onsdag 14. april 2021

Fredsmekleren av Ørjan N. Karlsson

En forfatter jeg sjelden ser kommentert i blogger og andre steder er vår fantastisk dyktige Ørjan N. Karlsson. Jeg har nettopp lest fjerdeboka i serien hans om løytant Frank Halvorsen i Forsvarets Spesialkommando og den var vannvittig spennende, i tillegg er den usedvanlig troverdig. Det gjelder forsåvidt alle bøkene i denne serien fra forfatteren!

Forlager skriver om boka:

"Sverre Fevang, Norges karismatiske utenriksminister, har lykkes med det ingen trodde var mulig: Å megle en ny fredsavtale mellom Israel og palestinerne. Nå gjenstår bare et siste, topphemmelig møte i den egyptiske kystbyen Sharm el Sheikh før avtalen kan undertegnes. Men ikke alle ønsker fred. Og det som skulle være en norsk, diplomatisk triumf utvikler seg raskt til et mareritt hvor skillelinjen mellom venn og fiende tilsløres. Som ansvarlig for utenriksministerens sikkerhet går det ikke langt tid før Løytnant Frank Halvorsen befinner seg midt i begivenhetenes sentrum. Plutselig er et knippe norske spesialsoldater alt som står mellom Sverre Fevang og en fullstendig hensynsløs fiende. Og i faraoenes land er ingen ting som det virker.."

Jeg lyttet til boka fra Storytel og Christoffer Staib gjør igjen en solid jobb med innlesingen. For meg er han Frank Halvorsen, og leser akkurat passe fort og tydelig som denne typen thriller krever. Jeg har likt alt jeg har lest fra Karlsson tidligere, både krim/thrillere og sci-fi. Det er likevel "noe" med denne serien som hever den godt over de fleste norske forfattere. Den er så gjennomarbeidet seriøs og troverdig at man skulle tro dette ikke var fiction, men blodige fakta. 

Det er ikke ofte jeg kjøper bøker i papirformatet når jeg likevel kan lytte til dem via abonnementet mitt på Storytel, men Karlsson vil man eie. Rett og slett. Det sier vel sitt om meg :-) Jeg vil ikke forteller mer om innholdet enn hva vaskelappen sier bakpå boka denne gang. Bøkene til denne forfatteren må oppleves uten andre kommentarer.

Bøkene i serien er foreløpig:

  • Gruve 13 (2004)
  • Goliat (2008)
  • Sharba (2009)
  • Fredsmekleren (2011)
  • Hvit Armada (2019)
  • Blå Storm (2020)



Solnedgang en tidlig vårkveld
Hjemme


 


6 kommentarer:

  1. Hm... du presenterer en forfatter og en serie jeg ikke har hørt om. Kanskje navnet har svirret om ørene/øynene mine, men tematikken er ikke den jeg liker aller best. Fikk allikevel lyst å lese ham, engasjementet ditt smitter, så jeg må sjekke ut BookBites, om jeg finner ham der :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet godt hvem han er, og har sett /opplevd han på bokbad på krimfestivalen bl.a. Men enda ikke lest. Du nevnte vel han ifb Mayday, arktiske krim/thrillere. Hvit Armada kikket jeg på en dag her.. Det blir å lese den en dag, men ikke nu:)

      Slett
    2. Anbefaler å lytte om dere kan. Innleseren er god og bøkene ligger på Storytel. Mayday? Noe usikker på hva du sikter til. Tematikken varierer i bøkene, men det er alltid norsk forsvar i en eller annen krise. Ikke fullt så James Bond aktig som Øystein Wiik, men solide og gjennomarbeidet så det holder.

      Slett
    3. Denne: https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/02/mayday-av-grethe-be-spennende-og.html#more

      Men det var Goliat du nevnte, ikke Hvit Armada.
      Jeg abonnerer ikke på Storytel, låner en sjelden gang lydbok på Bookbites, men hører ikke mye lydbok for tiden.

      Slett
  2. Jeg er en av de som ikke kan huske ha sett/lest om forfatteren. Det er fint du opplyser oss. Jeg har ikke vondt av å kunne mer om andre sjangere enn de jeg leser i til vanlig. Skal sjekke ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nesten altetende på sjanger, alt etter hvilken dag og hvilket føre det er. Karlsson er vel den som etter Bing&Bringsværd (tidligere) har skrevet den beste norske sci-fi'en jeg har lest de siste 10 årene. Sjekk ut serien om Marco Eldfell. Første boka i serien heter Huset mellom natt og dag. Omtalen ligger her:

      http://ebokhyllami.blogspot.com/2014/07/huset-mellom-natt-og-dag-av-rjan-n.html

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)