søndag 10. juni 2012

Bokomtale - "Nostradamus' Testamente" av Tom Egeland

Da var jeg ferdig med fjerde, og foreløpig siste boka i serien om albino arkeologen Bjørn Beltø til Tom Egeland. Følte jeg ikke at jeg "kjente" Beltø tidligere, så har jeg ihvertfall fått dosen min nå!


Først litt om boka

Når en italiensk professor med koder i middelaldermanuskripter som spesiale blir kidnappet fra en vitenskapelig kongress i Firenze, kastes arkeologen Bjørn Beltø og professorens hustru ut i en hesblesende jakt og flukt. Etter seg har de den nådeløse munkeordenen Vicarius Filii Dei, amerikansk etterretning og et fem hundre år gammelt brorskap av bibliotekarer. Selv må de oppklare kodene i brev fra spåmannen Nostradamus til den mektige Medici-slekten i Firenze før kidnapperne gjør det - for å redde livet til professoren og hans tiårige sønn.

Bjørn Beltøs jakt på sannheten bak de mystiske kodene bringer den nervesvake albinoen på sporet ikke bare av bibelens Paktens ark og det legendariske Biblioteket i Alexandria, men også en oppsiktsvekkende ny forståelse av menneskets forestilling om Gud. (sakset fra Aschehoug)


Min evaluering

Til og med den middelmådige observatør har sannsynligvis fått med seg at jeg nå på en måte har kommet til veis ende med Bjørn Beltø, sånn i uoverskuelig fremtid and then some. Det kan selvfølgelig komme av at alle fire bøkene er blitt lest på under 2 måneder = overdose så det holder, eller - at Egeland nå hos meg har brukt opp oppskriften sin. Sannsynligvis en kombinasjon av begge deler. Jeg velger imidlertid å tro, at dersom jeg ikke hadde lest noen - eller bare én av Beltø-bøkene tidligere - så ville jeg nok vært like entusiastisk over denne som jeg var over den første og andre boka. Men nå ble det liksom nok, midt i akten..

Hvorfor? Fordi jeg føler jeg leser om det samme, igjen! Og denne gang har Egeland pøst på med uhorvelige mengder detaljer. Detaljer som er interessante i utgangspunktet, men som fort kan drukne historien bak om de blir for mange. Og det blir de her. E-bok varianten har også den interessante lille detaljen at man kan slå opp i fotnoter for å få mer informasjon om detaljene i konspirasjonsteoriene. I utgangspunktet spennende, synes jeg, som er en ihuga e-bok elsker og detaljfreak. Men det blir bare så altfor mye, til og med for meg! System overload!

Det er også liiiittegranne kjedelig å igjen erfare at Beltø forelsker seg i dama, hjelper henner for så å sitte alene igjen. IGJEN! Hva om han i det minste hadde fått seg et nummer på si? En aldri så liten utroskaps-eskapade som hadde laget litt sus i den personlige serken? Brutt litt med oppskriften? Vel, jeg bare spør! Eller at Beltø hadde overkommet ihvertfall en av psykosene sine og ikke vært så oppskriftsmessig nevrotisk pinglete!? Urghh...

For å hale meg litt inn igjen her - dette er ingen dårlig bok!!! Faktisk!!! Hadde jeg hatt vett til å drøye Beltø ut over ett år og to så kan det være at denne anmeldelsen ikke hadde fått et så irritert preg over seg. For jeg liker Egeland! Jeg digger Beltø! Jeg har bare, vel - jeg tror du ser tegninga.

Så hvordan rater jeg denne tro? For første gang skal jeg dobbel-rate ei bok, for det har den fortjent!!


Personlig, irritabel og ikke veldig profesjonell rating

av 5   (irritasjonen er over meg selv fordi jeg har overdosert på Beltø)


Litt mer distansert og vurdert rating

+ av 5 !!!


Rett skal være rett! Dette er - sett alt til side - nok ei glimrende og gjennomarbeidet bok fra Tom Egeland!!! :-)


Forlag: Aschehoug
Kilde: Egen e-bok
Sideantall: 608
Målform: Bokmål
ISBN: 9788203350016
Utgitt: 2012


Anmeldelse av de tre første Bjørn Beltø-bøkene finner du her:

Sirkelens Ende
Paktens Voktere
Lucifers Evangelium


En liten besøkende på terrassen vår


.

