onsdag 21. februar 2018

"En sang for druknede sjeler" av Bernard Minier

Etter å ha slukt på høykant Miniers første krimthriller Hvis helvete var av is, var jeg mer enn klar nok for å lese fortsettelsen i serien om kriminalførstebetjent Servaz. Forfatteren klarte nemlig det kunststykket i førsteboka å få til en god teaser til neste bok, uten å avslutte med en overdreven cliffhanger (noe som faktisk irriterer meg grenseløst).

I denne andreboka er også handlingen lagt til Pyreneene, fjellkjeden som danner den naturlige grensen mellom Frankrike og Spania, og byen heter Marsac - et stille og rolig sted som er mest kjent for sitt eliteuniversitet. Stille og rolig er imidlertid bare på overflaten. Når en av professorene på universitetet blir funnet myrdet viser det seg at det skjer litt av hvert i den lille byen. Kriminalførstebetjent Servaz har selv gått på dette universitetet som ung, og nå er det hans datter som studerer der. Hovedmistenkt i saken blir fort Hugo, sønn av ungdomskjæresten til Servaz, så her møter kriminalførstebetjenten både sin egen fortid og må gjenåpne noen gamle sår. Parallelt med saken så har Servaz alltid i bakhodet den rømte seriemorderen Julian Hirtmann, en seriemorder som klarte å rømme fra et høyrisikofengsel i forrige boka. Hirtmann er nemlig ikke ferdig med kriminalførstebetjenten, og Servaz er forberedt på at han kan dukke opp når som helst. Og denne gang kan det være hans egen familie og venner det går ut over. Er Servaz paranoid når han begynner å se tegn på at morderen kan være Hirtmann? For hvem satte CD'en med Mahler i spilleren før professoren ble drept? Og hvem risser inn JH i trestammer og sender epost til Servaz signert Hartmann?

Bernard Minier
Bildekilde: twitter com
Du verden her har Minier gjort det igjen! Historien denne gang er litt mer nedpå, men like spennende. Det er også flere tråder å følge, med spenningstopper og sprikende spor. Servaz's gamlekjæreste Marianne har en sentral rolle, så også datteren hans Margot. Etterforskerkollegaene utvikler seg også videre gjennom boka og er den samme gruppa som i førsteboka. Jeg liker svært godt karakterene til Minier, nemlig. Et troverdig og spennende persongalleri med kjøtt på beina og interessante privatliv. I denne boka så har Minier også gått vekk fra den stadige trangen til kursiv for å dramatisere spenningstoppene som ble litt plagsomt i forrige boka. Det synes som om forfatteren nå stoler mer på sin egen tekst og at den kan snakke for seg selv, uten effekter. Det er bra! I noen kapittel innimellom, som jeg ikke vil røpe innholdet i, virker også tidslinjen forskjøvet. Hva skjer egentlig her? Og hvem er det vi leser om? Spenningen er til å ta og føle på i disse kapitlene, men vi ser ikke sammenhengen med hovedhistorien. Er det en sammenheng? I såfall, hvordan? Ja dette var bra! Boka er tjukk, solide 637 sider, men drivkraften gir den moment, og handlingen er så spekket at den føles ikke langtekkelig i det hele tatt. Det må da minst være såpass! Og hvordan ble det nå med Julian Hirtmann igjen?

Å ja - jeg er en solid hektet Minier-tilhenger. Gi meg mer, for dette er virkelig bra. Anbefales!


Kilde: fått fra forlaget - Forlag: Aschehoug - Utgitt: 2018 - Sider: 637
Utfordring: GoodReads, Utenlandske


Ikke Pyreneene, men flotte fjell lell
British Columbia, Canada



.

10 kommentarer:

  1. Har denne liggende. Men har tenkt å spare den og ha den som lydbok på de 140 milene som skal kjøres i påska. Men etter å ha lest omtalen din blir det enda vanskeligere å vente så lenge! Uansett - gleder meg som en unge :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe... kun en drøy måned til påske. Jeg vet ikke hvordan den vil fungere som lydbok, men jeg fikk ikke lest fort nok. Ja det er bare å glede seg! Nå lurer jeg jo på når tredjeboka blir oversattt... Ikke utålmodig jeg...

      Slett
    2. Korrigering... eller, registrering... Jeg ser jo at tredjeboka allerede er oversatt til engelsk. HII HAAA!!! Jeg trodde den kun var på fransk, som jeg ikke leser... Amazon hurra ;)

      Slett
  2. Der våget jeg å lese omtalen din, selv om jeg har 5 timer igjen av boken. Er enig med deg at det fremdeles er spennende, men ikke sånn som den forrige. Kan love Bjørn Bakken av innleser av lydbokversjonen gjør en god jobb, så kjøreturen kommer til å gå som en lek :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så mange spoilere hos meg, så omtalen mine kan trygt leses. Når det er sagt, så er jeg enig. Denne var litt mer nedpå, men den første var så eksepsjonelt god at denne "bare" ble svært svært god :) Jeg klarte ikke dy meg, så nå har jeg lastet ned tredjeboka "Don't turn out the lights" fra Amazon. Har et par jeg skal lese først, men så blir det mer Minier. Fjerdeboka er planlagt utgitt 2019, så her kommer de på løpende bånd. Får håpe han klarer å holde koken, og ikke skriver for mange for tett...

      Slett
  3. Leste fort jeg også, selv om jeg venter på denne i spenning. Er bestilt. Godt at du likte den, siden jeg har lest en lunken anmeldelser for kort tid siden..
    Har forresten sett TV-serien av førsteboka på Netflix, Glacè , noe neddempet, men en slik historie kan vanskelig bli det samme på lerret som i en bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Glacè som TV-serie på Netflix? TUSEN TAKK! Vi reiser tilbake til Canada og Netflix på fredag, og da skal jeg finne denne fram - om den er på Netflix-tilbudet i Canada da. Jeg finner ikke helt det samme der som i Norge. Noen serier eksisterer ikke i Canada, noen er kommet lenger enn i Norge, og noen er helt nye for meg - ukjente i Norge. Gleder meg til den! Forstår at den kan være noe vanskelig å få til på lerret, ja.
      Lunken anmeldelse av denne boka kan jeg forsåvidt forstå. Ikke fordi jeg er enig overhode, men denne boka har et annet tempo, en annen vinkling, mer karakterutvikling og kanskje noe enklere plott, om jeg skal se tilbake på det etter endt bok. Den var likevel veldig spennende, og velskrevet. Og ifølge Tine vel-innlest som lydbok. Du har en god påskethriller å se fram til :-)

      Slett
    2. Ja ja.. Håper du får sett den på Canadisk Netflix. Tilbudet varierer nok mellom land.
      Artig å se fra Pyreneene, mye snø og kald stemning er det , og Hirtman en spesiell skrue.
      Jeg har tre store krimkanoner å se frem til denne våren; Minier, John Hart og Peter May. Pluss en drøss med andre som jeg skal lese. Må nok bruke mer enn påska.;) Minier kommer før de andre to,og tipper at jeg jafser i meg den når den kommer i hus.:)

      Slett
  4. Gleder meg til å lese denne jeg også. Holder meg unna alle hint. Bortsett fra det om at den finnes på lydbok. Plutselig vet jeg ikke hvilket format jeg skal velge. (Har e-boka).

    SvarSlett
  5. Ser at flere roser denne boka, så jeg slipper nok ikke unna! Men det må bli på sikt, da ventehylla mi er full. Takk for flott omtale, og hint om Netflix. (Eller var det noen andre som nevnte det?)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)