mandag 4. august 2014

Idag havnet jeg i Dagens Næringsliv, gitt

Det skulle den nylanserte strømmetjenesten Storytel til for å plassere bloggen min ebokhyllami i en landsdekkende avis. Morsomt nok ble jeg kontaktet av Dagens Næringsliv for et par dager siden og spurt om jeg ville skrive et innlegg. Tema var strømmetjeneste for ebøker og lydbøker og hva en ebok-leser så som viktig funksjonalitet i et slikt tilbud. Jeg var ikke direkte vanskelig å be. Jeg brenner vel kanskje noe over gjennomsnitt for saken :o)

Om dette påvirker Gyldendal og Aschehoug er vel neppe trolig, men jo mere støy desto bedre!
 * * * *
Fra Dagens Næringsliv

KOMMET FOR Å BLI. Det er helt avgjørende at alle e-bøker kan sendes til Kindle, mener Marianne Søiland. Kindle er per i dag det mest brukte lesebrettet i Norge. Foto: Ted S. Warren, AP/NTB Scanpix

Debatt

Forlagsnorge må samarbeide

Skal en norsk strømmetjeneste for bøker slå an, må Norge samles til ett rike, skriver Marianne Søiland.
Nyheten om en norsk strømmetjeneste for e-bøker er gledelig for en ihuga lesehest. Men alt på et sted er viktig. Når skal de norske forlagene forstå at om de vil overleve i en digital verden, så må de samarbeide?

Tidligere i sommer ryktes det om en strømmetjeneste for e-bøker fra Amazon, foreløpig kun introdusert i USA. Før man har fått sukk for seg og knapt rukket å misunne amerikanerne abonnementstjenesten så kommer jammen lille Norge på banen med en tilsvarende nyhet: Cappelen Damm sammen med svenske Storytel lanserer «Spotify» for bøker. Og ikke bare for e-bøker, men også for lydbøker! O lykke for en bokelsker innerst i en forblåst vestlandsfjord med lang vei til nærmeste bibliotek og bokhandel!

VIL VELGE SELV.
Marianne Søiland vil velge selv
hvilken dings hun skal
lese bøkene sine på.
Historisk sett var det vel neppe en bombe at de største forlagene ikke kunne bli enige om en felles løsning. Cappelen har fått med seg 20 mindre forlag, Aschehoug er på gli mens Gyldendal har takket nei og argumenterer med dårlig økonomi i løsningen. I tillegg er viktige svenske og engelske forlag med. Når skal de norske forlagene forstå at om de vil overleve i en stadig mer digitalisert verden så må de samarbeide om fremtidsrettede fellesløsninger og følge trendene internasjonalt. En ting er sikkert, det vil ikke være lang vei fra sofakroken når strømmeløsningen fra Amazon slippes i resten av verden dersom det ikke finnes et fullgodt alternativ her på berget.

Nøkkelen til suksess for oss lesere hviler nødvendigvis ikke på hvilken pris som settes på løsningen, men på hva vi faktisk får for pengene. Om jeg betaler 169 kroner eller 220 kroner per måned for en abonnementstjeneste på bøker er mindre avgjørende dersom tjenesten gir meg det jeg vil ha og er tilpasset mine behov.

Alt på ett sted er imidlertid viktig. Det å shoppe rundt hos de forskjellige forlagene på jakt etter bøker er lite tilfredsstillende. Det er ikke gitt at jeg som leser vet hvilket forlag som har gitt ut boken jeg søker. Jeg ønsker også at når jeg finner aktuell bok så blir jeg automatisk informert om det finnes en lydbokvariant av tittelen. Det å kunne veksle mellom å lese og lytte til ei bok er en super funksjon!
Helt avgjørende er også at alle e-bøker kan sendes til Kindle. Man kan like det eller ei, men Amazon sitt lesebrett er kommet for å bli, og Kindle er per i dag det mest brukte lesebrettet i Norge. Noen forlag har allerede forstått dette og åpnet for muligheten. Som leser er jeg nemlig ikke interessert i at andre skal bestemme hvilken dings jeg skal lese bøkene mine på. Det er mitt eget valg, og mitt alene.
Viktig er også at nedlastningen blir enkel uavhengig av hvilken teknologisk plattform boken skal leses på eller lyttes fra. Etter Storytel-appen er installert og tilrettelagt den enkelte lesers preferanser så bør ikke bøkene være lenger enn et museklikk unna. Jo enklere funksjoner, desto hyppigere bruk. Det bør også være enkelt å melde seg inn og ut av tjenesten og at det ikke legges opp til urimelig bindingstid.

