onsdag 25. april 2012

En tur i bokhylla

Jeg tar utfordringen fra "Av en annen verden" og "Beathesbokhylle" som begge har tatt oss med inn i bokhyllene deres, noe som jeg syns har vært skikkelig koselig. Jeg tror jeg legger lista litt lavere enn en filmsnutt, så jeg har knipset noen bilder istedenfor. Det fine med det, var at jeg for skams skyld måtte rydde littegranne.

Det ene tok det andre, og nå har jeg laget meg et regneark som etterhvert skal inneholde liste over alle bøkene våre. Det var kanskje på tide. Et  himla arbeid, det innser jeg, men det skal bli utrolig kjekt å ha når jeg er ferdig. En hyllemeter pr. dag burde jo gå?! Viktig å være optimist!

Velkommen til et overblikk over bøkene til "ebokhylla mi" ... (som forøvrig er en skikkelig selvmotsigelse, for i disse hyllene er det kun papir ;-)  Her bor jeg i et gammelt funkis-hus fra 1969 med samboer, 2 barn, katt og hund.


Fra biblioteket, som også har fått seg flatskjerm. Ungene kaller dette TV-stua, så det viser jo hvem som har fokus på hva... Her er skjønnlitteratur kjøpt fra ca. 1980-2002 samt alle hobbybøkene våre som omhandler alt fra fluefiske via hønsehold i hagen til fotografering og bygging av høyttalere. En og annen diktsamling har også sneket seg inn her mellom humor, bøker om hund&katt og Kvinnens egen legebok...

Også fra biblioteket. Her kan skimtes den ganske så gamle Bagley-serien min og den andre seilskuta samboen har laget. Gjenkjennelige bokrygger fra Den Norske Bokklubben, Bokklubben Nye Bøker og Krimbokklubben er gjengangere her. Innebygget dør med originale plastikkhåndtak syns jeg er en nokså kul detalj fra "gamle dager" :-)


Sci-Fi og Fantasy hyllene, igjen fra biblioteket. Her er det sikkert 3-400 bøker jeg ikke har lest. Bøker som samboen hadde meg seg på lasset. Det var etter at vi begynte å dele hus og heim at jeg begynte å bli en ihuga Sci-Fi/Fantasy leser. Naturlig nok med tanke på utvalget. Det har ingen hensikt å ta nærbilde av bokhyllene, for kaos råder her - null organisering...

I stua har vi reiselitteratur. Det er som regel her vi sitter og planlegger utflukter. Litt Lonely Planet, diverse kart og kultur samt mine ihjelbretta reisebøker fra Afrika som har vært med på tur opptil flere ganger.

I stua har jeg også plassert min dårlige samvittighet til skue for alle å se... Karsten Alnæs sine 5 bind "Historien om Norge". Jeg har bind 1 som målsetning for 2012. Det er viktig å ikke overdrive har jeg lært... Disse står forøvrig naturlig organisert sammen med pattedyr fra Sør-Afrika...

Velkommen inn på soverommet, ryddet for anledningen :-)  Øverst til høyre er Margit Sandemo's "Sagaen om Isfolket" - min eneste serieroman, arvet fra min bestemor. Her finnes også rimelig komplette samlinger av Wilbur Smith, Clive Cussler, Michael Crichton, Dan Brown og Dean R. Koontz. Ellers er det her de nyeste anskaffelsene havner før de blir lest og en gang (forhåpentligvis) sortert ett eller annet sted...

I de nederste hyllene på soveromsveggen har jeg også fått plass til noen av ungpike-bøkene mine fra hine hårde dager. Hvor mange ganger Frøken Detektiv er lest er det ikke godt å si..

Bloggen min heter imidlertid "ebokhylla mi" av en grunn, og det er fordi jeg har gått over til å i all hovedsak kjøpe e-bøker når jeg skal ha noe nytt. Jeg har vært fast paperback Amazon kunde i flerfoldige år og det ble helt naturlig for meg å gå for en Kindle da vi kjøpte hvert vårt lesebrett for 1 år siden. Samtlige nye Amazon bøker blir nå kjøpt i e-bok format.

Velkommen inn i vår digitale verden! Her ligger en rekke bøker, mange lest og en del på vent. De tar imidlertid veldig så mye mindre plass enn papirbøkene våre :-) Ikke fullt så spennende å vise fram da...