14 kommentarer:

  1. Hehe, skjønner overdose av Egelands bøker er ikke bra:) Har denne liggende i hylla, men lurer som deg om jeg ikke skal kaste meg over de som kom før først, men kanskje bruke litt mer en to måneder, hehe:) Ha en herlig søndag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe... litt over gjennomsnittet varm i hodet idag :-) Men er man ærlig så er man ærlig! Les de to første, gjerne på rappen. De er utrolig bra! MEN - ha så en pause og ta de siste to med s-t-o-r-e m-e-l-l-o-m-r-o-m :-))

      Slett
  2. Tusen takk for bokomtalen:-)Har Lucifers Evangelium
    stående i hyllen, så jeg må skaffe meg de tre andre også. Har aldri lest noe av Egeland så jeg er spent på disse, men jeg skal uansett lære av deg og lese de over en lengre periode;-)

    Ha en fin Søndagskveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig gode og gjennomarbeidede bøker, Beathe. Definitivt verd å lese! Men, osv ;-)

      Slett
  3. Jeg er helt enig i konklusjonen din, KindleJoy! "Nostradamus..." var helt OK, men bøkene blir for like; de samme kjærlighetsproblemene, rituelle drapene, de hemmelige brorskapene... Skal man lese Egeland bør man kanskje vente et halvt år mellom hver bok? Til neste gang håper jeg Egeland bryter med sin egen skriveoppskrift og overrasker. Og at Bjørn slutter å klage over farens død, får seg en ny stilling på et annet universitet, finner en single dame - ja, rett og slett tar seg sammen : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må flire litt av kommentaren din, Bokofilia. Ser du som jeg, at Egeland klarer å få Beltø til å provosere med sin forutsigbare oppførsel? Beltø er jo rett og slett bare en mann. En helt normal mann som har store problemer med å ta seg sammen, for det er jo sånn han er! Hvor enkelt er det for menn å "ta seg sammen" når de har grodd fast i et mønster? Jeg bare ser på min egen sambo og kan ikke annet enn å le. "Ta deg sammen, BJørn"!!! Jeg håper Egeland hører :-)

      Slett
  4. Kul omtale! Også ganske enig. Jeg likte jo veldig godt "Fedrenes løgner" og kunne kanskje tenkt meg flere bøker i den stilen. Men er også litt sånn som du sier, hadde dette vært første møte så hadde man kanskje ikke følt på samme måten. Forrige Beltø bok jeg leste er jo noen år siden, med en gang Lucifers Evangelium kom ut....så jeg har jo hatt en liten pause ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det på tide å angripe Beltø :-) Jeg for min del har ikke lest "Fedrenes Løgner". Kanskje det rett og slett må bli min neste Egeland-bok!

      Slett
  5. Ha ha! For en heltemodig innsats! Jeg forstår godt at man får overdose av å lese alle fire bøkene på rappen. Jeg har litt ymse erfaringer med serien, men er enig med deg at alt i alt duger serien godt. Det blir dog litt for mye detaljer og fakta på bekostning av historien, tenker jeg. Og jeg kicker også på at av alle personene, så er det bare en kvinne med og hun griner hele tiden (selv om hun er mester i taekwondo, men det blir liksom så utenpåklistra..). Bra omtale forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Knirk :-) Ja det er mange menn hos Egeland! Mange kloke menn som eier ordet. Kvinnene er det dårligere med... Jeg digger imidlertid Egelands oppbygning av Beltø som karakter i bøkene, men nå er det på tide han videreutvikler seg - ellers kan han fort ende opp som kjedelig og altfor forutsigbar...

      Slett
  6. Diggar dobbeltvurderinga di.
    Eg har ikkje lest om Bjørn Beltø sidan Lucifers evangelium kom ut, og eg har ikkje lest dei to første, så kanskje det er litt meir håp for meg. Til det må likevel tilleggast at eg klarte å bli litt oppgitt over den gode Bjørn etter berre ei bok... Hm. Nostradamus får bli ferielesing trur eg.

    Eg har lest Fedrenes Løgner, og likte den ikkje noko særleg, mykje på grunn av eit irriterande mannfolk. Eg blogga om det på jobb-bloggen min frå den gongen: http://asvbib.wordpress.com/2010/10/04/fedrenes-l%C3%B8gner-av-tom-egeland/

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste nettopp om Fedrenes Løgner på linken din. Jeg har også fått litt nok av irriterende menn etter Beltø-overdosen. For å være litt rettferdig mot Egeland så bør jeg nok nå ha en aldri så liten pause fra bøkene hans. Jeg har bare en tendens til å sluke nye forfattere jeg liker - med hud og hår... Jeg liker igrunnen den litt håpløse Beltø, jeg. Men vi kunne nok aldri hatt et forhold. Til det er han altfor pinglete, hehe..
      Prøv deg på "Sirkelens Ende" - den første av Beltø-bøkene - dersom du vil lese flere. Jeg syns den er absolutt den beste til nå!

      Slett
  7. Fin omtale! Jeg er enig i at dette ikke er noen dårlig bok - og jeg er og blir tilhenger av Egeland. Han skriver godt og har mye å komme med. Nostradamus' testamente traff meg ikke helt - det ble for tungt, for mye, for slitsomt. Man greier på en måte ikke hygge seg med ei bok som er såpass krevende å lese. Du kan se omtalen min her: http://pervoluto.blogspot.no/2012/06/nostradamus-testamente-av-tom-egeland.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste omtalen din - vi er veldig enige. Jeg har kun lest Beltø-bøkene fra Egeland, så jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag forøvrig mot noe annet han har skrevet. NT blir, som du skriver, rett og slett slitsom til tider. Likevel blir jeg drevet videre i boka. Det kan jo ikke bare være på trass :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)