Men bidrar ovennevnte til at vi kjøper flere bøker av de mer ukjente forfatterne? Et tema som ofte har vært oppe i e-bok-debatten er om de mindre profilerte forfatterne vil drukne på nett – de forfatterne som ikke selges pallevis, men som har en mer selektiv leserskare. Hos bokhandlerne kan man ennå finne disse om man klarer å forsere bestselgerne i døråpningen og komme seg bakerst i butikken. Min påstand er at teknologien i dette tilfellet kan være til stor hjelp, og teknologien eksisterer allerede. Ved å samle alle forlag under en felles tjeneste vil man nemlig få stor kunnskap om kundene sine. Kjenner man først kjøpemønsteret og hvilke bøker den enkelte foretrekker å lese er det en smal sak å automatisk anbefale mindre kjente forfattere som skriver innenfor samme sjanger, emne eller tema – enten basert på eget kjøpemønster eller basert på andre lesere som har lignende kjøpemønster. Dersom man i tillegg legger til rette gratis nedlastning av noen få avsnitt fra bøkene hvor man kan få et lite inntrykk av forfatterne og deres fortellerstemme så vil dette være en vinn-vinn situasjon for alle.

Skal en norsk strømmetjeneste for bøker slå an, må Norge samles til ett rike. Om Cappelen Damm får til det som Harald Hårfagre startet på 900-tallet gjenstår å se. Det står ihvertfall ikke på teknologien og interesserte lesere.

Marianne Søiland driver bloggen Ebokhyllami og er personal- og administrasjonsansvarlig i RoQC Data­Management as.


:o)

.

38 kommentarer:

  1. Gratulere så mye med flott innlegg på trykk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk - mitt første skikkelige avisinnlegg. Så idag måtte jeg jammen kjøpe Dagens Næringsliv selv :-)

      Slett
  2. Spennende innlegg - gratulerer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Birthe. Veldig kjekt å bli spurt. Hadde nok ikke våget å prøve meg uten språk- og litteraturstudiet jeg startet på ifjor. Bittelitt tyngde i sekken... selv om jeg aldri har skrevet kronikk/debatt innlegg tidligere :-)

      Slett
    2. Ja, det er klart moro å bli spurt, og det at du får brukt utdannelsen er jo en super fordel :)

      Slett
  3. Gratulera med flott innlegg! :-)

    SvarSlett
  4. Hei Marianne

    Vi i Storytel synes det er hyggelig å bli nevnt av deg i dagens DN. Storytel ble i sin tid grunnlagt som følge av et prosjekt med Amazon/Audible, og endte opp som verdens første abonnementstjeneste for lydbøker - i løpet av august også med e-bøker.

    Jeg synes du har interessante poenger i artikkelen din, men vil gjerne oppklare en mulig misforståelse:

    Tross forhistorien med Amazon tviler vi på at Amazon vil tillate tilgang til Storytel fra Kindle. Muligens med unntak av Android-brettet Kindle Fire. Det er forståelig at Kindle-brukere ønsker innhold til lesebrettet sitt, men Amazons brett er i utgangspunktet sentrert rundt deres egen butikk, der de ikke har for vane å slippe til konkurrerende butikker. Jeg ber om forståelse for at dette ikke er vår skyld.

    Mvh Håkon, Storytel

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Håkon,
      Gratulerer med Storytel.
      Jeg er enig med Marianne når det gjelder kindle, og selv om jeg har forståelse for at dette ikke er deres skyld, forandrer det ikke hvordan jeg leser. E-bøker på telefon og brett er for meg uaktuelt. Jeg velger bort bibliotekløsningen av samme grunn. Det er synd både for meg, andre som meg og dere.

