torsdag 2. februar 2023

KRIM - Metusalemprosjektet av Tom Egeland


Egentlig hadde jeg lagt fra meg Bjørn Beltø for godt da jeg hadde lest ferdig Codex en gang i 2018. Det ble litt for mye av det meste, og jeg følte Egeland begynte å bli litt for villig til å forklare meg til døde når det gjelder bibelhistoriske hendelser. Men så klarte jeg ikke å la være da, når jeg fant boka på Allbok - bibliotekets egen lydbok-app. Der lå den tilgjengelig, så Beltø ble med på tur. Igjen. Denne gang antydet boktittelen at Metusalem skulle få gjennomgå. Det ble ikke helt som forventet.

Jeg har valgt for 2023 å la baksideteksten fra forlaget følge krimomtalene mine, jeg har nemlig litt lett for å avsløre litt for mye :-) 

"Bjørn Beltø leder utgravningen av en vikinggrav på et norsk høvdingsete da de finner et skjelett som ikke har noe i graven å gjøre. Med seg på laget har han datteren Angelina som han fikk vite om i Sølvmyntene. Det viser seg at de har snublet over et mysterium der linjene trekkes mellom gammeltestamentlige myter og norrøn mytologi. 

En gammel munk skriver sitt livs viktigste krønike. Skrivermunken var trell og fulgte Leiv Eiriksson på ferden til Vinland (cirka år 1000). Han ble senere omvendt til kristendommen og lærte seg å skrive. Krøniken er i realiteten et oppdrag fra en kardinal i Vatikanet, som får sin befalig fra paven. Den er med andre ord en hemmelig rapport til den hellige far om fortellerens møte med en mann som Vatikanet har mistanke om at er Satan."

Det var trivelig å plukke opp Beltø igjen, det skal jeg ikke stikke under en stol. Det var også veldig greit at fokus var dreid bort fra Beltøs personlighet og stadige rare greier og rettet mer mot plottet - utgravingen, Odinsknuten, satan og flere mord.Det er denne gang en nokså intrikat sak som Beltø blir involvert i. I og for seg helt greit. Men - der Egeland kunne nøyet seg med kortversjonen av bibelhistorien og reisene til Vinland så får vi ikke bare dem i pinlig detalj, men alt hans genuint gode research har klart få klore frem. Det er i og for seg greit i en avhandling, men dette er ei krimbok og da blir det for mye av det gode, til og med for meg som overlever en digresjon og fem. Det demper fremdriften. Jeg blir utålmodig under lesingen. Det blir litt for mange detaljer som jeg finner uinteressante.

Tom Egeland
Bildekilde: VG

Misforstå meg riktig. Dette er både velskrevet, interessant og svært spennende. Men kanskje litt vel overlesset når det gjelder utfordringer. De spriker nemlig i flere retninger: oppklaring av mord, Jesus' tre nagler fra korset, Odinssmykker, eldgamle mennesker, en krønike skrevet av en munk for ca 1000 år siden, utenlands etterretning fra både USA og Midtøsten, Leiv Erikssons ferd til Vinland etc etc. Jeg tok meg i å tenke her underveis - hvor er good old Metusalem i denne gryta? Joda, jeg så tegningen.. :-)

Liker du Egeland er dette ingen dårlig bok. Den er bare mye. Jeg likte den også, selv om omtalen kanskje ikke får det frem sterkt nok. En 4/5 på GoodReads er langt over ståkarakter.

MEN!

Kjære vene. La oss få tilbake Erik Hivju som innleser av lydbøkene om Beltø! Ny innleser er slitsom på øret og gjør seg absolutt IKKE.

Les boka selv, da får du en fin opplevelse! Om du er tålmodig nok ;-)

Kilde: Biblioteket - Utgitt: 2022 - Sider: 456 - Sjanger: Krim - Format: lydbok

 


60 graders temperaturforskjell oppi og utenfor stampen



 

4 kommentarer:

  1. Er vel ganske enige her. Måtte sjekke hva jeg selv hadde skrevet: https://artemisiasverden.blogspot.com/2022/07/metusalem-prosjektet-av-tom-egelland.html

    Snasen du i stampen med bok da:) Blir det ikke kaldt til hode og hender?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her har vi samme oppfattelse. Jeg har heller ikke lest Sølvmyntene, som var forrige Beltø-bok. Det toppet seg med innleserblemma som jeg ikke registrerte før etter jeg hadde lastet ned boka. Hivju er for meg Beltø. Med ny innleser, som er mye mer stakkato og har noen rare betoninger innimellom, så ble lytteopplevelsen heller ikke en høydare. Synd. Kan være enig med deg i at etter 5-6 bøker i en serie så skal man være skikkelig dreven for å holde interessen på meg som leser. Gode eksempel på dem som klarer det er Gert Nygårdshaug her hjemme, og David Baldacci/Michael Connelly/Lee Child fra uttaskjærs.
      I den stampen der sitter jeg som oftest en liten runde hver dag. Hendene holder jeg jevnlig under vann - vanntett Kindle vettu ;-) Har hatt på meg lue her også. Bildet ble tatt like før jeg gikk opp fra boblene, etter lua var kastet. Friskt med 60 graders temperaturforskjell. Satt ikke så lenge akkurat den dagen, men morsomt "å ha det gjort". Tror det er den største differansen på grader jeg har sittet i stampen.

      Slett
  2. Skal si du har det godt i den stampen, herlig :) Mitt forhold til Egeland kokte også ut i kålen, litt av samme grunn som du nevner her. Har ikke prøvd meg igjen, for jeg er en utålmodig leser, akkurat som deg.
    Nyt helgen Marianne, her blir det tur til Haugesund hvor barnebarna bor, veldig koselig, men etter en hel arbeidsuke med kultur hver kveld, så lengter jeg litt etter sofaen og pleddet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Barnerbarn er herlige (har foreløpig ingen, men antar det ;-) men jeg forstår behovet for å ligge på lading også. Energiunderskudd kan være slitsomt, og enda mer når man skal være engasjert bestemor :-) Det til tross, ha en fin helg!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)