søndag 22. april 2012

A Game of Thrones - onsdag 2.mai !!!

Datoen for oppstart av sesong 2 i "A Game of Thrones" ført til pennen av George R.R. Martin nærmer seg med stormsteg. Onsdag 2. mai kl. 20:00 starter den opp i Norge på Canal+ og har dermed sesongpremiere på norsk TV kun én måned etter USA.

Jeg gleder meg !!! :-)

Selv om jeg ligger foran TV-versjonen når det gjelder lesing av bøkene, så er jeg like spent som før sesong 1. Og sesong 1 var virkelig bra! Min kjære sambo kom hjem med hele sesong 1 på DVD forrige uke. Mye ble spilt inn i Irland, og det morsomme var at sambo'en - uten å vite det - hadde vært og tatt bilder i området hvor deler av innspillingen finner sted.

Planen fra G.R.R.M er å lage en TV-sesong av hver bok. Akkurat nå skriver han på bok nr. 6. Dette er sannsynligvis den serien som har blitt mest populær etter filmatiseringen av Ringenes Herre.

Teksten nedenfor er tatt fra informasjon om sesong 2 fra Canal+

Prinsesse Daenerys Targaryen

 I andre sesong råder kaoset i de sju kongerikene etter Eddard Starks død. Kampen om jerntronen intensiveres mellom de rivaliserende kongefamiliene. Peter Dinklage, som har blitt både Emmy- og Golden Globe-belønnet for sin prestasjon, spiller den slu Tyrion Lannister som blir unge kong Joffreys (Jack Gleeson) nærmeste. I første sesong kom det frem at Joffrey var avkom av Cersei Lannisters (Lena Headey) forhold til sin bror Jaime (Nikolaj Coster-Waldau). Derfor regner Stannis Baratheon (Stephen Dillane) seg for å være den rettmessige kongen. På den andre siden av havet planlegger prinsesse Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) sin retur til Westeros, med sine tre nyklekkede drager ved sin side.

Robb Stark (Richard Madden) er nå konge i nord og hans barndomsvenn Theon Greyjoy (Alfie Allen) står trofast ved hans side. Det blir også gjensyn med Eddard Starks enke Catelyn (Michelle Firley) og deres barn Sansa (Sophie Turner), Arya (Maisie Williams), Bran (Isaac Hemstead-Wright) og den uekte sønnen Jon Snow (Kit Harington). Catelyn har tatt Jaime Lannister som gissel, men samtidig har Cersei lagt beslag på Sansa som tvinges til å bli kong Joffreys kone.

Blant nye bekjentskaper i andre sesong er Stannis rivaliserende rådgiver Ser Davos Sjøbein (Liam Cunningham), Master Cressen (Oliver Ford Davies) og Lady Melisandre (Carice Van Houten).

Jeg tripper, jeg tripper. Denne serien skal jeg sette på TV-opptak, for jeg har ikke planer om å gå glipp av et eneste minutt :-)  Og så skal jeg lese meg opp på serien så jeg blir ferdig med bok 2 før sesongen begynner på TV. Der er det ikke mye som gjenstår, selv om bøkene er tykke som mursteiner. Godt jeg har hele serien på Kindle ;-)

Bokomtalen min av bok 1 i serien - A Game of Thrones - ligger HER.






.

8 kommentarer:

  1. Jeg har allerede begynt å se den på nett jeg da, episode fire kommer i morgen... Veldig bra, selv om jeg foreløpig holder en knapp på sesong 1. Synes det skjer litt lite framgang og det er litt rotete. Har ikke rukket å lese mer enn første bok, har foreløpig lånt bort hele serien :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har holdt meg fra å se den på nett, selv om det var vanskelig :) Bok 2 er det lite fremgang i også, så jeg forstår at det kan gå treigt. Hadde håpet at TV-serien hoppet noe raskere frem enn boka, - tydeligvis ikke. Jeg blir ferdig med bok 2 før sesongstart, så forhåpentligvis kan jeg fylle inn for meg selv og resten av familien dersom noe er uklart.

      Synd du har lånt bort serien da! Bøkene er fantastisk bra, også bok 2 selv om handlingen går saktere. Vi kommer derimot mye mer inn under huden på karakterene i bok 2, men det er det kanskje vanskelig å få frem på TV..

      Slett
  2. Tusen takk for alle hjelpen i forbindelse med min Kindle, du har vært til kjempe hjelp!

    Mitt neste spørsmål er om du eller noen av dine lesere har funnet Shantaram på norsk som digibok?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig å kunne være til hjelp :-)

      Jeg har sjekket litt og har ikke funnet Shantaram i ebok-format på norsk. Jeg finner pocket-utgaven da.. Har heller ikke kommet over noen som har nevnt Shantaram på norsk i e-bok formatet. Dersom Digitalbok ikke har den inne så tviler jeg på at den eksisteren i norsk variant.. Du kan jo alltids sende dem en mail på: salg@digitalbok.no Dersom boka finnes på norsk i e-bok format så vet de det :-)

      Slett
  3. Fulgte også med på serien "A Game of Thrones" på tv. Nå går jeg å lurer på om jeg skal ta et ab på canal+ igjen eller om jeg skal vente, må jo snart bestemme meg. Fabelaktig serie, men veldig mye vold og sterke scener i den serien også da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der er jeg enig! De blodige detaljene ble noe vel nære i enkelte av scenene... Det er på en måte enklere å lese, for da setter fantasien automatisk begresning for hva man vil "se" i hodet ut av teksten... Syns imidlertid de har funnet flotte skuespillere til de forskjellige karakterene. "The Imp" er jo bare helt fantastisk bra! Og Jamie da - dansk, sleipt "sukkertøy" ;-)

      Når det gjelder abonnement - du finner også serien på nettet! Der kommer episode 4 ut idag/kveld av sesong 2. Dersom du vurderer abonnement mye pga "A Game of Thrones" så sparer du deg noen kroner med å streame på PC istedenfor! Her i huset er det blitt en familieseanse, så vi har lagt bånd på oss og venter til serien vises på TV skjermen :-)

      Slett
  4. Elsker denne serien:) Har ikke lest bøkene da, må jo det snart også. Er jo lenge siden jeg så sesong 1, så mye er gått i glemmeboken,og da kan man jo begynne snart på bøkene:) Gleder meg til sesong 2:)Ha en flott dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan jo ta en kjapp sniktitt på nettet. Der finner du hele sesong 1. Kjapper du deg så klarer du hele i reprise før sesong 2 starter ;) Bøkene er forøvring enda bedre enn TV serien. Veldig mye bedre faktisk, og jeg syns TV serien er god! :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)