Min kjære Kindle Keyboard til venstre og Kindle Fire til høyre. Til og med på bildet her ser man helt klart hvorfor det er mye lettere å lese på et lesebrett med e-inc teknologi (matt papirbakgrunn og gode kontraster uten gjenskinn) mot glansen og refleksene man får i skjermen på et nettbrett (kikker du etter ser du meg med fotoapparatet som speilbilde i skjermen).

Dette var en en kjapp rundtur i bokhyllene her. De inneholder litt av hvert med stor overvekt av engelske bøker. Ellers ligger det igrunnen også bøker i småhauger både hist og her, men for å prøve å opprettholde illusjonen av et ryddig, møblert hjem så har jeg valgt å unngå disse ;-)


Andre bokbloggere som har tatt oss med på en tur i bokhyllene sine er:

Av en annen verden
Beathesbokhylle
Siljes skriblerier

Jeg sender utfordringen videre! Tar du den? :-)


Tulipaner på rømmen fra vårsola...




25 kommentarer:

  1. Tusen takk for titten:-) Det var en koselig tur i bokhyllene! Nå fikk jeg lyst til å kjøpe flere bokhyller og hente opp bøkene jeg har nede i boden,mye jeg ikke har lest før og flere bøker fra barndommen.Sånn liste har jeg tenkt på angående filmene mine,ikke det,boksamlingen begynner å komme seg etterhvert den også. En idè å starte på listen før samlingen blir altfor stor?
    Ønsker den en helig kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. God tanke Beathe - begynn nå! Ikke tvil engang! Det kan fort gå over til å bli et ork.. Dersom jeg får kontrollen skal jeg ha som vane å oppdatere en gang pr. mnd... Jeg syns det er utrolig kos med bøker, og de kan godt synes, så frem fra glemselen og boden med dine også! :) Ser fram til flere besøk i andres bokhyller etterhvert :) Ha en fin kveld du også!

      Slett
  2. Ble imponert over bokhyllene dine:) Trenger også en så fin og romslig en:) Fint innlegg og det var morsomt å se hvilke bøker du hadde i hyllene:) Sku ønske jeg hadde tatt vare på noen av barnebøkene vi (søsknene mine) hadde som små, tror de har blitt git bort videre innad i familien:)Frøken Detektiv var en favoritt hos meg også:) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tatt vare på alle barnebøkene mine, og gjett hva - ungene mine er overhode ikke glad i å lese! :( Men jeg har glede av dem selv, og gjenleste faktisk en av Frøken Detektiv bøkene under bokmaraton'et ifjor. Et hyggelig gjensyn! :) En fin kveld til deg også!

      Slett
  3. Så utrolig kult du har tatt vare på Frøken Detektiv! Jeg har arvet min mors Peggy bøker, men det er liksom ikke helt det samme. Tusen takk for at vi fikk en titt i bokhyllene dine :) Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er veldig glad i Frøken Detektiv :) Har også 5-6 Peggy bøker samt noen få av Hardy-guttene og Bobsey-barna. Gode minner fra barndommen :)

      Slett
  4. Takk for turen! Husk å legge igjen lenke på innlegget mitt. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har jeg lagt inn lenke på innlegget ditt. Det hadde jeg glemt :)

      Slett
  5. Det var veldig mange bøker! Så det er ikke baaare e-bøker altså. ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en grunn til at vi nå går over til e-bøker kan du trygt si ;o)

      Slett
  6. Bøker i alle rom kan man like:-) Jeg likte det jeg så, veldig fint med masse bøker. Mye spennende litteratur også, alltid interessant å se hvordan boksmaken endrer seg etter hvert som man blir eldre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Karin :) Ja det flyter litt her, men det gode med bildene var at jeg jammen fikk ryddet litt i hyllene.. Boksmaken har virkelig endret seg gjennom årene, og jeg innså nettopp at jeg har lest i 40 år! Ikke rart det begynner å hope seg opp med en likesinnet samboer...

