onsdag 6. august 2014

LESEHJELPEN! E-bøker og lydbøker for de helt unge

Det er ikke bare for "oss voksne" at det skjer saker og ting på bokfronten. Jeg vil slå et slag for Stavanger-lokale Sandviks bokforlag som nå har opprettet en bokklubb for jenter 6-10 år - Twinsy. Jens Otto Skåra Hansen hos Sandviks kan fortelle at her får medlemmene gratis ebok/lydbok med tekstmarkør når de kjøper papirbøkene gjennom klubbpakkene. Tjenesten kalles LESEHJELPEREN og er et unikt hjelpemiddel for elever i småskolen.

Erfaringene sålangt etter de første bøkene ble publisert i februar i år er at tilbudet "treffer en nerve og fyller et behov for skikkelig kvalitetsbøker i denne aldersgruppen". Ifølge Skåra Hansen så prøver Sandviks med Twinsy-klubben å være alternativet til de mange andre bokklubbene for jenter som fokuserer mer på ekstrating og "stæsj" enn bøker.

Dette var noe min datter hadde kastet seg over hadde hun vært 10 år yngre! Jeg har ikke selv benyttet meg av tjenesten, men den burde absolutt sjekkes ut av dere med jenter i rett alder. Spennende!

 
.


.

2 kommentarer:

  1. Jeg kjenner ikke til dette, men synes konseptet lyd + bok er god. Jeg husker da jeg vokste opp hadde vi noen bøker med kassetter. Disse kassettene var røde husker jeg og hver gang vi skulle bla kom det et pling. Jeg har lett etter noen lignende, men da for de som er litt yngre enn de som Twinsy er beregnet på:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å herlighet Karin - de husker jeg også :-) Jeg prøvde meg på et par - lurer på om jeg ikke fikk dem fra biblioteket? De var veldig bra! Dette er jo det samme konseptet, men i mer nåtidsteknologi form ;-) Enig i at det er et supert konsept. Får håpe Sandviks gjør suksess med disse.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)