tirsdag 12. juni 2012

Bokomtale - "The Minotaur" av Barbara Vine

Alltid hyggelig å få bøker, spesielt av nye forfattere som overrasket meg positivt slik som Barbara Vine gjorde her! Dette er en viktoriansk engelsk krimnovelle plassert i moderne tid som passet meg utrolig godt etter et par kraftige doser sci-fi :-)


Først litt om boka

Kerstin Kvist, en ung, svensk sykepleier, tar seg jobb på Lydstep Old Hall for å pleie John Cosway - et tidligere matematisk geni som nå har fått merkelappen schizofren av sin egen familie. I tillegg til John er det fire søstre i familien samt fru Cosway, mor og ubestridt overhode.

Gradvis begynner Kerstin å mistenke at John blir dopet slik at hans mor og søstre kan bli boende på godset. John er den rettmessige arvtaker, men siden han sålangt er erklært schizofren så trenger han noen å håndtere arven. Oppgavene til Kerstin er ikke mange, kun å sørge for at John kommer seg opp om morgenen, får seg en spasertur på ettermiddagen og kommer seg i seng igjen på kvelden. Og, selvfølgelig, at han tar den foreskrevne tabelettdosen sin.

Etter at fru Cosway har et uhell og havner på sykehuset for en periode nekter John å ta imot medisinen sin. Kerstin presser heller ikke på, og etterhvert viser det seg at John fungerer veldig mye bedre uten. Hvem er egentlig familiens doktor som skriver ut de sterke og sløvende medisinene til John? Hva skjuler det seg i John's fortid som gjør det så viktig at han holdes under kontroll? Et drap skjer i familien og Kerstin blir innblandet - hvem er det som har begått dette? For ikke å snakke om: Hvordan vil det gå med to av de elskovssyke søstrene til John som konkurrerer om samme mann? Her er det mange intriger, bakstreverske mennesker og en ulmende mistanke om misbruk av en ressurssvak mann.


Min evaluering

Barbara Vine
Dette er jammen et fasinerende psykologisk portrett av den ultimate, dysfunksjonelle familie! De fleste hater hverandre og livene deres styres av innbyrdes seksuell sjalusi, hemmeligheter og løgner. Dette er en nevrotisk familie hvor ting og det å eie betyr mer enn kjærlighet og hvor ingen unner noen av de andre noenting. Jeg føler meg definitivt ikke hjemme her, og det er det som gjør hele historien så makabert medrivende.

Barbara Vine gjør en glimrende jobb med oppbygningen av boka. Man tror egentlig man vet hva som foregår i familien, og mordsaken er ikke videre kompleks, men det er igrunnen ikke det som er hovedpoenget med historien. Det er Cosway-familien selv og menneskene som blir utsatt for dem! Vine forteller ut fra Kerstin's synspunkt - en voksen Kerstin som ser tilbake på perioden på Lydstep Old Hall og hendelsene der for så mange år siden. Intrigene, skuespillet, nevrosene og mordet. Det er en drivende godt og intelligent skrevet bok som grep meg fra første side. Her har jeg funnet meg en ny, interessant forfatter!


Min rating

+ av 5


 
Kilde: Egen p-bok, gave fra god venninne :-)
Forlag: ePenguin
Utgitt: 2009
Språk: Engelsk
Ant. sider: 468
ISBN: 0141042605



Fra Børselvfjellet, Finnmark



.

5 kommentarer:

  1. Heisan. Høres ut som en bok jeg må lese!
    Hun skriver bra, både under dette navnet og under sitt andre, mer kjente: Ruth Rendell (med inspector Wexford)Anbefales!
    Hilsen Monica

    SvarSlett
  2. ps...altså Wexford er helten i bøkene, ikke medforfatter...er midt i natta, bare litt trøtt!
    Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser du er oppe seint ja ;-)
      Jeg har ikke lest noen bøker av henne under navnet Ruth Rendell, men jeg ble gjort oppmerksom på at hun har to forfatternavn. Jeg tror jeg fikk nok en Barbara Vine bok - jeg må sjekke. Hun skriver ihvertfall veldig bra under dette navnet! Kanskje jeg rett og slett må sjekke ut den godeste inspektør Wexford også! :-)

      Slett
  3. Hørtes ut som en veldig spennende bok:) Flott omtale :)Lurer selv nå hvorfor John ble dopet ned nå?Gøy å finne nye forfattere som man liker, som jeg gjorde med Tamara McKinley:)

    Ha en flott dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan ikke forstå hva folk som ikke leser bedriver tiden sin med ;-) Ja nå blir det mange nye forfattere etterhvert som jeg liker! Kjekt, og litt deprimerende. Jeg vet jo at jeg ikke kommer til å få lest alt som jeg ønsker.. *begrense seg, Marianne* jada - vet det, men DET er ikke så enkelt :-)
      En flott dag til deg også!!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)