fredag 27. januar 2023

To knallgode krimthrillere fra A.J. Kazinski

Det skal noe til å holde seg oppdatert på den skandinaviske krimfronten hvor bestselgende krimforfattere tyter ut nye bøker raskere enn sin egen skygge. Når det er sagt så er det jo herlig da, å ha mange prisbelønte bøker til gode :-)  A.J. Kazinski (psevdonym for det danske forfatterparet Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich) har skrevet en svært god serie. Hovedpersonene i de to første krimthrillerne jeg så langt har lest, er gisselforhandleren Niels Bentzon og astrofysikeren Hannah Lund. 

Niels Bentzon er politi i København og en dreven forhandler. Det er han som dukker opp når en hjemvendt soldat truer med å begå selvmord eller en psykopat tar kvinner og barn som gisler. Han er vant til å se fortvilelsen og ondskapen i øynene.

Men en desemberdag vendes tingene på hodet da det via Interpol kommer en advarsel: En rekke mord er begått på gode mennesker overalt i verden. Likene har tall brent inn i huden på ryggen. Det hele synes å ha tilknytning til den gamle religiøse myten om de 36 rettferdige som skal beskytte oss alle. Og pilen peker nå mot København.

Niels Bentzon får i oppdrag å finne og advare gode mennesker i Danmark. Oppgaven synes umulig. Men da han i sin jakt på gode mennesker, før det er for sent, møter astrofysikeren Hannah Lund, blir det fart i saken. Hannah Lund mener nemlig at hun kan se et system i det som skjer – et system av nesten guddommelig karakter.

I utgangspunktet kunne forlagets baksidetekst vært skrevet om en roman av Dan Brown eller vår mer hjemlige Tom Egeland. Begge skriver og har skrevet om storslagne vandringer i den religiøse fortiden vår for å finne svaret på noen av nåtidens store spørsmål. Nå også A.J. Kazinski. Jeg har vært temmelig lunken til å lese nok en serie innenfor de samme rammene som Brown og Egeland, men syns det nå var på tide å legge skepsisen til side.

Hva jeg syns? Dette var bra! Den siste gode mann lever opp til forventningene. Jeg likte hovedpersonene, som både var sære, men likevel normale nok til at personlighetene ikke overskygget handlingen. Jeg har fått nok av forfyllede etterforskere... Gåten som historien setter seg fore å løse er spennende, kanskje litt over the top, og muligens ikke så finurlig som Tom Egeland på sitt beste (ja, jeg liker Egelands første seks/sju bøker om albinoarkeologien Bjørn Beltø bedre enn Dan Brown). Men du verden dette er ei knakende god debutbok!

Ola A. Hegdal i Dagens Næringsliv sier bla: «Noe så sjeldent som en metafysisk thriller med temperatur og stil

Kilde: egen bok - Utgitt: 2011 - Forlag: Gyldendal - Sider: 520 - Sjanger: Krim/thriller
Format: papirbok

Heldig var jeg som hadde de to første bøkene i serien stående i hylla. Jeg gjøv direkte løs på bok 2.

Gisselforhandleren ved politiet i København, Niels Bentzon, skulle ha snakket henne ut av det. Snakket henne fra å kaste seg i døden denne sommernatten på Dybbølsbro. Men han klarte det ikke. Og der ligger hun. Midt på skinnene med bakhodet knust og en kryptisk beskjed skrevet på hånden. Hvem er hun, og hva fikk henne til å hoppe ut fra broen? Noen eller noe var etter henne – noe som fikk henne til å velge døden fremfor livet.

Snart går det opp for Niels Bentzon at kvinnen ikke var psykisk syk, men en solodanser ved Den Kongelige Ballet som har vært forsvunnet i to døgn. Obduksjonen viser at hun er blitt druknet og gjenopplivet rett før hun hoppet fra broen.

May Grethe Lerum (VG) sier det best - Dette er en krim med eksistensiell utforskertrang: Kan de ondeste handlinger være motivert av annet enn ondskap? Hvor går grensen mellom kjærlighet og egoisme? Mellom liv og død? Hva er den moralske og etiske forskjellen mellom straffbare drap og lovlige former for drap?

Her er det vanskelig å si noe om historien uten å spoile en del av poenget. Tror du på et liv etter døden? Finnes det egentlig noen bevis for at vi virkelig har et liv etter døden? Hva med dem som blir gjenopplivet etter å ha vært klinisk døde og erfaringene deres? Benzon og astrofysiker Hannah Lund blir her involvert i en alvorlig rekke tilsynelatende selvmord, barmhjertighetsdrap og abort. Tema som ikke altfor ofte blir tatt opp innenfor krimsjangeren. Ihvertfall ikke for ti år siden da denne boka ble utgitt.

Hovedpersonene er fremdeles mer enn interessante og historien er virkelig velskrevet, så her er det så godt som umulig å gå feil. Jeg anbefaler begge bøkene helhjertet og skal etterhvert i gang med flere bøker fra dette forfatterparet. De imponerte meg virkelig!

Anbefales!!

Kilde: egen bok - Utgitt: 2013 - Forlag: Gyldendal - Sider: 512 - Sjanger: Krim/thriller
Format: papirbok

Pride-week og masse moro i bakkene
Whistler Blackcomb
:-)



5 kommentarer:

  1. Jeg elsker Kazinsky, har lest alle på norsk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er temmelig sikker på at det var du som pekte meg i retning av Kazinski i utgangspunktet :-) Nå står resten for tur her! Svært god serie.

      Slett
  2. Heldige deg som har sånne godbiter på lur i hyllen. Har du kommet hjem fra vintereldoradoet ditt, siden du kan forsyne deg fra bokhyllen?
    Jeg har også lest disse, og anbefaler fortsettelsen Den gjenfødte morderen :)
    Ha en strålende lørdag Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den gjenfødte morderen er knallbra. Var det ikke den som handlet om gjenfødelse gjennom skopalin, piggeple? En ide fra en gresk filosof ,Sokrates? Og morderen i fengsel som ville utfordre etterforskeren.
      Men alle bøkene er knallbra, selv om denne er spesielt god.

      Slett
    2. Tine: man får ikke med seg alt hele tiden. Herlig å ha godbiter på lur. De to første har stått i hylla mi i noen år, og før jul leste jeg den ene - hjemme. Jeg likte den så godt at jeg anskaffet meg ebok i tillegg av nr 2, så derfor fikk jeg lest den nå. Er ennå i winter wonderland og blir til begynnelsen av mars er planen :-)
      Begge: Da er Den gjenfødte morderen neste bok ut av Kazinski! Spesielt gode bøker kan man like :) Men først et par andre som står i kø. Jeg har fått 1001-dilla...

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)