fredag 20. januar 2023

Det Siste Stykket Hjem av Ørjan N. Karlsson

Med fullt hus og slektsbesøk i heimen de siste par ukene så har det ikke vært enkelt å finne lesetid. Frustrerende, for jeg har hatt liggende på vent ei rykfersk bok fra en av mine største norske favorittforfattere. Boka var verd ventetiden, for å si det sånn.

De fleste vet at jeg er en stor fan av Ørjan N. Karlsson - både av thrillerne og ikke minst sci-fi serien hans. Jeg var derfor veldig spent på starten på det som nå skal bli en ny krimserie, lagt til Nordland Politidistrikt, med Bodø Politikammer som ankringspunkt og Jakob Weber i hovedrollen. For å unngå å ufrivillig spoile noe av innholdet - her er hva forlaget sier om boka:

En mann reiser rundt i Skandinavia i bobil, og i sporene hans forsvinner unge kvinner. I Bodø ligger 19 år gamle Iselin Hanssen i hardtrening for å oppfylle drømmen om å komme inn på Politihøgskolen. Hun vender aldri tilbake etter en lang løpetur opp Keiservarden.
 
Den erfarne politietterforskeren Jakob Weber får denne tragiske forsvinningssaken på bordet, og løsningen virker opplagt da søkelyset faller på Iselins kjæreste Casper, sønnen til en av Bodøs rikeste forretningsmenn. Blant vennene er han kjent for å være sjalu.
 
Så forsvinner nok en ung kvinne under lignende omstendigheter, denne gang på øya Røst ytterst i havgapet. Bodø-politiets etterforskerteam står nå overfor en sak av stadig større dimensjoner, der også Jakobs forkjærlighet for Skandinavias uløste drapssaker vil spille en avgjørende rolle.

Ørjan N. Karlsson
Bildekilde: FB

Jeg skal innrømme det - 50 sider inn tenkte jeg, dette er saktegående til Karlsson å være. De 12 bøkene jeg har lest fra ham tidligere har startet mer eksplosivt enn dette. Men - litt videre ut i historien forsvinner skepsisen. Det Siste Stykket Hjem er fødselen til en helt ny serie, og det er klart at persongalleriet må bygges opp fra bunnen av. 

Starten viser seg etterhvert å ikke være kjedelig, men grundig og svært god. Jeg har alltid ment at Karlssons styrke ligger i å skrive fram gode og troverdige karakterer, uansett hvor spinnville stuntene deres blir etterhvert. Så også her. Jakob Weber er en interessant politietterforsker og teamet hans med gamle og nye kollegaer byr på mer enn løsningen av en - eller kanskje to? - krimgåter.

Språk og dialoger flyter og fenger. Selv om dette er en mer langsom sak enn de siste thrillerne til forfatteren mangler det ikke på spenning, og naturbeskrivelsene er flotte. Jeg var på en 3 mndr lang norgesturne i bobil sommeren 2021 hvor vi besøkte både Bodø og Lofoten på vei nordover, og det er skikkelig gøy å 'kjenne seg igjen'.

Beklager skepsisen i utgangspunktet Karlsson - du har meg fremdeles som en svært så trofast leser :-) Anbefales!

Kilde: Biblioteket - Utgitt: 2022 - Forlag: Gyldendal - Sider: 336 - Sjanger: Krim - Format: Lydbok

 


Family fun day på fjellet


4 kommentarer:

  1. Ja, ikke sant. Denne var skikkelig god:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, men må innrømme at jeg (foreløpig) liker ham best som action/thriller forfatter. Der syns jeg han er den aller beste Norge har.

      Slett
  2. Ser vi har hatt samme leseopplevelse, rolig (men forståelig) start, og så tar det seg kraftig opp. Fint å lese omtalen din, gøy med folk som allerede er fans, jeg gleder meg også til fortsettelsen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her er jeg blodfan. Som jeg sa til Anita, han er min aller største action/thriller favoritt her hjemme og kan måle se med hvem som helst. Som krimforfatter syns jeg han er knakende god og blant de beste.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)