mandag 18. juni 2012

Bokomtale - "A Clash of Kings" av George R.R. Martin

Da var murstein nr 2 fortært i serien "A Game of Thrones". En drøy affære, som ikke ble direkte  lettere å lese på engelsk... Martin gjør en god jobb også med den vanskelige andre-boka i en serie, selv om jeg personlig syns den var noe tyngre å komme seg gjennom enn nr. 1...


Først litt om boka

En blodrød komet med en hale av flammer synes på himmelen, og fra det eldgamle hovedsetet Dragonstone til den avskrekkende kystlinjen ved Winterfell regjerer fullstendig kaos. Ikke mindre enn seks fraksjoner kjemper med alle mulige våpen og midler om det splittede landet og jerntronen til De Syv Kongeriker. Uro og krig preger hele kongeriket og alle vil helst karre til seg så mye som mulig av kaka underveis.

Dette er en historie hvor brødre kriger mot brødre og hvor døde gjenoppstår og vandrer i mørket. En prinsesse utgir seg for å være foreldreløs, en ridder forbereder å giftdrepe en forrædersk trollkvinne og villmenn kommer ned fra de kalde fjellene i nord for å herje i lavlandet. Mot et bakteppe av incest og brodermord, svik og konspirasjon utvikler og intensiverer kampene seg. Dragenes Mor kjemper for å bli med i kampen om Jerntronen, Jon Snow får litt tettere kontakt enn i utgangspunktet ønskelig med de ville nord for Muren og dvergen Tyrion får sitt å stri med når hans far plutselig dukker opp på arenaen igjen.

Her er det intriger på høyt nivå, også innenfor Stark-familien. Lannister klanen er involvert i det meste som skjer, mens unge og nyslåtte kong Geoffrey blir mer og mer lik "The Mad King" som ble drept av hans far. Med andre ord - mye bråk for penga!


Min evaluering

George R.R. Martin
Her er det nok å ta av, for å si det slik! Kampene blir hardere, og grusomhetene likeså. I bok to er det lite å hygge seg over. Historien blir mørkere, ondskapen tiltar og tempoet går ned. Derfor blir dette etterhvert et tungt prosjekt utover i boka. Lyspunktene er Arya og Jon Snow, og den tiltakende sympatiske dvergen Tyrion er fremdeles favoritten i persongalleriet. Han har besk humor, et godt hjerte og er samtidig en intrigemaker på høyt nivå.

Vi får fremdeles historien fortalt fra 8 forskjellige synsvinkler. Det gjorde seg godt i første boka, som en god måte å bli kjent med persongalleriet på. I denne boka syns jeg kanskje at det ble vel mye hopping fram og tilbake, og kapitlene inneholder endel fyllmasse som jeg godt kunne vært foruten. Det er ikke alltid like spennende å lese hva folk har på seg, spiser og hvilket forhold de har til andre, veldig perifere karakterer. Dette er ei bok som jeg av og til ønsket jeg leste på norsk. Ikke fordi at språket er vanskelig, men det er tungt. Fremdeles godt skrevet, men framdriften er treig og jeg må vel innrømme at boka er blitt pausefisk mellom andre bøker de siste par månedene nettopp fordi det skjer så lite på så uhorvelig mange sider.

Jeg gir likevel ikke opp! Etter å ha lest andre boka har jeg sett sesong 2 på TV. Første sesong fulgte bok 1 mer eller mindre punkt for punkt. I andre sesong varierer innholdet mer fra boka. Det er nok fordi fremdriften er nokså begrenset. TV serien har et par sub-plot som ikke finnes i boka, og det er utvilsomt for å gjøre sesong 2 på TV mer interessant - spesielt for dem som ikke har lest bøkene. Jeg har begynt på bok 3, denne gang uten å sette meg et mål for når den skal være ferdiglest. Fremdriften i handlingen kommer til å styre meg. Jeg håper på høyere aktivitet, mer Arya og Jon Snow, mindre "fyll" og at vi ser antydningen til litt klarere plot. Det trengs nå!

