mandag 30. april 2012

April lesemål - og status?

Det ble en effektiv april lesemåned! Ihvertfall første halvpart gikk det virkelig unna. Flere anmeldereksemplar datt ned i postkassen med masse fristende bøker å lese og så var jeg også så heldig å vinne et par bøker denne måneden. Det er alltid kjekt!

Siste halvpart av april har jeg lest lite, og når jeg har satt meg ned så har det blitt mursteinen bok 2 i "A Song of Ice and Fire", nemlig "A Clash of Kings". Jeg må være et godt stykke foran serien før sesong 2 starter nå denne uka på TV :-)


Status for april er som følger

  • Jeg har ikke lest en debutant denne måneden
  • Jeg kan imidlertid tikke av ikke mindre enn FIRE nye, norske forfattere! Jeg har lest 2 bøker av Tom Egeland, "Sirkelens Ende" og "Paktens Voktere", en diktsamling av Magnar Hjøllo, en serieromanbok av Synnøve Eriksen og ei krimbok av Chris Tvedt.
  • Jeg har ikke lest noen klassikere denne måneden heller...
  • Den engelske bloggen min er nå satt på "pause". Det ble for mye å holde igang på skikkelig vis...
  • Jeg har anmeldt alle bøkene(!) jeg har lest. Jeg anmelder ikke mindre verk, fagbøker, poesi eller humorbøker - med mindre de stikker seg veldig ut da :-)
  • En novelle i uka-målsetningen tok seg kraftig opp. Jeg leste 12 noveller i påsken! Jeg ligger fremdeles et par tre etter planen, men er veldig fornøyd med meg selv her!
  • Jeg er også veldig fornøyd med å ha lest 10 bøker i april!
    • Fordelingen er imidlertid rimelig ujevn, 2 kvinnelige forfattere og 8 menn...
    • Forfatterne har fordelt seg på 1 x Japan, 1 x USA, 1 x Sverige, 1 x novellesamling av 12 nordiske forfattere (NO, SE, DK) og 6 norske forfattere.
    • Jeg fortsetter også min norske bølge, og har KUN lest på norsk denne måneden! Jeg merker jo at jeg leser mye fortere norsk enn engelsk. Det var derfor greit å angripe "A Clash of Kings" av GRRMartin igjen :-)
Når det gjelder kvaliteten på bøkene jeg har lest så er det tre stk. 3'ere, 3 stk. 5'ere og resten varianter av 4. En god fordeling altså. Jeg har videre konstatert at jeg fremdeles ikke er noe særlig glad i norske serieromaner og så har jeg funnet meg to nye, norske favoritter. Tom Egeland med bøkene om albino-arkeologen Bjørn Beltø og Chris Tvedt's krim har alle tre vært klare 5'er bøker for meg denne måneden. Kjekt at jeg liker norsk igjen!

Påsken ble en fantastisk deilig leseperiode istedenfor intense dager i alpinbakken. Ikke akkurat som planlagt, men jeg klager absolutt ikke! :-) Jeg ser jeg holder på å "ta inn" GoodReads utfordringen med 100 bøker i 2012. Hang veldig etter da mars begynte, men nå ser jeg lysere på tilværelsen.  April har igrunnen vært flott!

Happy read! :-)



La humla suse :-)


.

4 kommentarer:

  1. Kjempefin oppsumering:) Selv ligg jeg litt etter og måtte oppsumere Mars idag, hehe trodde jeg hadde gjort det:) Så bra å høre at du har hatt en flott månde i April:) 10 Bøker er jo veldig bra:)Gleder meg til det blir min tur å kaste seg over Tom Egelands bøker, de frister veldig etter dine flotte omtaler:) Ønsker deg en videre fin lesemånde i Mai:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Tom Egeland var veldig bra etter min smak da :-) Dersom du oppsummerer mars idag så betyr det bare at du har hatt det travelt, og det er jo bra! Håper du også får en flott mai måned. Jeg blir gressenke 1,5 uke og da blir det nok en del lesing, skal du se. Gleder meg igrunnen til det ;-)

      Slett
  2. Veldig fin oppsummering:-) Du er veldig flink som har lest 10 bøker denne måneden, selv klarte jeg 8.. jeg var så flink til å skrive bokanmeldelser men nå ligger jeg litt etter, Jaja, sånn kan det gå. Har enda ikke lest noe av Tom Egeland men jeg har begynt å hamstre litt så jeg skal nok komme i gang.. Måtte Mai bli en like god lesemåned:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Beathe, ja jeg er kjempefornøyd med 8+ bøker i måneden. Da ligger jeg godt an med tanke på leseutfordringen min på 100 i 2012 :-) Heldige deg også som har Egeland til gode! Av og til er jeg lei for å ha lest ut ei god bok. Da er den liksom.. gjort :-)
      Ja - la mai bli en super lesemåned for alle sammen! Ha en flotters mandag!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)