mandag 10. juni 2013

Bokomtale - "Gutter er gutter" av Nick Hornby

Nok en anbefalt forfatter er falt i smak - denne gang Nick Hornby med Gutter er gutter. En særdeles fornøyelig bok, godt skrevet og veldig godt oversatt. Boka var såpass bra at jeg også anskaffet meg filmen basert på boka, med Hugh Grant i hovedrollen. Han var perfekt! ...men det er en annen sak. Jeg kommer tilbake til filmen.

Will er en singel, 36 år gammel selvopptatt type som aldri har hatt en skikkelig jobb sålangt i livet. Han er rik og lever av royalties fra en sang hans gamle far skrev for flere tiår siden. Will er såre fornøyd med å være singel, og etter å ha datet alenemoren Angie så innser han umiddelbart hvordan han kan booste både sitt eget image og sexliv - single mødre er jo både nydelige og desperate! ...og ganske enkle å bli kvitt... London er full av single mødre, det gjelder bare å finne dem, og i et opplyst øyeblikk får Will den geniale ideen at han skal melde seg inn i SPAT - Single Parents - Alone Together. Som tenkt så gjort! Å late som om han har en 2 år gammel sønn er ikke den første løgnen han har servert i livet... Alt ser ut for å gå på skinner, helt til han møter den 12 år gamle gutten Marcus - en gutt som har en mor på kanten av sammenbrudd og som også gjør forsøk på selvmord - en gutt som blir mobbet på skolen - og ikke minst, en gutt som ser på Will som en fullgod farserstatning og derfor prøver å kople ham med sin suicidale mor. Alt begynte igrunnen den dagen da anden døde...

Nick Hornby
Bildekilde: lydbokforlaget.no
Plottet i denne historien var definitivt overraskende! Etter å ha lest bak på boka så antok jeg mer eller mindre at innholdet ville være et humoristisk syn på single foreldre og hva disse kan dumpe oppi av situasjoner, både i kjærlighetslivet og ellers. Det er imidlertid ikke fokuset til boka i det hele tatt. Den handler rett og slett om en gutt, Marcus, og det temmelig interessante og rørende forholdet som utvikler seg mellom ham og den i utgangspunktet så overfladiske og voksne mannen Will. Vi får selvfølgelig innblikk i Will's selvopptatte liv og hans forsøk på å finne seg en interessant kvinne, men boka handler ikke om seksuelle forhold - her er fokuset mye mer på vennskap og mellommenneskelige forhold. Single mødre, veslevoksne unger og umodne menn. Ikke noe av dette er spesielt originalt. Det er imidlertid Hornby's måte å portrettere disse som  virkelig er noe for seg selv. Dette er en forbausende ærlig bok som viser et realistisk bilde av en umoden mann som må bli voksen enten han vil det eller ei. Marcus og Will får etterhvert et litt omvendt forhold, hvor Marcus - selv om han er et mobbeoffer på skolen og ikke fungerer godt blant jevnaldrende - blir den som lærer Will hvordan han bør forholde seg til seg selv og til verden rundt ham. At omtanke og empati ikke er tomme ord, men faktisk betyr noe vesentlig. Marcus har en dypere rolle og det er denne tankefulle gutten som er rammeverket for boka. Han er kanskje ung, men til tross for hans sørgelige liv så er han mye voksnere enn Will. Historien er full av humor og underfundige situasjoner. Slutten er også veldig god, hvor vi ser hvordan begge disse guttene - eldre og ung - har utviklet seg og endret seg som følge av vennskapet dem imellom. Jeg likte Hornby. Han fremstod i denne boka - som er den første av forfatteren for min del - som veldig moderne og observant, om jeg kan si det sånn. Boka føltes tidsriktig, og for meg - riktignok med en sønn noe eldre enn Marcus - så fikk den meg til å tenke på forholdet mellom foreldre og barn, og at vi faktisk kan lære litt av hverandre. Hele tiden. Boka anbefales på det sterkeste!

Jeg så også filmen basert på boka nå i helgen. Hugh Grant spiller Will, og det gjør han på en aldeles så utmerket måte. Grant er perfekt i rollen som selvopptatt, men likevel hjelpeløs, sjarmerende og lettere tragikomisk, umoden mann. Nicholas Hoult er like genial i rollen som mobbeofferet Marcus, og sammen gjør disse to en strålende film. Jeg syns også Toni Collette som spiller Marcus' lettere sprø mor som gjør selvmordsforsøk er fantastisk bra i rollen. Alle disse tre karakterene er veldig tro mot boka. Det eneste jeg reagerte på i filmen var slutten. Den er fullstendig forskjellig fra boka, og minnet meg svært mye om Hugh Grants rolle i filmen Music and Lyrics. Jeg ser at slutten på boka sannsynligvis ikke gjør seg så godt på film - den er nemlig ganske åpen. Filmen slutter på en helt annen måte, selv om essensen i historien likevel blir ivaretatt. Sambo'en min er ikke så veldig glad i det han kaller Hugh Grant-filmer, men selv han fant humor og dybde i filmen som gjorde den interessant. Absolutt flott underholdning en fredagskveld. Sjekk ut den absolutt så representative traileren under her - men LES boka før du skaffer deg filmen!





Kilde: Egen bok 
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2002
Språk: Bokmål
ISBN: 9788203207082
Sideantall278
Utfordring: GoodReads 


Humle-Will fra blomst til blomst?
 

