mandag 30. januar 2023

Januar - månedsoppsummering

For å starte med det innlysende - I am back! Etter å ha skrevet 7 innlegg i januar - mot 5 hele fjoråret - så er vel det et faktum. At forbedringspotensialet var gedigent, er vel en underdrivelse, but who cares. Jeg leser og skriver, derfor er jeg :-)

I januar har jeg ferdiglest ni bøker, og det er jeg strålende fornøyd med gitt at vi har hatt besøk i fjellheimen her vest i to av januarukene. Følgende bøker er fortært.

* John Scalzi sci-fi trilogien The Collapsing Empire, The Consuming Fire og The Last Emperox 4
* Colleen Hoovers kjærlighetsroman Ugly Love 3-
* Kurt Vonneguts 1001-listede Cats Cradle 3*
* A.J. Kazinskis - Det Siste Stykket Hjem og Søvnen og Døden 4+
* Emily St. John Mandels sci-fi Sea of Tranquility 4
* Nawal El Saadawi's 1001-listede Woman at Point Zero 5

Chilly... -18
Rask opptelling gir meg

  • Sider lest: 2893
  • Sjanger: 4 sci-fi, 3 romaner, 2 krim
  • Språk: 7 engelsk, 2 norsk
  • Kjønn: 6 menn, 3 kvinner
  • Format: 6 Kindle, 3 lydbok

Når målet for året er 100 bøker ligger jeg derfor rimelig godt an. Jeg er også fornøyd med at jeg allerede er i gang med den tredje 1001-boka av året, nemlig mars-kategorien kvinnelig forfatter.

Kvaliteten på det jeg har lest har vært rimelig god, men det er fordi jeg har plukket bøker med omhu for måneden. Ingenting skal knekke lese- og skrivelysten om jeg kan unngå det. Når det er sagt så ble jeg skuffet både av Vonneguts Cat's Cradle og den hypede Colleen Hoovers kjærlighetsroman Ugly Love. Sistnevnte kanskje ikke en bombe gitt egne lesepreferanser.. Nuvel. Man kan ikke være heldig med absolutt alle valg.

Januar er på hell. Jeg er fremdeles godt plassert vest i fjellom. Snøen er betonghard, været er fryktelig kaldt, men med sol og biblioteket kun en kort spasertur unna lider jeg med andre ord ingen nød.

Skal jeg trekke fram ei bok for måneden så er det definitivt Nawal El Saadawi's 1001-listede Woman at Point Zero. Den boka var fantastisk! Omtale kommer.

Jeg er også kommet godt tilbake til skriveprosjektene mine, så 2023 ser forbausende nok produktiv ut på den fronten også. Det er ikke bare sola som har snudd, ser det ut for :-)

 Tror vi velger tur på beina i lavlandet idag...

16 kommentarer:

  1. Gøy å lese din oppsummering. Jeg har fulgt innleggene dine, så det var ikke så mye nytt sånn sett, men artig lell.
    Du leser jo mye på engelsk, så jeg har ikke lest noe annet enn Kazinsky av dine bøker denne gang. Som tidligere sagt, de er bare råbra!

    Jeg er også mer i gang med skriveprosjektet, ny giv og en annen tilnærming enn før. Har fått litt coaching. Og det skal bli bok, i alle fall manus ferdig i løpet av 2023. Du kan få mer info på pm, hvis du er nysgjerrig:)

    Håper å ferdigstille min oppsummering i morgen, det ble en del dikt på meg i januar. Blir vel 14-15 bøker totalt før vi sier 1.februar. (blir fort det med så korte bøker)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye på engelsk fordi jeg har lastet ned Kindle-bøker før jeg dro på tur. Å dra på papirbøker over hit har jeg sluttet med. Noen på Kindle har jeg allerede i papirformat hjemme (Kazinski bla.) og noen er 1001-bøker som er mye billigere OG å få tak i, på engelsk. Og så har jeg jo biblioteket her borte, selv om jeg faktisk ikke har lånt noe der ennå i år.
      Spennende med skriveprosjektet ditt !! Send meg gjerne noen ord på pm! :-)
      Dikt og meg ja... humm... Jeg har et Kolbein Falkeid-prosjekt i form av en murstein som ligger i vinduskarmen hjemme. Jeg leser ett dikt hver morgen (er ihvertfall planen) og blir ferdig i 2024 en gang. Solid samling.

      Slett
    2. Stemmer det.:)
      Skal sende deg pm :) Artig å utveksle litt om prosess.
      Den Falkeid-mursteinen har jeg også, veldig tykk- Samlede dikt. Fikk den av Beathe i fjor. Har ikke lest så mye av den enda, men har jo lest en del Falkeid her og der før, han er jo en folkekjær dikter. Med en del bruksdikt. Tøft å lese et hver dag. Hver gang jeg prøver på et sånt lese et dikt eller kapittel, ord for dagen e.l. hver dag, strander det raskt etter få dager.. Jeg tror mobillesing ødelegger det, lettere å ty til den og lese eposter, oppdateringer, aviser, og innfall av nyheter og artikler..

      Slett
    3. P.S: Du kan være med i diktsirkelen med Falkeid. Trenger ikke lese hele boka for å bli med. Ett dikt eller to holder:)

      Slett
    4. Da må jeg vente til jeg kommer hjem, for der ligger boka :-)

      Slett
    5. Det går bra, jeg har endret opplegget til fire ganger i året, og man kan lese fra januar-mars i den første kategorien osv. Man kan også begynne senere på første kategori.

