onsdag 11. juli 2018

Murder in the dark av Margaret Atwood

Jeg klarte å bikke juli før jeg leste mi første Atwood-bok i 2018. Den som sparer har! For dette forfatterskapet skal nytes så lenge som mulig :-)

Murder in the Dark er en samling av kortnoveller og prosadikt som totalt spenner over kun 114 sider, men disse sidene gir meg til gjengjeld både elegant språk, magisk stemning og med den etterhvert så gjenkjennelige Atwood-ironien lurende i bakkant. Det er ofte en mørk tone i mange av Atwood's tekster, så også her, og det er denne kombinert med det ironiske islettet som tar meg hver eneste gang jeg åper ei Atwood-bok.

Samlingen inneholder 27 tekster, hver av dem med forskjellig tema og innhold. Del 1, som inneholder de første åtte, starter med Autobiography som handler om tiden "jeg" var ung, før 2. verdenskrig. Jeg-personen kan ikke være Atwood selv, for hun var født i 1939, men teksten føles veldig personlig erfart. Tilbakeblikk på minner, situasjoner og mennesker. Samtlige har en herlig skarp snert i siste avsnittet. Del 2 består av samlingens "lengste" kortnovelle, refleksjoner rundt et knippe date's som "jeg" har vært på. Del 3 starter med tittelteksten Murder in the Dark, noe som ikke peker på et mord per se, men på en selskapslek. Siste setningen i teksten? Priceless :) Denne delen innholder også favorittene mine, nemlig teksten Bread som reflekterer over brød i forskjellige settinger, og Womens Novels som går på innholdet i dameromaner - et smart skråblikk på kjønn i sjanger. Skarp penn, interessante refleksjoner, provoserende på kornet og svært tankevekkende på flere måter. Som The Page - hvordan en tekst blir til.

Margaret Atwood
Bildekilde: theparisreview.org
Del 4 har ingen fellesnevner som jeg kan se direkte, og hopper i alle retninger. Felles for de siste tekstene er at de er svært korte. Kort om det å være stum, hvordan friste menn, bondage, det å like jordbær, telepati eller telefon? Her er det pick and choose. Felles for dem alle er som nevnt språket, snerten, det intelligente blikket på tema som forteller oss mye om oss selv, og andre. Jeg er nødt for å nevne teksten Simmering, hvor menn overtar kjøkkenet og det blir malen for samfunnet. Eller Happy Endings som fabulerer over mulige retninger et forhold kan ta, en slags sliding doors tekst. Forskjellige scenarioer alt etter valgene som gjøres. Dette er så bra, så variert og så innsiktsfullt som bare Atwood kan skrive. Murder in the Dark anbefales så definitivt!

Kilde: egen bok - Utgitt: 1994 - Forlag: Virago - Språk: Engelsk - Sider: 114
Utfordring: GoodReads


For tiden føles Vestlandet som Barbuda... :-)

8 kommentarer:

  1. Denne noterer jeg meg! Atwood er alltid spennende, jeg er glad du løfter henne fram:) Fortsatt god lesesommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Atwood må være en av de beste forfatterne jeg noengang har lest, sett over tid. Jeg jobber meg jevnt og trutt gjennom forfatterskapet hennes, ikke nødvendigvis kronologisk med mindre bøkene krever det, men litt her og litt der. Med unntak av et par bøker som ikke har truffet meg helt - det har vært et par diktsamlinger jeg rett og slett ikke har klart å få helt grepet på - så er resten utrolig bra. Neste bok ut er The Door, en diktsamling fra 2007 - forøvrig den første hun har skrevet siden 1995 - så den gleder jeg meg til. Fortsatt god lesesommer til deg også Hedda!

      Slett
    2. Helt enig, hun er knallgod! I mine øyne burde hun fått Nobelprisen i litteratur for ei stund sia... Men det er bra forfatterskapet er langt og allsidig, da er det mye vi kan kose oss med:) Neste ut for min del er "Hjertet gir seg ikke" eller "Hekseyngel". Har du lest noen av dem?

      Slett
    3. Enig når det gjelder Nobelprisen. Det er igrunnen en skam..
      så allsidig som hun i tillegg er - med både poesi, sakprosa, romaner, noveller, barnebøker, radioteater, TV-tekster og et teaterstykke. Jeg har begge titlene du nevner i hylla. De er nokså nye husker jeg rett. Ikke lest dem ennå. Kjente dem først ikke igjen, for jeg leser Atwood på engelsk :)

      Slett
  2. Du frister igjen,Marianne!Bok herved bestilt. Leser en annen Atwood nå,Susanne Moodies dagbøker- min tredje Atwood totalt så jeg har heldigvis mye igjen av henne å lese og en del står klar i hyllen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååå - leser du Susanna Moodie? Den likte jeg svært godt. Du ser, jeg hadde lest "Roughing it in the bush" AV Susanna Moodie før jeg leste Atwood-boka, og det var en skikkelig boost. Om du er interessert skrev jeg om den her:

      http://ebokhyllami.blogspot.com/2015/11/the-journals-of-susanna-moodie.html

      Atwood er så godt som bankers veldig god for min del, og jeg har også flere klar i hylla. I PAPIRFORMAT, faktisk :) Kos deg!

      Slett
  3. Atwood her en favoritt her i huset også, men har ikke lest denne enda. Den er også en av dem som mangler i hyllene mine. Jeg leste Moral Disorder tidligere i år, en novellesamling jeg rangerer midt på treet blant bøkene jeg har lest av henne. Jeg har egentlig konkludert med at jeg liker de tidligste bøkene hennes best, og tror min neste bok ut blir Lady Oracle. Men mulig jeg ombestemmer meg før jeg kommer så langt. Noterer meg i hvert fall at denne er verdt lesingen også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har Moral Disorder i hylla, men ikke lest den ennå, så den kan jeg ikke kommentere. Skal bevege mer over på poesi nå, ellers "leser jeg opp" romanene og novelle-/essaysamlingene hennes altfor fort :-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)