      Når det gjelder lydbøkene er saken en annen.
      Jeg er storforbruker av mediet, men låner alt (bortsett fra de jeg kjøper på audible) på biblioteket. Jeg har allerede hørt 2 bøker hos dere. -Er fornøyd med utvalget og funksjonaliteten, men dessverre er det 2 ting som allerede har fått meg til å velge bort appen deres til fordel for bibliotek og audible på gå og joggetur.

      Det ene er at appen ikke lar seg styre fra headsettet, noe som gjør den ubrukelig på joggetur. Får man en telefon underveis, eller trenger en kort pause er det et sabla styr, med regn svette fingre, pinkoder etc etc. Resultatet blir at jeg velger audble som selv uten headsetkontroll overstyrer skjermspareren slik at det ihvertfall er mulig å stoppe boka uten å bruke pinkode. Regner med det er unødvendig med detaljer da dere garantert har detaljkunnskap om audible.

      Problem nr.2 handler om pc.
      Mangel på offlinemulighet fra pc er et problem. Det er også den manglende statusbaren i pc-playeren. Nr3? Finnes det ikke noen mulighet til å fjerne boka fra bokhylla når den er ferdiglest?

      Uansett, svært fornøyd med lydbøkene så langt, (spesielt muligheten for svensk og engelsk, som er langt videre enn biblioteket.) men hvis kindle er utelukket er det vanskelig å opparbeide entusiasme for e-bøkene deres.
      Det er som sagt svært synd.

      Slett
    2. Jeg ble så opptatt av lydbøkene og appen at jeg glemte spørsmålet:

      Hvis amazon ikke vil samarbeide og kindle derfor er utelukket, finnes det planer for å åpne opp for andre standard lesebrett?

      Slett
    3. Hei Håkon,

      Kanskje jeg formulerte meg noe klønete i innlegget mitt. Det jeg mente var ikke å få tilgang til Storytel fra Kindle/Amazon, men at Storytel på sin side la egne ebøker til rette for å sende til Kindle. Det er noe helt annet.
      Flere norske nettbutikker gjør dette allerede idag, som Digitalbok. Når man har kjøpt ei bok der kan man enten velge å laste den ned eller benytte seg av funksjonen Send Til Kindle. Funksjonen er tilrettelagt av Amazon for alle å benytte seg av. Send Til Kindle funksjonen konverterer da den norske eboka fra .epub formatet til det Kindle-lesbare .mobi formatet. Jeg sender selv ukentlig word dokumenter til in egen Kindle via denne funksjonen, som er basert på email adressen alle Kindle-eiere har hos Amazon.
      Forøvrig syns jeg Storytel er et spennende konsept. Jeg håper bare ikke at dere ignorerer den veldig store gruppa lesere som leser på lesebrett og kun konsentrerer dere om nettbrett og telefon. Erfaringen min sålangt er at de "tyngste" ebok-leserne leser på lesebrett. Som Ingalill også nevnte så er også funksjonaliteten avgjørende. Når man først skal gå for et såpass omfattende prosjekt tror jeg suksessen avgjøres i detaljene.

      Ønsker dere uansett masse lykke til. Veldig spennende!

      Marianne

      Slett
    4. Ikke klønete Marianne.
      Jeg forstod deg utmerket, og det var det jeg trodde Storytel/Håkon mente med at Amazon ikke ville samarbeide også, altså at Amazon blokkerte Send-to-kindle. Muligens har mine navlebeskuende kommentaer tåkelagt ytterligere. If so, beklager jeg.

      Slett
    5. Ikke i det hele tatt Ingalill.

      Jeg har bare vanskelig for å forstå at Amazon har blokkert Send to Kindle all den tid de andre norske netthandlerne - og absolutt alle Kindle eiere i hele verden - har tilgang til denne. Men jeg kan ta feil, selvfølgelig.

      Jeg stiller meg imidlertid bak spørsmålet ditt til Håkon om det åpnes for noen lesebrett i det hele tatt i Storytel løsningen?

      Slett
    6. Jeg fikk plutselig en dystopisk framtidsinnsikt jeg trenger avkreftet
      - det planlegges vel ikke egne storytelbrett?
      (Isåfall blir det streik.-)

      (forresten fant jeg ut av statuslinjen i pc-spilleren, kanskje var den der hele tiden, muligens ble den lagt til i løpet av helga)

      Slett
    7. Si ikke det høyt !!!
      (og så vil jeg tro at det vil komme flere justeringer underveis i løsningen - og det er veldig bra - spesielt om justeringene også kommer Kindle eiere til gode).