      Slett
  2. Eg digger at du er tilbake som lesende og skrivende, mitt blogger-hjerte jubler. 3 1001 bøker på ein månad er rått, kor skal det ende?

    Trenger du nokon til å sjå på skrivinga er eg alltid lutter øre. Eg er (liker eg å tru) ein reser på skrivefeil :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - nå er det velstand. Ihvertfall på lesesiden. Skrivingen går også lettere, etterhvert. Trenger ro og fred til den. Til nå har det vært fullt hus og stormende jubel her borte, men nå er alt besøket reist hjem.
      Det er nok en god stund til noe kan gjennomleses, men takker så absolutt for tilbudet! :)

      Slett
  3. Fin oppsummering, her stopper vel tallet på 14 bøker over litt færre sider enn deg riktig nok, ikke at det spiller noen rolle.
    Spennende med skriveprosjektet til både deg og Anita over her.

    Ser at det ble norsk sukssess der borte i dag under junior VM i langrenn, det går vel av stabelen i nærheten av deg der, gjør det ikke? Uten at jeg vet noe om avstander der borte.

    Uansett, ha en fin februar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg følger ikke med på Junior VM på ski, men har hørt rykter om at noe foregår :) Konkurransen foregår 20-25 min med bil fra Whistler mot Vancouver, hvor flere av OL-grenene gikk av stabelen i 2010. De har hatt et interessant føre og kulde. Det har nemlig vært betongføre de siste dagene, noe som har holdt oss borte fra alt som foregår med noe annet en sko på beina. Nå må jeg rett og slett google og se hva som har skjedd "borti gata" :)
      Ja skriveprosjektet går sin skjeve gang. Hadde et skikkelig sløvt år i 2022. Dette året starter ihvertfall bra, både på lese- og skrivesiden. Så får vi se hvor jeg ender til slutt. 14 bøker er et voksent tall for meg pr mnd. Det skjer bare unntaksvis. Kanskje i februar hvis denne betongen varer? Ha en fin februar du også Beathe.

      Slett
    2. Følger ikke med på det jeg heller, sånn egentlig, kun fått med meg et par overskrifter og hvor de skulle ha det. Må prioritere det jeg skal følge med på for litt tid til lesing må jeg ha selv om vintersport går foran det meste i de fire månedene sesongen varer.

      Har du forresten fått med deg, The last of us på HBO? Basert på et spill...om pandemi som utsletter nesten en hel verden, en sopp som har løpt løpsk for å si det mildt. Zombier og you name it. Veldig bra serie, er egentlig overrasket over at jeg liker den så godt. Ser Elin (Bokelskerinnen) snakker varmt om den på fb. Anbefales!

      Slett
    3. The last of us kjenner jeg ikke. Har HBO hjemme, ikke her i fjellheimen i Canada, så den må jo sjekkes ut. Vi har hatt en skikkelig TV-serie boost her etter vi kom. Så nettopp ferdig 1899. Skikkelig sær, akkurat som jeg liker det :-) Treason og tredje sesong Jack Ryan (Tom Clancy-bøker) var også knallbra. Har du ikke fått med deg Jack Ryan sesong 1-3 så er de SVÆRT severdige. OG basert på bøker, som vi jo liker :-)

      Slett
  4. For en oppsummering av måneden, den formelig oser av energi. Jeg digger at du leser litt utenfor boksen, og tipser stadig gubben om ting han kan laste ned på Kindelen. Kjekt at solen dro med seg både skrive- og leselyst og ikke minst at skriveprosjektet ditt begynte å røre på seg, gøy å høre.
    Det er veldig kjekt å ha deg tilbake :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Til en forandring, og - ENDELIG - så er energien tilbake. Sitter igrunnen og spinner litt, for det er som tidligere nevnt betongsnø i fjellene her og ikke til å anbefale å prøve seg på. Det leses, og skrives, og trenes innomhus etter Jørgine Massa Vasstrand sin Råsterk Hjemme bok.
      Jeg tror hva jeg leser er det som har vippet meg litt av, selv om jeg jo leser. Jeg må tlibake til mine utenfor-boksen-bøker, som du kaller dem. Det er igrunnen der jeg alltid har hørt hjemme, til jeg ble påvirket av alle de kjekke bøkene som alle andre leser her inne - men som kanskje ikke nødvendigvis er det jeg ville ha plukket ut selv, sånn helt upåvirket. Kjenner det er kjekt å være tilbake. Har savnet egen og andres "litteraturenergi".

      Slett
  5. Veldig hyggeleg at du er "tilbake". Når ein blir lei er det lurt å ta ein pause.
    Har kun lest dei to Kazinski-bøkene. Eg óg likar denne serien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre Berit :) Ja, pause er lurt. Jeg måtte bare legge inn årene litt i fjor. Det gjorde godt. Men leste gjorde jeg, og rundet nesten 100 bøker. Det er ikke så mange færre enn et for meg normalår. Det var bare mye tyngre å lese, og derfor ble det ihvertfall null skriving. Nuh ser det lysere ut, januar går over til februar, og til og med her oppe i fjellheimen blir dagene lengre. Herlig, selv om jeg elsker vinteren :-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)