Jeg leser imidlertid med freidig mot og synes fremdeles GRRM er en fantastisk bra forfatter, selv om han nå rykket ned til 4-stjerners istedenfor 5. Han kan fort rykke opp igjen ;-)

  • George R.R. Martin har sin egen blogg, for interesserte finnes den HER.
  • Omtale av den første boka: "A Game of Thrones"


Min rating

 av 5


Kilde: Egen e-bok, Amazon
Forlag: Bantam
Utgitt: 2003
ISBN:  0553579908
Ant sider:  784



Namibia-ørkenen, faktisk ikke helt uten vegetasjon!


.

7 kommentarer:

  1. Herlig god anmeldelse:) Må være vanskelig å skrive når boken både er tykk, langsom og når det er mye som skjer:) Gleder meg allerede å høre om neste bok:)

    SV: Hjelper veldig på lesingen og være litt organisert, slik at jeg avslutter bøker. Jeg har så lett for å la meg begeistre for å hoppe på nye bøker, hehe:) Nå har jeg lagt vekk noen bøker for en stund, skal lese ferre om gangen:)Prøve ihvertfall:) Kos deg masse med bøkene du skal starte på og ha en flott dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er definitivt ikke enkelt å favne en så stor sak som er fanget mellom kun to permer. Mye skjer med mange, hele tiden, selv om det nødvendigvis ikke går fremover ;) Færre bøker er et must for meg, ellers får jeg litt hetta og klarer ikke lese noen.. ;)

      Slett
  2. Bra omtale:) Holder fremdeles på med første boka,og er spent på neste:) Men den versjonen jeg har fra vendetta forlag er bok nr 1 delt opp tror jeg, det står BOK 1 del 1(I Vargens tid) og den andre står det "Kampen om jerntronen" del 2. Eller er det bare meg som surrer?

    SV;Skjønner den! Jeg startet litt andre i enden og så første sesongen før jeg leste bok 1. Men før neste sesongen (3) skal jeg nok greie å få kommet meg ajour:) Jeg har kun sett 1 episode av sesong 2 hittil,sparer unna litt:) hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Du surrer ikke :) De norske bøkene er delt opp har jeg forstått. Der er bok 1 delt i 2 bøker. Jeg leser engelsk mursteinversjon der bok 1 kun er ett stk historie mellom to permer. Avskrekkende tykk... men jeg leser e-bok varianten, så jeg ser jo igrunnen ikke hvor tykk den egentlig er ;) Lurt å spare unna tv-serien. Jeg syns det var kjekt å se den etter jeg hadde lest.

      Slett
  3. Jeg holder også på med denne. Det vil si at jeg leser del 1 av bok 2 på norsk som heter Kongenes kamp. Jeg skal fortsette i den engelske utgaven etterpå. Jeg synes også denne er litt tyngre sikkert fordi det er så mange og mye å holde styr på. Jeg har leset flere bøker ved siden av til nå, men har bestemt meg for å bli ferdig med denne øfr jeg kan begynne på noe nytt nå:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det er viktig å være bestemt med disse bøkene ja :-) De er jo så gode også! Skal bli spennende å høre hva du synes om å lese engelsk videre i forhold til de norske du leser nå. Jeg har ikke sett de norske og er litt nysgjerrig på kvaliteten på oversettelsen.

      Slett
    2. Jeg begynte å lese den på engelsk på Ipaden og nå har jeg akkurat blitt ferdig med den norske del 1 og skal fortsette. Jeg orker ikke lese i pocketutgaven som min samboer har fordi den har så liten skrift:-) En del vil vel alltid gå tapt i en oversettelse og så er jo engelsk et rikere språk. Det er gjerne annerledes hvis du leser engelsk først og så går over til norsk, men jeg er godt fornøyd med den og liker personlig veldig godt de oversatte økenavnene Kongefelleren og Trønrøveren:-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)