tirsdag 10. april 2012

Bokanmeldelser - Krim og Kjærlighet ...

Etter to veldig gode Tom Egeland bøker i påsken avsluttet jeg ferien med krimnovellesamlingen "Den Skandinaviske Gullrekka" samt Synnøve Eriksen's "I spill og kjærlighet" som jeg fant gratis på nett her om dagen. Jeg hadde behov for noe helt annet, og noe helt annet ble det virkelig... Anmeldelse av begge følger her.


Den Skandinaviske Gullrekka

...gav meg i utgangspunktet assosiasjoner til gode, gamle krimnoveller. Jeg håpet i det lengste på at dette virkelig stod til gull, men heller vel over mot bronse - i beste fall. Jo, det var 3-4 noveller som stakk seg ut i boka, men resten var langt fra gull etter min mening.

Det kan ha seg at jeg ikke helt egner meg for noveller, jeg som helst leser mursteiner av bøker, men jeg må innrømme at disse fenget lite. Ikke overraskende var det Håkan Nesser, Gunnar Staalesen og Jørn Lier Horst som stod for de 3 beste. Ingen av de andre, bortsett kanskje fra Jussi Adler-Olsen, fristet meg til å kjøpe bøker av.

Jeg syns likevel det var ganske deilig å lese korte tekster også, så kanskje jeg skal gi novellen noen sjanser til. Jeg har allerede på planen å lese en novelle pr uke - 52 totalt for året - og har nå lest 15 stk. Etter 52 av sorten bør jeg jo ha fått en viss peiling på om jeg liker novelleformen. Krimnovellesamlingen var ikke dårlig, den var igrunnen bare grei nok. Med 4 noveller som gode. Syns jeg :-)

Forlag: Gyldendal 
Utgitt: 2012
Antall sider: 304
ISBN:  9788205421950
Format: Pocket


Min rating

av 5



I Spill og Kjærlighet

Denne boka fant jeg gratis på Digitalbok.no nå i påsken. Den ligger gratis til nedlasting fremdeles. Det er lenge siden jeg har lest en kjærlighets-serieroman, og tenkte at denne kunne være lett underholdning i påsken. Lett var den, virkelig. Her er "bakpå boka" fra Digitalbok:

Siden gården ble ryddet av slektens fredløse forfedre, har Østenfor sol ligget som et eventyrslott i Akers dype skoger. En sommeraften i 1784 er Christianias sosietet samlet til ball. Blant gjestene er de to mektigste skogbøndene i Aker, som møtes til dyst ved kortbordet. Det spilles høyt, for høyt, og ender fatalt for den ene, storbonden Jacob Vindfall.
Unge Simone, forloveden til vinnerens sønn, er vitne til det hele – og blir kald om hjertet.

Hva slags familie er hun på vei til å gifte seg inn i? Og hvem er egentlig familien Vindfall –engler eller demoner?

Denne fikk jeg ikke til.. Nå har jeg aldri vært overbegeistret for noen serieroman bortsett fra da jeg var rimelig mye yngre og leste Margit Sandemo's 47 bøker om Isfolket. Men det er lenge siden. Smaken min, og kravene mine til innhold, har nok forandret seg veldig på disse årene. Dette blir for platt og enkelt og traust for meg. Jeg er nok (ennå) ikke blitt en kjærlighetsserieroman-elsker, og er denne typisk for sjangeren så står jeg over noen år til. Men - det skal jeg ha, jeg prøvde - og boka ble lest ferdig! Som må bety, at den - tross alt - ikke var dårlig skrevet!

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 15.3.2012
Kategori: Romantikk
ISBN:  9788202359522
Format: Epub


Min rating

 (-) av 5


Jeg har igjen startet på en krim, denne gang Chris Tvedt's "Rimelig Tvil". Dette er en ny forfatter for meg, og boka er enda ei av de jeg fant gratis på nett før påske. Sålangt virker den lovende! Gleder meg til fortsettelsen!




Norge på stereoider!


.



2 kommentarer:

  1. Hehe ikke skutt gullfuglen på de her:) Ble litt glad jeg ikke kjøpte den novellesamlingen nå. Er selv ikke noe novelleleser:)Liker serie bøker, men den der hørtes ikke noe særlig fengende ut bakpå. Nydelig bilde:) Ha en fin uke videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt skal prøves, var mottoet mitt i påsken :) Resultatet ble to fantastisk bra bøker fra Egeland, og to andre som ikke går over i historien :) Husker jeg elsket "Isfolket", men siden har jeg ikke lest mye kjærlighetsromaner/ -serier. Påsken er nå over for meg også, kom hjem fra fjellet idag.. imorgen blir det striskjorte og havrelefse igjen. Igrunnen greit med tanke på været... her er det regn REGN.. Bildet er fra Banff Nasjonalpark i Canada. En perle på jord. SÅNN vil vi heller ha det ;-)
      Ha en flotters uke du også!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)