torsdag 26. april 2012

LibraryThing - Supert bibliotekprogram på nettet!

Jeg er imponert! Og det er over et organiseringsverktøy for bøker som ligger lett tilgjengelig på nett. Det er oversatt til norsk, det er fleksibelt og det er superenkelt å legge til, sortere, gruppere, organisere og dikkedere med egne bøker. For katalogiseringen brukes ca 700 bibliotek fra hele verden, hvorav 7 norske bibliotek.

Jeg har lagt inn ca 100 norske bøker sålangt og det er ikke ei eneste som ikke er funnet. All mulig informasjon blir lagt inn automatisk og du trenger i praksis ikke si mer enn "Lagre" og gå til neste bok. Etterpå kan du sortere på alle mulige slags kriterier.

Det er også mulig å legge til egne stikkord og søke på dem. Jeg skiller f.eks. mellom Hardcover, Paperbacks og Ebooks, hvilke som er mine og sambo'en sine osv. Her er fritt fram og kun fantasien begrenser. Alt er sortérbart i etterkant. Sjangere, hvor du kjøpte boka, farge på cover om du vil osv.

Linken til LibraryThing finner du her.

Det er gratis inntil 200 bøker, etter det er det $25 for et livstidsabonnement. Kan definitivt anbefales dersom du synes at Bokelskere.no og GoodReads.com gir for begrenset sorterings- og katalogiseringsmulighet.

Jeg vil gjerne få takke Anonym kommentator til mitt forrige innlegg som kom med tipset !!! :-)


Fra tur i fjæra

6 kommentarer:

  1. Jeg digger Librarything, men bruker det mest for å lese omtaler og for å delta i grupper. Har ikke orket å legge inn så mange bøker, rett og slett fordi jeg syns Bokelskere fungerer ypperlig for å holde styr på hva jeg leser og vil lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har også brukt Bokelskere, men har savnet større fleksibilitet når det gjelder sorteringskriterier så jeg har ikke villet bruke den til å registrere hele boksamlingen min, hvorav en veldig stor prosent er engelske bøker. Ser ut for at jeg får alt jeg vil ha samlet her :-)
      I tillegg er det jo som du også sier grupper for diskusjoner og omtaler av bøker. Et komplett program som jeg gleder meg til å bruke. Mye kjekt for bokormer på nettet har jeg lært det siste året.
      Ha en flotters dag! (her regner det...)

      Slett
  2. Jeg har en bruker på LibraryThing, men den er det lenge siden jeg har vært aktiv med. Goodreads har blitt siden for meg, og egentlig ser jeg ikke helt den store forskjellen på de to nettsidene :) Designet og det meste annet var enklere å manøvrere på GR følte jeg, derfor endte jeg opp som mer aktiv der.

    Bokelskere bruker jeg litt, men dessverre kom siden litt for sent for min del. Var for aktiv på GR, og man klarer bare å delta aktivt på så mange nettsteder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig Mari, det er kun så mange nettsteder man kan delta aktivt på :)

      Det jeg ser som fordelen med LibraryThing er imidlertid at man finner absolutt alle norske bøker der! Ved innleggelse av bok kan man uhyre enkelt sette programmet opp til å søke opp bøker fra f.eks. Deichmanske Bibliotek og National Library of Norway i tillegg til 5 andre norske databaser og de absolutt største i verden, eks. Amazon. Søker jeg på ei norsk bok finner jeg ikke bare boka, men alle utgaver av boka som er gitt ut og registrert i Norge.

      GoodReads mangler hauger og lass av norske bøker som man da må legge inn manuelt, som er utrolig tidkrevende. Med mindre jeg har misset et sted hvor man kan legge til norske søkebiblioteker i GR? Muligheten for det er jo absolutt tilstede... :)

      Det viktigste er vel igrunnen at man finner noe som passer for seg. GoodReads klarer jeg ikke å slippe fra meg. Det blir nok Bokelskere.no som ryker nå når jeg går over til LibraryThing for kontroll over egne bøker.

      Slett
  3. Av det du forteller om LibraryThing er det mulig jeg skal prøve meg litt der, det eneste aberet er at det tar så mye tid fra lesetid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo det det gjør, men jeg har valgt å investere tid nå. Vi har så mye som flyter, og duplikater av mye etter vi for 12 år siden slo bokhyllene våre sammen. Det har nå nesten blitt en nødvendighet. Vi har også fått en hel haug bøker av en kompis som bare har lagt ytterligere kaos til det opprinnelige rotet...

      Jeg tror løsningen er å legge inn en gitt mengde bøker hver dag. Ikke for mange. Det får heller ta litt tid, enn at engasjementet blir drept i starten. Tenk så flott når det (engang) blir ferdig! :-)

      Ha en flott helg! (..med organisering av bøker? ;-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)