "programforpliktet" til å lese den, og planlagte å trassig overse både den og hele Bokbloggprisen. Etter din fine omtale tenker jeg at jeg leser boken hvis tilfeldighetene gjør det lett for meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine. Du som jeg skeptisk, men jeg må si - jeg er glad jeg leste den! Helt spesiell, lettlest, lærerik, ikke heftig-syns-synd-på-meg-bok, ærlig og ikke minst godt skrudd sammen. Finn en tilfeldighet. Du gjør nok boka på 2-3 timer :)

      Slett
  2. Er i gang med denne for andre gang, det er sterk kost dette. Takk for fin omtale av boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. For andre gang? Du må ha godt hjerte... Boka gikk fryktelig innpå meg. Kanskje fordi jeg (igjen) i utgangspunktet ikke hadde de store forhåpningene om at denne (heller) var for meg. Det var den så definitivt. Men en gang var nok. Den sitter som en mursteinsvegg i magen...

      Slett
  3. Ja, engang var nok for meg også. Så til de grader at jeg ikke orker å gå inn og finne passende sitater til insta engang. Også er det så mye jeg ikke forstår, ikke bare om spiseforstyrrelser og ocd, men behandlingsoppleggene. På overfalta virker de fullstendig selvmotsigende.

    (Prøvde å høre/se intervju, men har så dårlig nett på hytta, så må vente til jeg er i hus, med telefonen..)

    SvarSlett
    Svar
    1. Behandlingsopplegget hørtes så feil ut at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Har to venninner som jobber "i bransjen" og ser fram til å diskutere boka med dem. Her var det mye behandlingsmessig som for meg ikke hang på greip i det hele tatt. Intervjuet er veldig bra. Få med deg det når du har logget på verden igjen.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)