      Slett
    8. (skulle ikke tro jeg har bedre ting å gjøre på en tirsdagsformiddag, men her sitter jeg altså å klargjør lydbok for joggetur, og lar meg engasjere).

      Jeg tar tilbake det om brettet, (altfor teit) selv om jeg ikke bryr meg så lenge de kjører full valgfrihet på lesebrett, inkl. kindle. Bottomline. Det er mer forstyrrende at apple ser ut til å favoriseres over android. Har lest litt på den svenske fb-gruppa og det ser ut til at alt skal være perfekt for apple før de i det hele tatt ser på android. De får e-bøkene først, har bedre app = bedre funskjonalitet. Jeg ser at at mange etterlyser headsettkontroll, skjermspareroverstyring ( som både spotify og audible har.). Regner derfor med at dette snart er på plass, ihvertfall for applebrukere.
      Det sier seg selv at jeg har android -)

      Slett
    9. Det er faren med å annonsere en nyhet for tidlig... Det burde være en selvfølge at Android ble stilt på linje med Apple. Jeg har kikket for lite på de eksisterende detaljene i løsningen til å kunne uttale meg. Er ikke så veldig stor bruker av lydbøker (ennå!). Storytel løsningen bør annonseres med et PANG med all funksjonalitet på plass. Heller en måned og to senere, enn en nestengod, ikke-helt-gjennomarbeidet Storytel "for å sjekke markedet"..
      Engasjement er bra!! Det er det som driver løsninger framover -)

      Slett
  5. StoryTel har jeg brukt siden nyttårstider, dvs. den svenske utgaven siden StoryTel er de eneste som tilbyr den komplette utgaven av Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo som lydbok. Man prøvde seg med de 4 første bøkene som norsk lydbok for 5-6 år siden uten av nesten noen la merke til det. Sist uke ble bok nr 25 av de 47 bøkene lagt ut på StoryTel. Nesten alle som bruker StoryTel hører på Sagaen om Isfolket og hver 3. måned blir 5 bøker lagt ut en hver med 1 ukes mellomrom. Altså i Juli 2014 kom nummer 21 til 25. Lydbøkene leses inn av Sveriges beste og mest populære kvinnelige lydbok oppleser siden 2012, Julia Dufvenius. som også er kjent som en dyktig skuespiller.fra svensk film, tv og teater. Hun har også lest inn trilogien med Fifty Shades på svensk før hun begynte med Sagaen om Isfolket for StoryTel da bøkene 1 til 5 ble lansert fra sommeren 2013. Serien skal være komplett med alle 47 bøkene før jula 2015. StoryTel har spurt meg om hvem som egner seg som norsk oppleser av Sagaen om Isfolket, da det er en tidkrevende jobb fordi serien blir på rundt 400 timer i lydbok utgave. Jeg tipset Cappelen Damm om StpryTel for noen måneder siden da de informerte på sine Facebook sider at de ville erstatte Ordflyt med en abonnements tjeneste. Storytel har det siste året også startet opp i Danmark og Nederland og tar sikte på starte opp i minst 25 land med over 4 milliarder innbyggere. StoryTel vil gjerne bli verdens omfattende og populære som Spotify er for musikk. Det blir spennende å se hvor mange som vil ta i bruk StoryTel her i Norge fremover. StoryTel har mange lydbøker som ikke eksisterer som lydbok fra før av da en hel rekke bøker leses inn av StoryTels brukere som har mange dyktige opplesere som får slippe til etter å blitt godkjent gjennom nettsiden.

