torsdag 21. juni 2012

Bokomtale - "The Storm" av Clive Cussler

Jeg sa til meg selv: "Aldri mer!" Det er godt jeg ikke er like sta og bastant på alle områder. Siste boka fra "franchisen Cussler" er lest, og under over alle under - nei, ikke Bjørn Eidsvåg - men, boka var veldig godt lesbar!


Litt om innholdet

Vi er i det Indiske Hav. En av mannskapet på NUMA sin forskningsbåt er i ferd med å ta de siste vannprøvene i havet. Det er solnedgang og en lang arbeidsdag er over. Plutselig ser han noe som likner på svart olje som siger rundt i vannet foran dem. Dette er ikke olje! Som en horde av yrende maur angriper plutselig en sverm svarte partikler forskningsbåten og dreper alle ombord mens båten selv går opp i flammer.

Noen timer senere er Kurt og Joe på vei til Det Indiske Hav. Hva de finner på den nesten helt utbrente båten vil etterhvert lede dem til oppdagelsen av den mest dumdristige planen de noen gang har vært ute for: å permanent endre været på kloden i global skala! Det vil drepe millioner av mennesker, og det har allerede begynt!


Min evaluering

Clive Cussler
Clive Cussler er nå over 80 år. De beste forfatterårene har han definitivt bak seg. Han har imidlertid slått sine pjaller sammen med en rekke mer eller mindre begavede andre forfattere, med større eller mindre hell. Personlig syns jeg de aller fleste bøkene Cussler har skrevet med co-forfattere har vært tilnærmet søppel sammenliknet med hva mannen engang kunne. Helt til nå!

Graham Brown har klart å fange essensen av Cussler's tidligere eskapader. Han ER ikke Cussler, det skal noe til. Men, bøkene som nå gis ut under Cussler/Brown (jeg har kun lest denne, har den første boka de skrev sammen på vent til ferien) er likevel anbefalingsverdige for dem som liker lett adventure/action for bruk på stranden en varm sommerdag.

Graham Brown
Globale værendringer er i tiden. Historien er, som Cussler typisk, ikke særlig troverdig. Dette er oppspinn fra ende til annen, men emnet er interessant og plottet faktisk ganske spennende! Som alltid starter ei Cussler-bok med en hendelse lang tilbake i tid - denne gang andre verdenskrig. Denne hendelsen sys sammen med den faktiske historien mot slutten og oppfyller en komplett Cussler-oppskrift for suksess.

Hva kan jeg si? Kanskje jeg skal kalle dette "jeg har funnet meg en ny action/adventure forfatter i Brown"? Hvor mye Clive Cussler har bidratt med - unntatt oppskriften til suksess - vites ikke, men - jeg kan godt anbefale denne for det den er. God underholdning rundt et aktuelt tema. Kan veldig godt nytes  i selskap med en solseng, høy solfaktor og kanskje et glass iskald Chablis?


Min rating

+ av 5  (med andre ord God +)



Kilde: Egen ebok/Amazon
Forlag: Putnam
Utgitt: Mai 2012
Antall sider: 408
Språk: Engelsk


Om ikke mange ukene reiser vi tilbake hit ... Paradis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)