      Slett
  7. Takk for titten! Jeg ble veldig missunnelig på alle bøkene dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er blitt litt bøker, merker det når jeg tørker støv (støvsuger) ;)

      Slett
  8. Å himmel og hav for en mengde! Dette innlegget skal jeg printe ut og henge opp på veggen slik at min samboer kan se med egne øyne at min samling er praktisk talt ingenting i forhold :D Jeg er lettet og misunnelig på samme tid.
    Ellers kjekt å se at Nancy Drew har fått lov til å være fremme, det er hun hos meg også :)Sammen med tre stk Gulltopp, av alle ting.
    Skal knipse jeg også, kanskje jeg overrasker meg selv ved å gjøre det allerede i dag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det ikke herlig at det alltid er noen som er "verre" enn seg selv :o) Etter å ha vært gift med en mann med bokfobi så traff jeg en likesinnet bokorm og da ble resultatet rimelig kaotisk, men desto hyggeligere synes jeg. Veldig greit å dele hus med en mann med samme lidelse ;o)
      Å ja, Gulltop ja! Dem har jeg ingen av. Husker imidlertid at jeg lånte dem på biblioteket. Jeg fant også en eske med gjenglemte bøker hos mine foreldre for noen år siden med bøker fra Bokklubbens Barn. Det var da sambo'en bygget hyllene på soverommet, dobbel dybde..
      Ser fram til besøk i bokhylla di, så bare knips i vei! :o)

      Slett
  9. Åhh.. Så fantastisk :D Elsker og se på fulle bokhyller :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det nyter jeg også, MoonStar. Beroligende - helt til jeg skotter bort på hyllene med uleste bøker, da blir jeg nesten litt stressa. Men også glad. Så mye å se frem til :)

      Slett
  10. Hei, kjempefin blogg du har, og fint at du vil dele bokhyllebildene dine med oss. Et boktips: Anne Fadiman har i essaysamlinga ExLibris: Confessions of a booklover (Eller noe sånt..) skrevet fornøyelig om da hun fant sin like bokselskende mann, og de skulle slå sine to samlinger sammen. Ei bok for lidenskapelige lesere, finnes i ebok-versjon på Amazon. Regner med at du har vurdert http://www.librarything.com/ eller My Library-app for å katalogisere/registrere boksamlinga di? E.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding! Og Anne Fadiman skal jeg jammen kikke etter! Høres ut til å være helt i min gate :)

      Og mang en TUSEN HJERTELIG TAKK for tipset ang. LibraryThing!!! :) Jeg hadde i utgangspunktet bare tenkt å notere meg i et kjapt regneark, men ser jo her at det ligger et hav av muligheter til den nette livstidssum av kun $25! Whoaaa...!!! Nå har jeg virkelig en jobb å gjøre! Men etterpå kan jeg sortere, dille og dalle med bøkene mine som jeg vil og ha tilgang til dem både fra PC, bærbar OG Kindle Fire. Jepp - dette blir GØY :)

      Slett
  11. Bokelskende skal det selvf være.... ;-) E.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at jeg kom med noen nyttige tips. For takket være deg har jeg nå lest mange nedlastede bøker fra Amazon :-). Enda leser jeg på ipad via Kindleappen, men reiser til New York ila sommeren, og skal da kjøpe meg en Kindle der borte. Har lest testene dine og det ser ut som du går for en Kindle 3? E.

      Slett
    2. Ja det var veldig nyttig tips for meg! :-)

      Med tanke på Kindle-modell så kommer det litt an på om du foretrekker fysisk tastatur eller ei, om du liker touch for sideskift eller knapper i margen å trykke på, og om størrelsen har noe å si. Kindle Touch er en tanke mindre. Foreslår du tar deg en tur til en kjede der borte (eks. BestBuy) og får sett modellene de har. Du finner fort ut hvilken du foretrekker når du får tatt på en :) Enn sålenge er jeg strålende fornøyd med K3 (eller, Kindle Keyboard som de har valgt å kalle den nå)

      Slett
  12. Så mange bøker - helt herlig :-D Kjenner jeg ble litt misunnelig på at du har Nancy Drew - bøkene;-) Jeg hadde nemlig de fleste (etter moren min), men så ble de ødelagt i en brann...

    SvarSlett
  13. Å, så trist å miste bøker i en brann! :( Jeg mangler også mange bøker i serien, tror jeg hadde de fleste. Noen er "lånt bort", noen er gitt bort, og noen vet jeg ikke hvor er blitt av. Men, jeg har et knippe likevel. Det er utrolig kjekt å ha dem stående. Jeg har på en måte livet mitt i bøker i bokhyllene og har gode minner fra veldig mange av dem :-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)