søndag 27. desember 2020

Fra Shakespeare til Knausgård av Janne S Drangsholt

Like før jul traff jeg Elida fra bloggen My first, my last, my everything på kafé på Kulturhuset i Stavanger. Skravla gikk som vanlig og vi fikk løst alt fra verdensproblemer, via de siste oppdateringene på kongefamiliefronten til - selvfølgelig - hva som har skjedd i bøkenes verden siden sist. Koselig! Treffet vårt resulterte også i bokinnkjøp. Ikke akkurat en bombe... selv om jeg ikke var helt klar over hvilken bok jeg kom til å ta med meg hjem, og i hvor mange eksemplarer. 

Det viste seg nemlig at Elida skulle til Ark i Prostebakken for å treffe Janne Stigen Drangsholt (Ingrid Winter-forfatteren, for dem som ikke kjenner henne) for å få signert hennes nye bok Fra Shakespeare til Knausgård. Selvfølgelig ble jeg med. Janne var nemlig foreleseren min på UiS i 2015 da jeg studerte engelsk litteratur - min aller beste foreleser ever.

Vi var - ikke uforventet - først i køen og fikk en lang prat med både forfatteren og illustratør Therese Eide. Trivelig.  Og jeg kom hjem med ikke mindre enn tre signerte bøker, hvorav to av dem ble julegaver til venninner. Aldri for seint å utvide litterære horisonter :-)

Janne S. Drangsholt
Bildekilde: solvberget.no
Nå har jeg fått lest boka og er helt enig med Dagbladets bokanmelder. Dette er en svært kreativ tilnærming til et utvalg av klassikerne og en fin snarvei til dannelse :-)  Med humor, vidd og fornøyelig skråblikk drar Janne S Drangsholt oss gjennom 66  klassikere du burde ha lest. Alle bøkene får et kort avsnitt om Hvorfor dette er en klassiker, Hvem du kan imponere når du har lest det korte sammendraget og ikke minst Hvordan du kan imponere. Et utvalgt sitat følger hver bok og samtlige av de 66 er illustrert med morsomme/treffende illustrasjoner i Therese Eide sin strek.

Genial bok som gave, utrolig kjekk å eie selv, velskrevet og gjennomarbeidet og man kommer ut i andre enden som svært mye mer opplyst på klassikere enn hva man skulle tro var mulig etter å ha lest denne boka. Ja, anbefales så definitivt.

For de av dere som ikke har hørt podcasten til Janne - sjekk ut Kjente bøker på 4 minutter. Her finner du haugevis av klassikere presentert på nokså samme måte, men i muntlig form. Der akkompagnert av to makkere som gjør sitt beste for å "hjelpe" litteraturviter Drangsholt. Anbefales også :-)

Kilde: egen bok - Utgitt: 2020 - Forlag: Tiden - Sider: 240 -
Sjanger: Sakprosa, Litteraturvitenskap, Humor


Ha en fortsatt fin romjulstid


11 kommentarer:

  1. Det var ein perfekt lørdag i byen, Marianne :-) Kor mange har du lest i boka frå før du kjøpte den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var det, med stor fare for gjentakelse!
      Måtte telle her. Jeg har lest 31 bøker pluss lest to av dem som barnebøker/illustrerte bøker. De kan jeg strengt tatt ikke regne med, men tar jeg dem med så har jeg lest akkurat halvparten :-)
      Og du?

      Slett
    2. Liker liker gjentakelse! Månedlig skravling på kafé må til så lenge me ikkje kan reise noko sted og skravle med andre.

      Eg har lest 33 bøker i boka, har fleire i hylla eg skulle/burde ha lest.

      Slett
    3. Det fikser vi neste år :-)
      33 er halvveis. Det er jo supert! Jeg hadde mange uleste i hylla som forsvant i flyttelasset for 3 år siden. De får komme inn i huset via biblioteket igjen, tenker jeg. Og så er det noen bøker jeg vet jeg ikke kommer til å lese, de eldste mursteinene. Jeg har prøvd tidligere. No chance...