    SvarSlett
  6. Gratulerer med fin artikkel Marianne.
    Velformulert, poengtert og jeg er selvfølgelig enig.
    Jeg tror også at, hvis storytel (argh denne manglende l-en) har så grandiose planer som det som beskrives i en kommentar over (25 land og milliarder av abonnementer) er det kanskje lurere å forsøke på et samarbeid med amazon enn å overse kindleproblematikken. Det må i det minste finnes en mulighet for å lese utenfor app for de som har andre standard lesebrett enn kindle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ingalill!
      Og enig. Lesebrettbrukerne må ikke ignoreres. Det er en grunn til at Kindle og andre lesebrett selger godt. De er jo mye bedre å lese på enn et nettbrett. I det minste må Send Til Kindle funksjonen kunne benyttes. Da er man riktignok utenfor Storytel app'en, men man får lest bøkene. Dersom Storytel er redd for at leserne sitter igjen med "fysiske" bøker (i den grad man kan kalle ei ebok for et fysisk produkt) så er det mulig å sette det som på godt norsk kalles timestamp på fila. Dvs. at den fungerer i eksempelvis 2 mndr og så blir fila korrupt. Det finnes jo dato og tid på lesebrettene. Her er det bare å tenke litt ut av ebok(s)en og finne gode løsninger. Dette er ikke akkurat rocket science, men vilje til å omfavne de aller fleste leserne i Norge. Skal en løsning ha suksess må ihvertfall ikke løsningen utelukke store grupper potensielle lesere. Det har vi ikke råd til i vårt lille land.

      Slett
  7. Hei igjen

    Her var det mange spørsmål jeg burde ha svart på. Veldig hyggelig, men vanskelig å ta alt på én gang. Kan jeg ta det dryppvis? Håper det. Første svar er:

    Send til Kindle: Det er forskjell på stykksalg-tjenester og abonnementstjenester. Amazon åpner for import av enkeltfiler til Kindle, men tillater ikke at hele bokbutikker havner der. (Nok en gang med mulig unntak av Kindle Fire) Blant stykksalg-tjenester, slik som Digitalbok.no og Ebok.no er Send til Kindle nå mulig. For en abonnementstjeneste som Storytel er det vanskeligere.

    Mvh Håkon

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan! Dryppvis går helt flott -) Jeg ser hva du sier ang stykksalg-tjenester og abonnementstjenester, men jeg føler ikke vi prater om det samme. Det er ikke noe forskjell på om jeg sender boka JEG har "kjøpt" hos Storytel til min Kindle-account eller om jeg sender boka JEG har kjøpt hos Digitalbok til min Kindle-account. Det er jeg som sender. Ikke Storytel... Jeg ser ikke helt hva forskjellen skal være? Kanskje er jeg blind her :-)

      Slett
  8. Nok en gang gratulerer med flott artikkel :) Jeg er veldig enig med deg i det du skriver, samtidig som jeg henger meg på Ingalill og det hun sier om lydbøker vs funksjonalitet (app/mobil). Etter min oppfatning (som det virker som også deles av deg) er det meg revnende likegyldig om jeg bruker 350,- i mnd eller 149,- i mnd. på en tjeneste som passer meg og mine ønsker. Lurer derfor på om de ikke kunne laget en tjeneste som var rimeligere med begrenset utvalg og så en dyrere med "full" tilgang? -jeg er sikkert veldig naiv her. Som jeg muligens så vidt var innom på et annet forum her...for forbrukeren hadde det vært veldig fint om man heller kunne søke en løsning hvor man samlet alt. Da hadde det vært lettere å orientere seg i denne e-bok-jungelen av div lesebrett og bokskyer (det var jo great success).

    Uff, dette ble veldig skvaldrete og usammenhengende men kanskje du skjønner meg likevel?

    SvarSlett
    Svar
    1. God ide Karete.
      Slik som det står nå med kun nettbrett tilgjengelig for e-bøker kunne jeg godt tenkt meg en oppdeling av lydbøker og e-bøker. Da kunne jeg gledet meg stort over lydbøkene og skaffet meg e-bøker fra andre steder.

      Slett
    2. (hehe til Bokskya, Karete - jeg kunne ikke vært mer enig)

      Og en god idé med en begrenset og en full tilgang - eller som Ingalill nevner, en for lyd - en for ebok - og en for begge? Og at full tilgang gir all funksjonalitet en bokorm trenger. Vi er veldig enige når det gjelder pris. Jeg bruker i snitt mye mer på bøker idag enn 169,-/mnd. Det er ikke prisen som avgjør, men det man får for penga.
      Flere argument for å samle alt på ett sted har Anonym under her. Med en felles ebok/lydbok sentral ala Phonofile (som jeg ikke kjenner) høres ut som veien å gå. Bokbransjen "dilter etter" musikkbransjen. Når de omsider begynner å få det til etter mye prøving og feiling, hvorfor skal bokbransjen finne opp hjulet på ny?

