torsdag 12. april 2012

Bokanmeldelse - "Rimelig Tvil" av Chris Tvedt

Jeg hadde ingen spesielle forventninger til denne boka. Desto mer overrasket ble jeg! Norsk og for meg ukjent forfatter, den lå som gratis ebok på nettet før påske (gjør ennå her) og den var igrunnen ikke noe annet enn "nok en krim", trodde jeg. Stor var forbauselsen da jeg leste den ut - på én dag! I ett jafs!


Først litt om boka

Mikael Brenne jobber som forsvarsadvokat. Han er ikke spesielt suksessrik, men han er dyktig i jobben sin. Han er litt for glad i damer, men er ikke interessert i å holde særlig lenge på dem. Siden klientellet i all hovedsak er lokale småkriminelle blir han aldri rik av praksisen sin, selv om han har eget advokatbyrå. Det vil si, helt til han blir kontaktet av to serbere i altfor dyre dresser og med altfor vag informasjon om hva de ønsker Brenne skal gjøre for dem. De betaler ham imidlertid 100.000,- på forskudd, og fristelsen blir for stor. Han tar på seg oppdraget som deres forretningsadvokat.

Fra denne dagen blir ikke livet helt det samme. Første oppdraget er å forsvare Eva, en venninne av serberne, som er fengslet mistenkt for langing av narkotika. Eva er et sex-troll av dimensjoner, og Brenne blir besatt av begjær og sitter etterhvert med begge beina godt plantet i et miljø han ikke kan forsvare, uten noen mulighet for å komme ut. Samvittigheten plager ham mer og mer, flere grenser overskrides og plutselig sitter han med et mord mellom hendene. Et følelsesdrap basert på sinne og begjær. Og morderen, det er Brenne selv! Hva er det som har fått ham til å gå til denne ytterligheten? Hvordan skal han klare å bevare de siste restene av integritet? Og ikke minst, hvordan evne å forsvare en av serberne mot drapet når drapet er begått av ham selv mens alle bevis peker mot en uskyldig mann?


Min evaluering

Dette var en spennende bok! Den var drivende godt bygget opp, og helt annerledes enn jeg hadde forestilt meg! Jeg liker advokatkrim. I tillegg hadde denne en herlig vri. Samtidig som boka oser av begjær, penger og makt så går den også inn på de moralske aspektene som forsvarsadvokatene sitter midt oppi. Hvordan er det mulig å forsvare en person man vet er skyldig? Og motsatt, sorgen over å tape en sak når man vet at den mistenkte faktisk er uskyldig!

Chris Tvedt
Tempoet i boka er litt merkelig. Det er overhode ikke heseblesende høyt, men det drev meg likevel ubønnhørlig videre. Jeg syns plottet var genialt, og jeg var bare SÅ nysgjerrig på hvordan Mikael Brenne skulle klare å komme seg ut av situasjonen han egentlig med vitende vilje hadde rotet seg opp i. Personkarakteristikkene i boka er ikke veldig dype, men man blir likevel kjent godt nok med Brenne til å forstå valgene han gjør basert på situasjonen han er i.

Kjærlighetshistorien som også utspiller seg parallelt med sakens gang var egentlig åpenbar helt fra starten av, men likevel interessant å følge. Personene var lette, men likevel troverdige. Jeg la rett og slett ikke boka fra meg igår før den var ferdig utlest, og det er et kvalitetsstempel som holder til høyeste karakter for meg. Uansett :-)


Min rating

av 5


Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: November 2009
Kategori: Krim&Mysterier
ISBN: 9788202309787
Språk: Bokmål
Format: Epub






.

5 kommentarer:

  1. Enig med deg. Drivende god bok. Chris Tvedt fikk jo Rivertonprisen for 2010. Vi får bare håpe de andre bøkene hans kommer med en fornuftig ebok-pris om ikke så lenge. På bokkilden.no koster de kr 112. Det er litt for mye (bør ligge godt under kr 100 før jeg kjøper)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg når det gjelder ebok-pris, men det tror jeg kommer! Jeg ser bare forskjellen på utvalget nå og da jeg fikk Kindle'n min ifjor. Mye bredere! Og nå finner man også norske, gratis ebøker - som denne utmerkede boken av Chris Tvedt. DET er markedsføring det! Flere større amerikanske forfattere har gjort dette med stor suksess. Ebok-prisen bør ligge under 100,- for et par år gamle bøker og eldre. Nye e-bøker er jeg imidlertid villig til å betale noe mer for. Enn sålenge! :)

      Slett
  2. "Rimelig tvil" hørtes rimelig spennende ut ;) Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har lest advokatkrim tidligere. Riktig nok har jeg har en av Michael Connellys krimromaner liggende og det er vel kanskje advokatkrim, men jeg har ikke lest den enda.

    Flott omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Mari :) Og du har helt rett når du trekker paralleller med Michael Connellys krimromaner (som jeg kaller advokatkrim). Jeg har lest mange av hans bøker, som er i akkurat samme gate. "Rimelig tvil" er fullt på høyde med de beste fra Connelly :)

      Slett
  3. Måtte laste denne ned også, takk for tips:)Har ikke lest noe av Chris Tvedt, men har skjønt det er noe jeg må gjøre noe med, siden bøkene hannes får så mye ros:) Ønsker deg en fin fin helg!:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)