søndag 1. januar 2023

Hello 2023 - How're you doin'

 Jeg starter alltid så entusiastisk hvert år med lesemål, bøker på vent, lister over kommende norske bøker og abonnement på fantasticfiction.com som oppdaterer meg hver gang mine favorittforfattere kommer ut med nye bøker. Det holder i nøyaktig tre måneder, og så sklir jeg ut. Både med lesemål, hvilke bøker, rekkefølge og engasjement. 

Hvor jeg ender opp? Som regel hos mine gamle, gode sci-fi forfattere.

Joda, noen nye dukker opp, men ofte så er det dem jeg har lest noen år som får meg opp av sirupen som har klamret seg rundt lesegleden. 2023 intet unntak. Jeg starter ihvertfall med store planer, 104 bøker for det nye året og denne gang - et mål om maaaange flere gamle sci-fi enn norske nye. La oss nå se om det er en plan jeg kan følge. Den er ihvertfall litt annerledes.

Akkurat nå befinner jeg meg til fjells. I den kanadiske fjellheimen i British Columbia. Har feiret jul og idag nyttår me ungene og et tantebarn. Og joda, mannen er med :-) Whistler er alltid kos å besøke. Det er noe med snø og trær og høye fjell. De gir meg energi. Mye mer enn varme, en solseng og turkis hav. Vi er alle forskjellige. Her i bygda har jeg fått meg bibliotekkort, og i tillegg til Audible og Storytel på øret så er jeg mer enn dekket. Jeg kommer tross alt med en "fully loaded" Kindle i tillegg. Ikke rart jeg alltid er optimistisk i starten av året.

Det er ennå 2022 her i vest, selv om dere hjemme i Norge er vel over i nytt år og 2023. Jeg kommer sterkt etter og ønsker dere et riktig så godt nytt år med ønsker om de beste leseopplevelsene. See U on the other side :-)



Mine fine
Trude, Ian og Pål
   



12 kommentarer:

  1. Hei hei! Nytt år og nye muligheter :-) Eg ser fram til dine sprell innan bøker dette året og, og gler meg fram til me sjåas igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Likeså Elida. Jeg er ihvertfall like optimistisk i år som ifjor på at det blir et svært godt leseår. Det gjør det jo forsåvidt alltid, selv om lesemål ikke oppfylles. Det er tiiidlig første januar her akkurat nå. Helt i starten av et rykende ferskt nytt år. Herlig følelse!

      Slett
  2. Hei til deg i fjellheimen:) Det snør her også, masse...
    Du svarte her på noe jeg lurte på i kommentaren på egen blogg ang sci-fi. Det beste er såklart å lese det man liker å lese, spesielt når det ellers butter i mot på lesefronten, skulle bare mangle:)
    Kjenner igjen det med å gå ambisiøst ut, men jeg kan ikke klage på antall bøker lest likevel. Bare at mine mål og ønsker om å lese visse ting, stadig utsettes.
    Nå skal jeg prioritere å lese resten av Knausgårds nye serie- prosjekt (har 1,5 bok igjen).
    Og ellers med skrivingen? Bare ta det på messenger, hvis du vil.

    Ønsker deg et riktig godt nytt år, og håper vi ses igjen i det nye:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Både skriving - all skriving - og lesing har buttet imot store deler av 2022, spesielt siste halvår. Det ble bare lite lystbetont. Jeg har omsider lært, og latt være å presse meg selv. Har likevel med meg Natalie Goldbergs Writing Down the Bones Deck som hjelpeverktøy til skrivingen og startet faktisk idag, så får vi se hvordan det utvikler seg. Lesingen er på god oppadgående, så håper jeg "pennen" følger med.
      Og plutselig sees vi :)

      Slett
    2. Ja, det er sånt som skjer. Jeg blir inspirert og får gjort noe når jeg er på skriveretreats (har vært på to i 2022), men så stopper det når jeg kommer hjem. Er vel mye annet her også, som tar energi, sykdom i familie som krever sitt som pårørende.
      Skal satse mer i 2023, har satt meg mål.
      Jepp, vi ses en dag igjen:)

      Slett
  3. Hilsen deg i det fantastiske snøfjellslandskapet... Jeg elsker å gå på ski.
    Jeg ønsker deg et godt nytt år. Måtte mange av dine ønsker og drømmer gå i oppfyllelse.
    Jeg leser Haruki Murakami akkurat nå.
    En klem fra meg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola. Hyggelig å se deg her. Jeg liker også svært godt Murakami. Hvilken bok leser du nå?

      Slett
  4. Jeg sitter her med et stort smil, er så glad for at du finner tilbake til leselysten. Leste den fine kommentaren din på mobil på flyplassen i går, derfor intet svar før no. Godt nytt år Marianne, og ikke minst godt nytt leseår! Kos deg masse i snøen, det varer vel ikke evig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Krysser fingrene for at alt går oppover i 2023! Startet med min datter som sklei på isen her i Whistler og klakket hodet rett i bakken nyttårsaften. Sykehuset 2 timer ut i det nye året. Det gikk heldigvis godt, så ja - 2023 kan vel bare bli bedre fra nå :-)

      Slett
    2. Å nei, det var litt av en start på året, håper prinsessa har det fint :)

      Slett
    3. Pangstart... Stiv i nakkeregionen og fremdeles vondt i selve skallen, men det blir sakte bedre. Hadde CT-skan og full oppfølging på sykehuset her, så alt skal være ok. Men du all verden jeg er glad for reiseforsikring og det norske helsesystemet. Prisen her ble nærmere 30.000 NOK for henting i sykebil, legetime og CT...

      Slett
  5. Godt nyttår,Marianne! Kjekt å se litt liv her inne, har ikke vært så veldig aktig selv de siste årene men håper at jeg får ny giv nå i 2023. Det er vel naturlig at engasjementet går litt i bølgedaler, er nesten litt misunnelig på de som klarer å holde fortet 24/7.

    Kos deg videre i snølandet og masse god bedring til datteren som falt.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)