mandag 12. februar 2018

"The testament of Mary" av Colm Tóibín

I den eldgamle byen Ephesus finner vi kvinnen Maria, år etter korsfestelsen av hennes egen sønn Jesus. Ektemann Josef er gått bort og hun har ingen interesse av å samarbeide med forfatterne av evangeliet som tar vare på hennes ve og vel. De presser henne nemlig daglig for å kunne legge grunnlaget for en fremtidig forståelse av Jesus, og dette må inkludere overbevisningen om at han virkelig er Guds Sønn og at hans død frelste verden. Dette vil imidlertid Maria ikke ha noe som helst av. Maria er rett og slett ikke enig i at hennes korsfestede sønn Jesus er Guds sønn. Ei heller synes hun at døden hans var verdt noe som helst, for ikke å snakke om å akseptere at de slu og mistilpassede unge mennene som hang rundt Jesus da han døde er hellige disipler. Disse mennene, som ikke engang kan se kvinner i øynene, forakter hun, og forteller dem så lite så mulig av hva hun husker i dagene før, under og etter Jesu død.

Istedenfor dømmer Maria seg selv nord og ned fordi hun ikke ble værende ved foten av korset til Jesus helt frem til han døde for å stelle hans kropp som enhver mor ville gjort. Istedenfor flyktet hun for å redde sitt eget liv. Hun visste nemlig at det både ville bli voldelige opptøyer og at hun deretter ville bli opphøyd som mor til Guds sønn etter hans død, og det var hun overhode ikke interessert i. Maria dømmer også hensynsløst menneskene rundt seg og hysteriet som fulgte og flyktet langt fra Jerusalem hvor hun nå lever i ensomhet og isolasjon og ser sin egen alderdom og død rykke stadig nærmere.

Colm Tóibín
Bildekilde: amazon.com

Denne lille boka er en interessant tilnærming til perioden rundt Jesu død og oppstandelse og setter Maria i et helt annet lys en hva vi er vant med å se henne. Den tilbaketrukne og opphøyde madonnaen som ikke egentlig kommer frem som en personlighet i Bibelen blir her beskrevet på en original og svært så troverdig måte. Ikke minst blir hun portrettert som mor, en mor som ser med økende sorg og smerte på at hennes eneste sønn blir mer og mer stormannsgal. Noen vil nok se på denne boka som vanhellig, men selv syns jeg at boka setter Maria i et mye mer troverdig lys enn oppfattelsen min av henne fra Bibelen. Denne boka er fiksjon fra ende til annen. Noe er basert på historiske fakta selvfølgelig, men det meste er fri fantasi. Likevel klarer jeg ikke fri meg fra tanken på at Tóibín her har portrettert en mye mer tro versjon av Maria enn Bibelen selv har gjort.

Dette er et fascinerende stykke tekst som har et utrolig vakkert språk til tross for bitterheten over livets gang som Maria gir uttrykk for. Det er en trist, men vakker, provoserende og tankefull tekst. Jeg har ikke lest noe annet fra Colm Tóibín, så dette kan bli et spennende, nytt forfatterskap for meg. Anbefales sterkt!

Tóibín er en irsk romanforfatter, novelleforfatter, essayist, dramatiker, journalist, kritiker og dikter. Han har så langt skrevet over 30 bøker, både fiction og non-fiction, så det skal bli spennende og utforske ham videre. Jeg tror jeg får sjekke ham opp neste uke. Da skal jeg tilbake til Barnes & Noble her i Houston :-)

Kilde: egen bok - Utgitt: 2012 - Forlag: Scribner - Sider: 96 - Språk: Engelsk
Utfordring: GoodReads, Andre land



Jepp, foto tatt i Brazos Bend state park like utenfor Houston...

4 kommentarer:

  1. Ja,denne var veldig fin! Leste den på norsk men kunne tenkt meg å lese den på engelsk også.Veldig fascinerende å se det fra Maria sin side selv om mesteparten selvfølgelig er fiksjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fiksjon, ja. Men du verden så troverdig! Og så var språket så usedvanlig godt. Jeg trodde i utgangspunktet boka var en satire, noe ala Kain av José Saramago. Det var den jo ikke, men så usedvanlig god likevel. Jeg ble svært overbegeistret for denne!

      Slett
  2. Jeg likte også denne, men siden jeg ikke har skrevet et ord om den, husker jeg ikke hvorfor (må ha lest den før goodreads), eller jeg husker nå hvorfor, fordi DU skriver om den. Synes egentlig du nå kan ta for deg alle bøkene jeg har lest men glemt. Trenger påminnelser. Da kan jeg adoptere alt du mener, og også lese alt du leser, på nytt og nytt.
    Er nylig ferdig med Nærums Litthistorie, og har kjøpt (og lest 5%) Eagleton. Jeg gjør my share..

    Er forøvrig blitt veldig glad i Colm. Han virker, og skriver, så stillferdig og presist. Biotips er den veldig korte A Guest at the Feast (kun 2t). (Brukt i biosirkelen).. (kanskje Maria kan brukes som uanstendig pike?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg leste om boka da den var kortlistet til Booker, og så har den surret bak øret siden dengang. Når man vasser rundt på Barnes & Noble som har hylleplass nok til å vise frontcoveret til bøker så er det lett å bli solgt..
      Lette etter ei ny Eagleton-bok, men den eneste andre de hadde inne så ufyyyselig tørr ut i forhold til how-to-read-boka. Husker du hva tittel var på den du brukte når du studerte?
      Colm må jeg sjekke ut, og A Guest står på google-lista. 2 timers og biosirkel høres ut som en god kombo! Fått skikkelig magetrøbbel etter en middag igår kveld, så idag er det hotellrom for alle penga.. Googletid..
      Likte du Nærum, eller ble den for "lett"?

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)