onsdag 16. november 2016

"Når det mørkner" av Jørn Lier Horst

Flere av favorittforfatterne mine utkommer med bok i år. Kjekt, men travelt! En jeg likevel alltid har tid til er Jørn Lier Horst. Han er rett og slett den mest behagelige krimforfatteren jeg leser. Troverdig og laid back Horst-krim, kaller jeg bøkene hans. De du kryper under pleddet i soffen med og leser en regnværsdag uten å være redd for å slite med nattesøvnen i etterkant. Ingen spekulasjon i vold, ingen psykothriller-/skrekktendenser og ingen cliffhangers for å skape kunstig tempo. Rett og slett krimbøker av go'sorten som du like gjerne kan gi bestemor som barnebarnet til jul uten å trå feil.

Jørn Lier Horst
Bildekilde: jlhorst.com
I Når det mørkner går Horst, med etterforsker William Wisting, trettitre år tilbake i tid. Det er førjulstid i Larvik og Wisting's første sak som etterforsker i Politiet. Vi treffer derfor en ung betjent, med tvillinger i barnevogn, hjemmeværende kone og med økonomi som barnefamilier flest. Krimgåten denne gang er todelt, pengeran og biltyverier samt en uløst sak som viser seg å gå helt tilbake til 1920-tallet og som involverer en gammel bil med kulehull som blir funnet på en låve.

For en gammel Horst-leser så er det festlig å lese om Wisting som ung og uerfaren etterforsker, for her antyder forfatteren karaktertrekk som vi vet har utviklet seg i en eldre utgave av etterforskeren. Dette er nostalgi, tilbakeblikk på hvordan verden var dengang da, og hvordan en ung og utålmodig Wisting ikke helt klarer å roe rumpa i det han ser på som Politiet's noe satte etterforskningsrutiner. Wisting vil, driver seg selv og jobber på fritiden for å løse saken han finner mest interessant, nemlig historien til den etterlatte bilen.

Dette er godt håndtverk. Dette er gjennomarbeidet. Dette er rett og slett nordic noir med Horst slik jeg liker ham. VG har gitt terning 4. Jeg trenger ikke alltid være enig med dem. Bankers julegave, sier nå jeg :-)

Kilde: Egen e-bok - Utgitt: 2016 - Forlag: Gyldendal - Sider: 224 - Utfordring: GoodReads


Resten av høsten...?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)