søndag 16. oktober 2022

Skuffende avslutning på klimakvartetten - Drømmen om et tre av Maja Lunde

Med fare for å fornærme de fleste lesende i inn- og utland. Jeg må innrømme det først som sist - jeg ble ingen fan av Drømmen om et tre som er Maja Lundes avslutning på bokserien hun har kalt klimakvartetten. Serien startet med Bienes historie som tok for seg hva som kan skje med verden om biene dør ut, videre med Blå hvordan mangelen på ferskvann kan komme til å prege kloden vår, i Przevalskis hest er det miljø og levekår for både dyr og mennesker som står i fokus og med denne siste boka belyser forfatteren det alvorligste - fortjener menneskene å være herre over naturen, eller er vi selv en truet art?

Jeg elsker hva/hvis premisset for klimakvartetten. Det er et svært spennende utgangspunkt. Med blikk både bakover i tid og med hendelser fra nåtiden som legger grunnlaget for en potensiell dystopisk fremtid dersom menneskene turer på som vi gjør i samme tempo på denne lille knollen som er kloden vår. Så hva var det jeg ikke klarte å fordøye i boka?

Bienes historie var ufattelig bra. Konseptet var nytt, synsvinklene var spennende, koplingen fortid, nåtid og potensiell fremtid var skremmende og ikke minst øyeåpnende. I Blå kjente jeg oppskriften, men ble fengslet av boka likevel. Przevalskis hest var helt ok, men begynte å flate ut. I Drømmen om et tre håpet jeg at forfatteren hadde funnet en ny og briljant måte å avslutte serien på, men så viser det seg at den ble mer av det samme. I utgangspunktet er frøhvelvet på Svalbard og oppvarmingen av Arktis spennende i seg selv. Hva skjer om frøene forsvinner? Hvem finner dem, har dem og hvordan kan eller vil de bli forvaltet og eller skuslet bort? Hva kan komme til å skje om vi ikke klarer å stoppe den globale oppvarmingen? Jeg fant språket uengasjerende, karakterene merkelig flate til Lunde å være og fremdriften var altfor laber. Jeg var klar for the grand finale, men den kom aldri. Forfatteren mistet meg på veien over havet mellom Svalbard og Kina et sted. Der ligger jeg fremdeles og vaker. Jeg klarte nemlig ikke fullføre boka. Det kommer jeg nok til å gjøre, men bare fordi.

Har jeg hatt en dårlig lesedag? Forventet jeg meg for mye? Er boka blitt altfor hypet? Jeg vet ikke. Les selv og gjør deg opp en mening. Alle bøkene i serien er verd å lese. Jeg har nok forventet meg så mye mer enn jeg fikk, og da falt jeg fra svært stor høyde. Det kan nok være meg, for de fleste anmeldere roser boka opp i skyene..

Kilde: Biblioteket - Utgitt: 2022 - Forlag: Aschehoug - Sider: 481
Tags: Biblioteket, Sølvberget, Klima, 2022


Ikke ennå, men snart
Juletrær

12 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å lese dine tanker om boken. Jeg har også lest de tre første, og likt dem godt, etter den kronologien som du skisserer. Klart vi kan ha en dårlig lesedag, men laber fremdrift og "mer av det samme" holder ikke. Maja Lunde er en stjerneforfatter så vi har lov å forvente mye, jeg skal lese boken, men det blir ikke med det første.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne gang forventet jeg meg en grand finale, som ikke kom. Hadde kun lest noen få svært gode omtaler, så jeg var vel litt overgiret i utgangspunktet. Men som du sier. Hun er en stjerneforfatter, og da kan man forvente mer. Kanskje hun var gått litt tom?

      Slett
    2. Sånn som verden er for tiden, er det lett å gå litt tom. Krig, høye strømpriser og matpriser kan ta lurven fra en hver som er vokst opp i trygghet i dette landet. Hvordan jordkloden har det, kommer nesten i andre rekke da :)

      Slett
  2. Har lest noen anmeldere gi denne dårlig/middels kritikk, så det er ikke alle som er begeistret.
    Jeg er usikker på om jeg skal lese denne, den er i alle fall ikke først i køen her. Leste de to første og like de godt, men har ikke lest P`s hest enda. den står i hylla her. God søndags kveld Marianne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at jeg har selskap. Jeg har bare lest noen få omtaler, og de var utelukkende positive og 6'ere på terningen. Da er jeg ikke alene :-) P er forsåvidt fin, men ingen av dem kommer opp mot bieboka. Synd. Fortsatt god kveld Anita, og igjen - grattis med nytt le(s)ketøy ;-)

      Slett
    2. Sendt deg pm;) Takk , nå er det snart natta her med ny økt med Kleptokratiet:) Takk takk, uten din hjelp hadde jeg slitt enda, antar jeg.:) Hadde nok testa epost-adressene til slutt, men det kunne tatt lengre tid. Nå kan jeg få Drømmenes tre rett på Kindle, men det er ingen hast.. Mye å lese før den tid:)

      Slett
  3. Det er litt "småkjedelig" når bøker blir så hypet og når man leser selv så bare"Nja..var dette så voldsomt bra da?" Og så tenker jeg, hva ser de som jeg ikke klarer å se?
    Denne serien har jeg av grunner jeg ikke kommer på kommet i gang med ennå,men tror jeg har et par av bøkene liggende så det kan jo være at jeg får lest den - en gang!
    Fine juletrær! Ikke så veldig lenge til, og det er bare litt over en måned til skisesongen er i gang-da skal helst det grøvste av juleforberedelser(les-vassking av hus) være gjort innen den tid, så får vel snart komme i gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe - jul ja. Vi drar hele familien til Canada i år. Det kan bli kos. Bildet er derfra - de har juletrær i gatene hele vintersesongen, så de kaller dem nok vintertrær og ikke juletrær. Fine er de, helt enig.
      Serien er god den, og vel verd å lese. Spesielt Bienes Historie som er ualminnelig både spesiell og god. Kjedelig når det ikke holder helt til mål. Men hei, det er jo ikke som vi ikke har mer å velge i. Jeg ble bare til en forandring ... skuffet.

      Slett
  4. Eg har kun lest Bienes historie, og den er meget god.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hold på god-følelsen og utfordre deg selv til de andre. Verd å lese. Mange elsker alle fire bøkene. Du kan være en av mange :-)

      Slett
  5. Jeg likte denne godt, men som jeg skrev på svar til deg. Det kan være at jeg ble opptatt av boka pga sykdom og død i familien. Det kan påvirke boka man leser noen ganger. Det fjerne absurde og de nære følelsene :)

    SvarSlett
  6. Jeg må også innrømme at jeg ikke syntes denne nådde opp mot de andre. Men budskapet var sterkt, så jeg har boka litt i hodet likevel. Har ikke skrevet omtale enda, er på etterskudd med mye for tida.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)