lørdag 2. august 2014

Julistats - en himmelsk måned på mer enn ett vis!

Strekk ut på solseng the better part of hele måneden. DET er ikke vanlig på en forblåst vestlandskyst med stødig drag fra nord! Og med late dager i temmelig vannrett stilling må det nødvendigvis bli mye lesing om ikke temperaturen stiger altfor høyt. 31 grader i skyggen nærmet seg farlig krisestadiet der 12 grader med kuling og regn i kastene ble mer og mer fristende. Man skal jo alltids klage på noe... Stadig påfyll av kaldt å drikke samt sambo på biz-tur 2 av ukene holdt meg imidlertid nokså strandet på terrassen og det gav meg den nette sum av (nesten) 11 bøker ferdiglest. Ikke verst med tanke på at jeg "egentlig" var på jobb... *kremt*

I sola fikk jeg ferdiglest følgende ni...


De fleste av bøkene har jeg skrevet litt om her. Varmen tok meg og et samleinnlegg etter halvgått juli var på sin plass. Jeg var redd det ellers ville blitt en måned jeg passerte uten å skrive et ord i bloggen... Ellers var jeg ikke helt overbevist av Ian McEwan med Den Uskyldige. The Seraphim Sequence fra australske Farrugia har ikke fått noen ord, og det er synd. Det er andreboka i en sci-fi serie som er meget bra! Genmodifiserte soldater på menyen, og militærsjargong og overbevisende bio sci-fi man sjelden kommer over. Rett og slett gørrgod, og så ble måneden avsluttet med den største overraskelsen. Skikkelig overbevisende sci-fi fra en norsk forfatter!!! Huset mellom natt og dag har utrolig nok også genmodifiserte soldater på menyen. Ikke så militær som Farrugia, mye mindre vold, noe mindre komplisert plott sålangt, men like underfundig, noe mer diffus og hvem er skyggen med bowlerhatt? Jeg ble fullstendig tatt på senga av sistnevnte selv om jeg i utgangspunktet var redd den ville bli en bleik utgave av Farrugia som jeg syns har en veldig god og ny teknisk sci-fi stemme. Not at all! Bøkene har samme tema, men er så forskjellige som man kan få dem, likevel begge veldig så gode. Kan ikke si noe annet enn - merkelig, og i mangel av et bedre ord - kult!

Tallenes tale denne måneden er ikke så verst gitt -
  • 3 stk 1001-bøker: Havet, Catcher in the Rye og Animal Farm
  • 1 ny, norsk forfatter - Ørjan N. Karlsson
  • 3 engelske, 6 norske
  • 1 dame, 8 menn...
  • 8 - ÅTTE - Off the Shelf!!! *stor klapp på skulderen*
  • Land representert: Australia, Amerika(2), Norge(2), Danmark, Irland, England(2)
  • 45 av 85 bøker lest i forhold til GoodReads målsetningen - nesten godkjent...

Og så må det nevnes at jeg så en fra-bok-til-film igår som var helt fryktelig dårlig. "Doomed lovers Catherine and Heathcliff are torn apart by their own selfishness and hate." Wuthering Heights var på TV. Filmen var fra 1970 og Timothy Dalton (007 himself) spilte Heathcliff. Det var så eeeelendig at jeg bare måtte se filmen ferdig. Emily Brontë ville sannsynligvis snudd seg i graven og jeg skjems på skuespillernes vegne. Dalton og drama var dørgende dårlig! Takke meg til boka, gitt!


.

9 kommentarer:

  1. Eg er ikkje noko glad i Emily Brontës Stormfulle høyder (verken som bok eller film), men Charlotte Brontës Jane Eyre er heilt i mi gate. Timothy Dalton spelte Edward Rochester i ein versjon frå 80-talet, den er ikkje så verst (og eg har sett fem ulike versjoner).

    Ha ein fin dag, Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. 10 års erfaring på baken har nok gjort den godeste Timothy godt. Filmen fra 1970 må være noe av det første Dalton var med på. Nå er jeg nødt for å google fyren. Jane Eyre var helt fantastisk, men jeg har kun sett én versjon - og den syns jeg å huske var med Michael Fassbender (?) som Mr. Rochester.