10 kommentarer:

  1. Det ble en god start på uka med dette innlegget om en av mine favorittbøker:) Kjempefin omtale! "Gutter er gutter" er en av de bøkene jeg tar frem og leser på nytt sånn ca hvert femte år. Ikke nødvendigvis fordi det er nobell-prismateriale men fordi det er en flott og godt skrevet historie. Jeg er også fan av Hornby - selv om jeg har mest sansen for de første romanene hans (Gutter er gutter, High fidelity og Tribunefeber). Jeg likte også filmen veldig godt, men enig med deg ang. slutten! Ha en fin leseuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig du likte omtalen :) Heldig er jeg som har alle (-1) Hornby-bøkene foran meg! Har Juliet, Naked stående i hylla etter boksalget. Jeg vet ikke helt hvordan den er? Har du lest den? Ellers så skal jeg kikke etter både High Fidelity og Tribunefeber når jeg surrer rundt i bruktbokbutikkene. Kjekt å ha en målsetning ;o)

      Slett
    2. Jeg leste Juliet, Naked i påsken og den falt dessverre ikke helt i smak: http://bokofilia.blogspot.no/2013/03/opp-og-nedturer-med-nick-hornby_27. Men jeg hørte den på lydbok, og oppleseren var ingen favoritt.
      Ellers henger jeg meg på Ingalills anbefaling av Hornbys samlede essays om bøker han har kjøpt, lest og skal lese: Jeg storkoste meg med The complete polysyllabic Spree på Kindelen! Anbefales!

      Slett
    3. Forstår Spree'en er en must. Lurte nettopp Hornby på ei venninne her som koplet Kindle'n sin mot Amazon for første gang. "Finner jeg Hornby på Amazon" var første spørsmålet! Bevares - jeg har faktisk venninner som leser Hornby, hvem skulle trodd... Hun gikk nettopp hjem med More Baths - Less Talking i ebok-format :o)
      Leste omtalen din på Juliet, Naked. Vel, 20kr var ikke store investeringen på bruktbutikken, men jeg kommer til å lese den likevel - engang. Tror nok at High Fidelity og Tribunefeber lurer seg foran i køen, selv om disse ennå ikke er ankommet heimen/Kindle'n.. SÅ mange gode bøker på vent! Herlig :D

      Slett
  2. Som hornbyfangirl må jeg beskjemmet innrømme at jeg ikke har lest denne, så senest på den for et par dager siden da jeg febrilsk lette etter ei Connellybok, jeg trodde kanskje jeg visste at jeg hadde, og la deN faktisk på nattbordet. Nok en beskjemmet innrømmelse, jeg har sett filmen. Nesten så jeg ikke tør skrive det - filmen før boka - a? Døddssynd. På lik linje med kronologijuks.
    (ja, jeg leste omtalen din om Childs og bok nr.15).

    Ble veldig nysgjerrig nå som du sier at boka slutter anderledes enn filmen, vet ikke helt om jeg likte det - er svar for happy endings, og åpne slutter er så diffuse.

    (Selv om jeg kalte meg selv fangirl i første setning liker jeg bøkene hans om bøker mer enn romanene. Romanene er gode, med Spree-ene er KLASSIKERE!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Baaahhh! Har du SETT filmen FØR boka?!? Ingalill da!!! Haha.. herlig å få kjefte - det er bare du som har gjort det sålangt. Da kan vi si 1-1 når det gjelder dødssyndene kronologijuks vs. filmjuks :)
      Boka slutter definitivt annerledes enn filmen, uten at boka på noen måte er dårlige i slutten. Du får din happy ending der også, i samme ånd - om enn ikke på samme måte. En annen ting som også var veldig forskjellig fra filmen var Marcus' forhold til Ellie og hva de foretok seg sammen. Her skal jeg ikke si noe - bare LES BOKA! Her var nemlig boka mye bedre, og forholdet mellom Marcus og Ellie ble mye mer interessant en tilfellet med filmen. Så du ser - du bare MÅ plukke den fram nå! Jeg for min del forstår at jeg må finne spree'ne hans! Will do! Må bare roe nervene først - har vært på øvelseskjøring i bil med min kjære sønn. Valium er sikkert en fin ting...?

      Slett
  3. Jeg likte både boken og filmen, men nå husker jeg ikke helt forskjellene siden det er så lenge siden jeg leste boken og filmen har blitt vist om igjen og om igjen. Dette var kanskje første gang jeg likte Hugh Grant på ordentlig i en film. Jeg har Juliet Naked og en Spree stående, og det er lenge siden jeg har lest en bok av Hornby. Takk for fin omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker godt Hugh Grant, faktisk. Du vet akkurat hva du får når han er med i en film :) Han er imidlertid en veldig sjangertypisk skuespiller. Romantiske komedier er han flott i - jeg ser ham imidlertid ikke for meg i en action film.. HAHA :D Det blir mer Hornby på meg, det skal være sikkert!

      Slett
  4. Har sett filmen, og den likte jeg godt. Har ikke lest boka og det har ikke falt meg inn å gjøre det heller dum som jeg er, boken er herved notert ned:) Superflott omtale var en fryd å lese. Ha en flott kveld!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boka er vel verd å lese selv om du har sett filmen. Du vil få et par overraskelser der boka ikke stemmer overens med det du har sett, men det er utelukkende positivt. Den norske oversettelsen syns jeg også var veldig bra. Det er en lett sommerbok som passer godt i sola! En flott dag til det :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)