      Slett
  9. Helt enig med deg, skal ebøker ha noen sjanse må det samarbeid til. Helst i form av en felles "sentral" som kan stå for leveransene til alle de ulike typene ebokhandlere som vil komme.

    Se på musikkbransjen. De har Phonofile, som nesten alle, små og store, bruker som distributør ut i verden. Det sikrer at alt som gis ut digitalt finner veien til Spotify, Wimp, Itunes osv, og man slipper at hver og en må forhandle med siter for seg selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. VELDIG godt poeng! Nå kjenner jeg ikke Phonofile, så her må det googles! Vi er absolutt enige ja!

      Slett
    2. Jeg skjønner ikke at bokbransjen skal teste diverse nyvinnende løsninger når kundene sier rett ut hva de vil ha...? Å ha delt e-bok og lydbok høres ut som en grei løsning. Så også for meg at man kunne dele det opp i en rekke kategorier (krim og spenning, B&U, lydbøker, fantasy osv.). En pris for hele greia og andre priser dersom man skal ha deler av innholdet. Folk ER villige til å betale for bra varer. Jeg bruker også et betydelig mye større beløp enn 400,- i mnd på bøker så en strømmetjeneste hadde vært awesome!

      Slett
  10. Så flott artikkel, Marianne! Jeg ble helt oppslukt av å lese kommentarene nedover, spesielt biten om Kindle siden jeg bruker det selv. Jeg ser også at jeg ikke helt forstår den "Send til Kindle" biten. Jeg har feks begynt å sende PDF bøker til Kindle gjennom konverteringen som amazon selv tilbyr. Fordi de da ser bedre ut (er mer leserverdige) enn når jeg sender dem til Sony Reader. Er det noe som motsier at når jeg har fått en bok ned til pc'n min (feks fra Storytel) så kan jeg bare sende den til kindle'n min?

    SvarSlett
    Svar
    1. Astridterese:
      Jeg vet ingenting om det tekniske, men rent teoretisk er det vel forskjellen på streaming og (begrenset) eierskap ved kjøp, som gjør at send-to-kindle blir problematisk. Jeg synes selvfølgelig det er bortkastet. Akkurat som jeg synes det er bortkastet at kindle av og til tøffer seg mot konvertering og deling. (Har du kjøpt kan du dele - punktum = og da mener jeg ikke piracy bare at mannen og naboen burde få lov til å lese boka du har kjøpt.)

      Såvidt jeg har forstått Storytel, forsvinner boka offline etter 2 uker uansett, ergo burde det ikke være noe problem angående eierskap/streaming, men det blir nok vanskeligere både angående teknologi og samarbeid når boka skal 'forsvinne' fra ulike enheter, utenfor app.

      Det er synd og jeg håper meg alt jeg har at det ordner seg. Jeg ville likt ingenting bedre enn å bruke Storytel som min hoved-e-bok-levarndør, uten kindle blir dette umulig, og jeg har derfor ikke annet å gjøre enn å vente på at amazons abonnementstjeneste kommer til Norge.

      (Dilemmaet for meg blir da om jeg skal koste på meg å betale for noe der jeg bare kan bruke halvaparten av hva som tilbyes - altså bare lydbøkene.)