      Slett
  2. Har både lest og lyttet til denne samt vært gjennom podcastene for en tid tilbake. Likte (selvfølgelig) alt og skal bli noe flinkere til å lese klassikere fremover og en del av dem står allerede klar i hyllen. Blir nok å dra frem igjen boken med jevne mellomrom tenker jeg.

    Kan tenke meg det var kjekt å møte disse "live" selv om du og Drangsholt går way back 😍

    Ha en fortsatt fin romjul,Marianne 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir du med på 1001-listen da Beathe? Ja! ;-) Jo flere, desto kjekkere. Vi trenger nok å sparke hverandre bak gjennom året - eller, jeg trenger ihverfall det. Så lite tid, så mange bøker. Med boka til Janne Drangsholt (og Podcasten) er det ihvertfall flere jeg i utgangspunktet kunne tenke meg å lese.
      Ja, det var morsomt å møte dem live. Elida og jeg var alene med dem en liten stund og fikk pratet litt. Janne brenner virkelig for litteraturen, og det var derfor jeg likte henne så veldig godt som foreleser. Hun boblet over av iver på hver forelesning, så det var alltid spennende å følge med. Henriette Stenstrup har kjøpt rettigetene til en eventuell filmatisering av Ingrid WInter, men den godeste fru Winter burde blitt spilt av Janne selv. De er jo "helt like" :-)

      Slett
    2. Ja,skal være med på 1001-listen og har valgt ut bøker men ikke laget eget innlegg om det-ennå.

      Artig om det hadde blitt film av Ingrid Winter bøkene,de er morsomme. Nå kom jeg på at jeg har en ulest bok liggende.

      Likte podcastene og hun hadde en morsom latter, men er enig med deg i det du skriver til Augusta,boken er mer seriøs enn podcastene.

      Jeg er veldig klar for nytt leseår og håper det blir litt mer skriving på meg for jeg savner å skrive om bøkene jeg har lest.

      Slett
  3. For noen herlige møter du hadde denne dagen! For meg som falt skikkelig for denne boken, er det superkjekt å se at flere leser den. Igjen, takk for tips om podcast, jeg fikk utvidet min horisont, og nå er også jeg en podcastlytter :)
    Takket være Drangsholts bok setter jeg meg nå ned med Alices Adventures in Wonderland, ha en super kveld Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det ble en svært fin og litterær dag i byen med Elida. Og boka er super - mye bedre enn 1001-books you must read before you die. Den er "litt" tørr, hehe. Men veldig grei å slå opp i, siden det jo ligger ganske så mange flere bøker inne.
      Jeg trodd faktisk du i din jobb hadde lest Alice i Eventyrland for lenge siden? Jeg har lest den i alt fra bilde- til voksenbokformat. Festlig bok å få med seg.
      Fortsatt fin romjul Tine. Nå skal jeg sette meg ned med nok ei liste for 2021. Så får vi se hva den bringer :)

      Slett
  4. Fikk med meg at denne boka er inspirerende. Tine satt jo igang et forrykende klassiker kjør. Ble du like inspirert?
    Moro at du kjenner forfatteren. Jeg står på venteliste på denne på biblioteket. Og kanskje på tide jeg forsøker meg på podcasten ...
    Nyt resten av romjula

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja boka inspirerer virkelig til å grave seg ned i klassikerne. Ikke for det, alle må jo ikke lese dem, men jeg har alltid likt klassikere. Det var mye derfor jeg likte så godt Engelsk språk og litteratur på UiS. Og med Janne Drangsholt som foreleser skal jeg love det det var fræs i leiren :)
      Podcasten er å anbefale. Jeg har faktisk ikke lyttet til alle, det er jo så mange nå etterhvert. Men jeg lytter til et par hist og pist og kommer meg nok gjennom de fleste til slutt. Jeg syns kanskje boka da er litt mer seriøs enn podcasten, selv om boka også er humreverdig :)
      Det nytes på travelt. Og likeså. Snart blir det nytt år og blanke ark, og jeg kommer til å være like optimistisk som alltid. Der er det null forbedringspotensiale :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)