tirsdag 10. januar 2023

1001-boka Cat's Cradle av Kurt Vonnegut

Hmm.. Hvor skal jeg begynne? Jeg går ihvertfall friskt ut i 2023 med å delta i Elidas 1001-lesesirkel igjen. Jeg har savnet listen over 1001 bøker man bør lese før man dør, så i år er målet å lese minimum 12 nye. Det ser ut for at jeg har startet med den mest odde 1001-boka jeg noen gang har lest, og tro meg - jeg har lest et par..

(Copy)Cat's Cradle begynner ihvertfall svært så interessant, i det minste for alle som har lest Moby Dick. "Call me Jonah. My parents did. Or nearly did. They called me John." Og John er førstepersonsfortelleren av denne historien, som for meg startet svært så interessant og ikke så rent lite humoristisk for så å virkelig ta helt av, ut i det ...blå?

Fortelleren John (eller Jonah) har en plan om å skrive en bok om hva som skjedde den dagen Amerika slapp atombomben over Hiroshima. Som research til boka har han bestemt seg for å intervjue de tre barna til oppfinneren Dr. Felix Hoenikker som nå er død, og starter derfor med å sende de to yngste barna - nå en voksen mann og kvinne - et introduksjonsbrev. Etter hvert får han kontakt med Hoenikkers yngste sønn, dvergen Newt. Så langt så godt, men her begynner historien å skli sideveis. 

Underveis mens John researcher familien Hoenekker finner han ut at Dr. Felix også oppfant et stoff han kalte Ice-9. Amerikanske soldater var nemlig så lei av å vasse rundt i gjørme når de var i krig at de ønsket seg bedre "arbeidsvilkår". Det Ice-9 gjør er å umiddelbart omgjøre alt vann til is med en smeltetemperatur på 140 grader. Ideen er at når soldatene i krig finner seg selv i å vasse i gjørme så kan de bare dryppe en dråpe Ice-9 ned i gørra, og vips så kan de fortsette å krige på hard grunn. Nuvel... Når Dr. Felix dør fordeler hvert av Hoenikkers tre barn like deler Ice-9 til hver og er nå i besittelse av dette stoffet som ennå ikke er brukt i praksis.

Ikke fall av lasset helt ennå... jeg speeder opp resten av innholdet av boka...

Underveis til øya San Lorenzo - hvor eldstesønn Frank Hoenekker er i ferd med å bli president etter Papa Monzano, Franks kommende svigerfar - støter forteller John tilfeldigvis på dvergen Newt og søsteren. De er på vei til San Lorenzo fordi Frank skal gifte seg med den vakreste kvinnen i hele verden. Problemet er at det er denne kvinnen John selv har fallt fullstendig nesegrus for. Tilbake til gamlepresident "Papa" Monzano. Han er døende av kreft, og for å redde seg selv fra lidelsen ved å dø en lang og smertefull død klarer "Papa" å snike til seg en liten mengde Ice-9 og forvandler seg øyeblikkelig til is. Mens kroppen hans flyttes til et begravelsesbål så faller en del av "Papa's" døde kropp i vannet. Og vips er havene og alt vann på kloden blitt til is, noe som i hovedsak ødelegger verden og alt liv med den.

Sånn noenlunde The End... Phuuhh!

Kurt Vonnegut (død 2007)
Bildekilde: The Guardian

Utrolig nok er denne boka kun 287 sider lang, men inneholder til gjengjeld det vanvittige antall 127 kapitler. Jeg lyttet til boka på Audible, og til tross for lengden så ble dette en jobb. En svær jobb. Sammendraget over her tar langt fra for seg alt som skjer i boka. Her er nemlig øysamfunn som ikke eksisterer, en egen oppfunnet religion - bokononismen, som erkjenner at menneskelig eksistens ikke har noen iboende mening eller hensikt, men den anerkjenner at mennesker krever mening og formål med livene sine, og øysamfunnet har også sitt eget språk. Som jeg får høre i lydboka. Fullstendig uforståelig, men basert på engelsk... Sært nok for deg nå? Haha - det er allerede over the top for meg, som elsker det sære.

Så hva vil egentlig Kurt Vonnegut med boka, og er det noe poeng for oss her på berget nokså nøyaktig 60 år etter Cat's Cradle ble utgitt å lese denne? 