      Slett
    2. Michael Fassbender har spelt Rochester i versjonen frå 2011. Eg liker best versjonen frå 2006 med Toby Stephens. Det er ein miniserie frå BBC, og har naturlegvis fleire elementer i seg enn ein 2 timers film:-)

      Slett
  2. 8 off the shelf er jo menget bra! Godt å se en bokliste som ikke hovedaklig er preget av bestselgende dameromaner..hehe..
    Nå har jeg stemt på bokkloggerprisen. Og i morgen er det meldt 28 grader igjen her, etter en litt kaldere uke. Ha en fin dag.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her har det gått i testosteron den siste uka, og nå holder jeg på med Jens Bjørneboe's Bestialitetens Historie. Ikke akkurat dameromaner nei :-) Mangler å lese to bøker for å stemme på prisen, så jeg må se å få snudd meg rundt. Odinsbarn og Wassmo. Jacobsen får forbli på hylla. Jeg bare vet at den ikke kommer til å toppe lista mi... Her er også levelig nå, og regn nå i morges. Det var jo helt herlig! Trenger litt kulde nå, så jeg kan sette pris på neste varmebølge! Flott søndag til deg også Anita.

      Slett
  3. Imponerende liste, særlig med åtte off-the-shelf. Du kan si hva du vil om årets juli, men den har vært fin for oss som teller antall leste titler.

    Jeg leste Bestialitetens historie da jeg gikk på ungdomsskolen, og husker det som en ...monumental... leseopplevelse. Kjøpte hele serien brukt i sommer, og har planer om å lese på nytt nå. Innbiller meg at av alt jeg leste som gjorde inntrykk på meg i de årene der, må Bjørneboe være det som best holder mål fremdeles.
    Og jeg skal lese Ørjan Karlson. Den boka har jeg hørt om så lenge at jeg tenker jeg burde ha lest den for lenge siden, men så er den egentlig ikke utgitt enda ser jeg. Så trenger jeg i det minste ikke tenke at jeg er treg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, du er langtfra treg. Jeg var bare heldig og ble kontaktet fra forlaget i forkant. De hadde fått med seg at jeg liker sci-fi :-) Når det gjelder Bjørneboe så har jeg bare lest to bøker fra ham tidligere. I veldig så yngre dager jeg også. Men ikke Bestialiteten. Haiene og Uten en tråd - sistnevnte var en temmelig ... opplysende affære, hehe. Litt travelt rundt ørene de siste dagene, så jeg har ikke kommet meg videre i boka. Sånn er det av og til. De som har lest trilogien snakker kun positivt om den, så jeg vet jeg har et godt verk ved siden av meg på nattbordet. Så var det bare å finne lesetid...

      Slett
  4. Like imponert som da jeg leste samleotmalen din. Ufattelig lesekapasitet i sola.
    Nå er du vel snart ferdig med Frihetens Øyeblikk? Som Elisabeth ble jeg bergtatt på videregående, eller gymnaset som det het i gamle dager. Tror godeste Jens virker meget sterkt på ungdom i en viss alder. Jeg kastet meg over forfatterskapet og de aller fleste står igjen som svært gode i dag. (eks. Uten en Tråd, selv om den var spennende nok -).

    Timothy Dalton var en like dårlig Heathcliff som han var James Bond.
    Det er noe veikt over mannen, som ikke passer disse larger-than-life heltene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte ha en samleomtale etter juni og halvgått juli. Det ble få one-to-one omtaler nå i sommer. Men - jeg har nå knotet litt ned om hver bok. Kjekt senere, når jeg ikke husker hva jeg har lest... Så får jeg se om jeg fremdeles er "ungdom i en viss alder"...hehe.. Sålangt har jeg ikke kommet lenger i Frihetens Øyeblikk enn sist - litt vel mye på trappene samtidig her.

      Enig btw når det gjelder Dalton. Han var en heller daff James Bond også. Gjør seg best på bilder igrunnen -) 30 grader innomhus her nå. Det er drepende varmt i dette drivhuset jeg bor i. 20 meter sydvendt glass - det bare MÅ være en mann som har tegnet dette upraktiske huset....

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)