      Slett
  11. Jeg er veldig enig i "Har du kjøpt kan du dele - punktum". :-)
    Jeg forstår hva du mener og hva som står i veien for "send til Kindle". Det er irriterende, men man kan jo håpe at disse selskapene kan finne ut av det. Jeg leser endel ebøker, men er nok mest glad i bøker på papir så det er ikke det store problemet for meg. I tillegg bruker jeg bibliotekets låneapp slik at jeg har tilgang til ganske så mange gratis ebøker.
    Jeg er ikke så sikker på om jeg ville brukt Amazons abonnementstjeneste. Men jeg var ikke sikker på at jeg ville lese ebøker før jeg fikk Kindle som gave heller :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fine med streamingtjenester er jo at du egentlig låner boka. Akkurat som et bibliotek, bare at du må betale, Som er en helt annen diskusjon, fordi jeg er helt sikker på at satsinger som storytel ol, ødelegger (og sikkert setter kjepper i hjulene) for at bib. skal kunne gjøre det samme. De burde kunne gjøre det samme - og gjør det også - eBokBib - bare i mye mindre skala.
      , forøvrig en tjeneste jeg heller ikke benytter, pga samme mangel
      , du må lese i app og kan ikke send-to-kindle.
      Men: - blir jeg tvunget til å lese utenfor - velger jeg heller en kombo mellom bibliotek og Amazon. Utvalget er mindre, og kanskje blir det enda mindre det flere som velger abonnementstjenester, men enn så lenge,..
      Enn så lenge jeg har muligheten til å sette sammen tjenestene på en måte som passer meg. Jeg sier som Karete og Marianne, prisen er mindre viktig enn hva som tilbys. Men dette siste punktet er selve dealbreakeren.

      Pr.idag, med 2 tv/film abonnement, spotify og audible, og med tanke på at jeg har kjørt gjennom ungdommen på gratis sjørøverskip, finnes det ei grense. Jeg har aldri betalt så mye for tv/musikk/bøker som jeg gjør idag, fordi teknologien endelig begynner å gjøre det mulig.
      Hvorvidt det er en god ting - kan sikkert diskuteres -))

      Slett
    2. Send-To-Kindle burde være piece of cake dersom Storytel bygger inn en på godt norsk "delete file with timestamp" på boka. Uansett hvor den konverteres og sendes til blir boka uleselig etter en gitt tid - eks. 1 mnd fra nedlastingsdato (som vel ennå er normal lånetid på et bibliotek). Er man ikke ferdig med boka, vel da må man laste den ned igjen. Det burde gå an å inkludere i Storytel løsningen for Kindle brukere. Det blir ikke direkte streaming, men vil kunne fungere for en veldig svær gruppe lesere som jeg ikke synes Storytel burde skyve tilside. Da skyter de seg i foten - syns jeg...

      Slett
  12. Jeg er også slik som vil velge dings selv. (Jeg er dog ikke opptatt av lydbøkene, siden jeg stort sett aldri hører lydbøker). Dette med valg var utslagsgivende da jeg skulle velge meg lesebrett for 3 1/2 år siden. Jeg valgte bort Kindle nettopp pga begrensningene det ga den gangen. Nå velger jeg bort Amazon generelt av ulike grunner (sjekk ut Lattermilds innegg om Amazon hvis du lurer på hvorfor vi er så steile på dette). Men, altså... Jeg vil kunne lese e-bøker på mitt Sony-brett. Jeg blir sliten av baklyset på f. eks. mobilen, samt at man kan jo ikke sitte med mobil/nettbrett og lese i sola. Dermed er slike løsninger helt uaktuelt for meg personlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig enig når det gjelder mobil/nettbrett. Ubrukelig for en lesehest som helst leser over alt, hele tiden. Alle lesebrett skulle vært gjort tilgjengelige for Storytel. De velger bort en særdeles stor lesergruppe om ikke lesebrett blir inkludert i tjenesten. Kindle kan diskuteres. Jeg har alltid konvertert norske bøker (også biblioteksbøker) så for meg har det ikke vært noen begrensning. At Storytel bør tenke lesebrett-brukere syns jeg burde være et must! Lydbøker er heller ikke jeg særlig flink på. Holder ennå på med min første av året :o)

      Slett
  13. Knakende godt og fornuftig innlegg, Marianne! I tillegg har det vært svært interessant å lese kommentarfeltet her, her er det mange kloke lesere med gode innspill. Jeg håper Storytel kan få noen tanker til løsninger her i forhold til lesebrett. Hilsen ENDA en Kindle bruker som akkurat nå lytter til A Clash of Kings på Storytel ;)

    Her forresten delt innlegget ditt på Bokblogger.no sin Facebook-side i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Mari. Ja nå får vi se hvor mange av ideene som blir implementert. Jeg er litt tilbakelent her i stolen... sålangt...

      Slett
  14. Dæven du er kul altså! Kjempe bra skrevet; enig i alt!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)