Jeg fant ut at problemet mitt er at jeg har altfor liten kunnskap om USA og de interne forholdene der etter andre verdenskrig og frem til 1963, da boka ble utgitt. Her er mange pekere i flere retninger, og selv om jeg forstår en (mikroskopisk del) av satiren, som gjennomsyrer boka og peker nese i alle retninger både politisk, sosialt og samfunnsmessig, så gir den meg lite tilbake. Dette er en slags sci-fi med innrørt dystopi og fantasi, og selv om jeg svært gjerne vil like boka så får jeg det ikke helt til. Jeg klarte rett og slett ikke å forstå betydningen av det Vonnegut prøvde å formidle til meg. Kanskje man må være mer studert i Vonneguts stil, hans liv, ham som person og det sosiale klimaet og problemene i hans tid for til slutt å forstå moralen i historien hans?

Jeg har også lest forfatterens God Bless You, Mr. Rosewater. Den var noe lettere å lese, men du verden...

Kan jeg anbefale boka? Ja! Til alle som vil lese noe helt annerledes. Lykke til :-)

Kilde: Audible - Utgitt: 1963 - Sider: 287 - Sjanger: Sci-fi/dystopi/noe - Medium: Lydbok
Utfordring: Elidas 1001-lesesirkel



Her er ingen Ice-9, kun blå himmel og myk snø :-)
Whistler, Canada


 

8 kommentarer:

  1. Denne boka har jeg aldri hørt om, men den høres jo ut som en spennende bok. Jeg har aldri lest noe av Vonnegut, men har merket meg navnet. Så en dag skal jeg prøve meg på en av hans bøker. Bra jobba! Jeg skal bli med i 1001 bøker i år også, så får vi se hvor mange det blir :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mmhh... Ja kanskje jeg kan kalle den spennende. Den er ihvertfall veldig annerledes. Tro også at lydboka med innleseren gjorde sitt til at dette ble en litt voldsom opplevelse. Han var en smule intens. Men god. Prøv Vonnegut. Jeg har ikke gitt ham opp etter to bøker. Neste bok ut blir sannsynligvis Slaughterhouse Five, men det blir om en stund ja :)

      Slett
  2. Jeg kjenner godt til Vonnegut, men om jeg leste noe av ham i mun ungdom, husker jeg ikke..
    Det å ha kjennskap til USA når man leser en del amerikanske bøker, er nok viktig en del ganger..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg syns det ble spesielt viktig her. Jeg liker satire, men når jeg ikke forstår mer enn littegranne så blir det litt... irriterende? i lengden. Har lest en del omtaler nå i ettertid for å lære litt om boka, og jeg ser det er mye som har gått meg hus forbi. Som en av reviewerne også skrev - "jeg leste boka da den kom ut, og den var virkelig god - verden har imidlertid gått videre, boka har ikke.." (fritt oversatt) - så det er helt klart noe med tiden som har gått OG den manglende kunnskapen som fjerner mye av poenget med boka. Ihvertfall for meg som "utlending".

      Slett
  3. 1001-generalen liker at du går hardt ut, og eg setter pris på din ærlege tilbakemelding :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke annet enn å være ærlig her. Her er det nok min manglende kunnskap som satte en sperre mellom meg og satiren som jeg er så glad i. Men - boka er lest, og jeg er klar for februarutfordringen. Måtte få lest boka før imorgen, onsdag. For da rykker det inn besøk her igjen som blir 2 uker. Da blir det erfaringsmessig svært lite lesing :)

      Slett
  4. For en fresh start da, og tenk, over the top- crazy, selv for deg :) Forfatternavnet klinger litt kjent, men kanskje det minner meg om noe(n)? Boken har jeg ikke lest, spørs om jeg våger, har allerede henfalt til engelsk på en av 1001-bøkene i år.
    Uansett veldig godt formidlet leseopplevelse Marianne, takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var flying start. Nå kan det kun bli bedre :-) Vonnegut er en kjent sci-fi forfatter, men ikke en sci-fi jeg kjenner jeg tiltrekkes særlig av. Nå har jeg bare les 2,5 bok av ham så langt, men... Engelsk er fint om man kommer inn i stimen. Mine første fem i bøker i år er på engelsk, men nå har jeg Ørjan N . Karlsson på øret og Kazinski på Kindle, så det kommer seg. Ihvertfall veldig ærlig leseopplevelse. Godt jeg ikke mottok boka som leseeks, haha.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)