lørdag 16. juni 2012

Bokomtale - "Englemakersken" av Camilla Läckberg

Det måtte åtte bøker til fra denne forfatteren før jeg rotet meg til å lese "Englemakersken". Ifølge min frisør er det en dødssynd å begynne å lese denne først istedenfor å begynne med bok 1. Jeg er redd jeg nettopp har begått en dødssynd... ;-)


Litt om boka

Det er påske og midt på syttitallet. På en internatskole på Valö utenfor Fjällbacka forsvinner en hel familie uten spor. Den eneste gjenlevende i huset er ettåringen Ebba som stabber rundt helt alene. Hvor er resten av familien blitt av? Er de drept? Kidnappet? Reist bort av egen fri vilje? Saken blir aldri løst.

Ebba returnerer i voksen alder til øya etter at hun har mistet sin eneste sønn. Hun har med seg mannen sin Mårten, og sammen skal de prøve å få internatskolen på fote igjen og leie den ut som sommerhus til turister. Uhyggelige hendelser skjer imidlertid like etter de ankommer øya. Noen prøver å sette fyr på hovedhuset, og en dag blir Ebba skutt etter! Politiet, med Patrik i spissen, står for etterforskningen. I tillegg til resten av politihuset blir også Erica, Patrik's kone, innblandet i saken. Erica er forfatter og flink til å grave i gammel historikk.

Spor som ble oversett dengang for mange år siden får nå ny betydning under ferske øyne. Erica blir mye mer innblandet i saken enn både Patrik og hun selv etterhvert ønsker, og sammen kommer de på sporet av den røde tråden som kanskje, eller kanskje ikke?, leder til at saken blir løst.


Min evaluering

Jeg forstår hvorfor Läckberg er blitt populær, for dette er en god krimhistorie! Tittelen og omslaget på boka grep meg først, og innholdet stod definitivt i stil med forventningene. Nå kan jeg kanskje angre på at jeg ikke startet på bok 1 i "serien"? Samtidig har jeg lest at dette er sannsynligvis Läckberg's beste, så kanskje jeg har gjort et godt valg likevel?

Boka er lettlest, men historien er likevel detaljert og interessant. Både det som skjedde på 70-tallet og nåtidens håndtering av den gamle saken. Mistanken ble tidlig vekket på hvem som hadde hatt en finger med i spillet, men likevel klarte forfatteren å overraske meg underveis. "Englemakersken" har definitivt atmosfære, og man blir dradd inn i historien med hud og hår. Läckberg skriver med en ganske så distinkt tilstedeværelse, derfor blir saken også veldig troverdig. Persongalleriet er bredt, men likevel nært nok til at man føler man forstår tankegangen og reaksjonsmønstrene til de enkelte.

Det er vanskelig å evaluere en krimbok uten å komme inn på løsningen av saken. Den er litt som forventet, men inneholder likevel nok ukjente elementer til at jeg fant den absolutt spennende nok! Så får jeg vurdere da, om jeg leser mer av Läckberg, eller om jeg slår meg til tåls med denne ene som etter sigende skal være den beste... 


Min rating

av 5


Kilde: Egen e-bok
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2012
Språk: Bokmål
ISBN:  9788205426191



Fantastisk rødfarge på sanddynene i Namibia - dette er kl. 06:15 om morgenen...


.


6 kommentarer:

  1. Eg har lest alle Läckberg-bøkene, kronlogisk vel og merke då eg er eit meget kronologisk bokmenneske, og eg trur at det er ikkje nødvendigvis viktig å lese dei i rekkefølge. Sakene er jo ulike, men skal du følge privatlivet til karakterene så hjelper det å begynne på bok 1.

    Her på Jæren regner det katter og hunder store deler av tida, så lesing blir prioritert. God helg, Marianne!

    SvarSlett
  2. Så flott bokanmeldelse! Nå kjenner jeg at jeg har skikkelig dårlig samvittighet, for lesebrettet mitt har blitt fullstendig glemt i det siste. Og der er jo denne boken... Det er visst på tide å ta det frem igjen :) God helg og klem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en flott bok:) Takk for en god anmeldelse:) Nå har jeg boken liggende her hjemme i hyllen. Har ikke lest noe av denne forfatteren tidligere, så skjønner jeg må ta et valg om å ta en dødssynd eller starte på bok 1?Hmmm...... der fikk jeg noe å tenke på:) Ha en fin helg videre!:)

    SvarSlett
  4. Fin anmeldelse:-) Jeg har denne og resten av Camilla Läckberg sine bøker og har planer om å begynne på de i løpet av sommeren. Ha en fin helg:-)

    SvarSlett
  5. Jeg har en annen av forfatterens bøker her og tror jeg skal starte med den først, men dette høres jo bra ut(sånn bortsett fra Englemakersken, fysj).

    Tusen, tusen takk for flott pakke som dukket opp i postkassen min her om dagen, Marianne. Jeg ble super glad!

    SvarSlett
  6. @Elida - jeg prøver å kronologisere meg og har funnet ut at jeg har et stort forbedringspotensiale ;)

    @Anette - glemme lesebrettet? Fy deg! ;) Får skylde på at det er jo så lite at det nesten forsvinner i mengden av bøker :)

    @Gråbekka - jeg skal heller gi deg boksyndens forlatelse dersom du hopper over et par. Jeg overlevde ;)

    @Beathe - de er supre som sommerlektyre!

    @Mari - Läckberg fungerer supert som "pausefisk" til YA ;) Kjekt å høre at bøkene kom fram. De tok sin sin i postgangen har jeg forstått på flere :)

    Ha en flott søndag alle!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)