onsdag 20. juni 2012

Bokomtale - "Skilpaddens Langsomme Vals" av Katherine Pancol

Da har jeg omsider lagt bort boka "Skilpaddens Langsomme Vals". Boka utgitt på Bazar forlag har fått gode tilbakemeldinger, og følgende er å lese: "Ny sidevender om søstrene Jo og Iris. En sjenerøs familiesaga som er skrevet på mesterlig vis. En roman om livet, som er så nært oss at vi kan kjenner oss igjen, og så vakkert at vi ønsker å fortelle om det". Men hva synes jeg?


Først litt om innholdet

Denne boken er et stormkast av et liv …

En het omfavnelse fra den eneste man absolutt ikke må omfavne … To armer som slynger seg rundt eller som dreper … En foruroligende, men samtidig utrolig sjarmerende mann … En kvinne som skjelver og har et brennende håp … En mann som er en mester i å lyve … En kvinne som tror hun har kontrollen, men mister den fullstendig …

Unge som er mer oppegående enn de voksne … En mann som spiller gjenganger … En far, der oppe blant stjernene … som mumler i øret til sin datter … En hund så stygg at man trekker seg unna når man treffer på den … Karakterer som urokkelig beveger seg fremover i livet … som små sta skilpadder …. som lærer å danse sakte, sakte … i en altfor rask og voldsom verden.  

Ovennevnte sakset fra nettsiden til Bazar


Min evaluering

Katherine Pancol
Her er det noe jeg ikke helt har forstått. Eller så har jeg veldig forskjellig smak fra resten av leserne av denne boka. Jeg fikk den nemlig ikke til. Ikke i det hele tatt. Selv om jeg så gjerne ville.

Interessant "blurb" bakpå boka, litt kult cover og gode omtaler til tross - jeg klarte ikke fullføre! Denne boka var slow. Som i slooooooow... Jeg ble ikke engasjert i hovedpersonene, verken Jo eller Iris. Livene deres angikk meg ikke. Og boka var virkelig som en skilpadde. Saktegående og med altfor tykt skall å trenge gjennom.

Jeg er noe trassig i utgangspunktet og fullfører oftest leseprosjektene mine. Det er ikke mange jeg har måttet gi opp, men etter et par måneder med forsøk så er nå boka plassert i hylla. Dessverre.


Min rating

Som regel når jeg ikke klarer å fullføre ei bok så får den én eneste stjerne. Av en eller annen årsak så får jeg meg ikke til å gi denne bare én, og det er fordi jeg så svært gjerne ville like boka... Derfor får den


+ av 5 


Kilde: Leseeksemplar fra Bazar
Utgitt: 2012
Innbinding: Innbundet
Språk: Bokmål
ISBN: 9788280873569
Ant. sider:  661


Drømme-seg-bort-tid...


3 kommentarer:

  1. Åh,dumt denne ikke falt i smak hos deg Marianne,selv har jeg hatt denne på ønskelisten min lenge. Av og til "treffer" ikke bøker, sånn er det bare. Slik hadde jeg det med " En gang skal vi fortelle hverandre alt", av en eller annen grunn ville jeg like boken, jeg leste den ferdig men jeg fikk aldri kontakt med hovedpersonen i boken.

    SvarSlett
  2. Av og til stemmer bare ikke kjemien, og sånn er det! Du får fem stjerner av meg fordi du holdt ut og leste den ferdig, jeg hadde nok gitt opp for lenge siden :)

    SvarSlett
  3. Denne hørte jeg jo du sleit med, ikke morsomt å slite seg gjennom bøker. Selv ble jeg ferdig med "Jotnens hjemkomst", men den forbedret seg heldigvis litt etter vært, ellers hadde den havnet ulest tilbake til biblioteket:) Kos deg masse med de neste bøken, håper og tror de gir litt bedre leseropplevelser:) Ha en god kveld:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)