søndag 18. november 2018

Den aller første Murakami - "Hear the Wind Sing"

Tilfeldighetene hadde seg slik at jeg kom over den aller første romanen til Haruki Murakami, nemlig Hear the wind sing - den første i en trilogi om romanfiguren The Rat. Hear the wind sing ble utgitt i 1979 og ble faktisk også filmet på japansk i 1981. De første to bøkene i trilogien, denne og Pinball, ble imidlertid lite distribuert i den engelsktalende verden. Dette fordi Murakami selv så på sine to første romaner som "arbeid fra hans umodne periode". Boka jeg fikk tak i ble utgitt i USA i 2015 og er oversatt av Prof. Ted Goossen fra York University.

Fun fact: Murakami drev en Jazz-kafé på denne tiden, og fikk ideen med å skrive boka mens han så på en baseball kamp i kaféen sin. Han satt av 1 time hver kveld til skriving og ferdigstilte sin debutroman på 4 måneder.

Historien er svært enkel og finner sted i løpet av 19 dager, mellom 8 og 28. august 1970 og handler om en ung, ikke-navngitt mann på 21 år. Mannen er student ved et universitet i Tokyo og er hjemme på sommerferie et sted langs kysten.  Han tilbringer tiden sammen med kompisen The Rat, og de drikker og skravler på favorittbaren J's de aller fleste dagene. En kveld kommer gutten over ei jente som har besvimt på gulvet på toalettet i baren. Han tar henne med hjem, og de får et slags forhold denne sommeren. Jenta har fire fingre på den ene hånden og nettopp hatt en abort, ellers lærer vi lite mer om henne. Gutten returnerer til universitetet etter sommerferien, The Rat skriver og skriver, men gjør ingen gjennombrudd som forfatter og gutten treffer jenta aldri igjen. The end, mer eller mindre.
Haruki Murakami
Bildekilde: NewYorkTimes

Ingen komplisert story, som sagt. Men likevel ei god bok. Det er snev av den mer modne Murakami i denne førsteboka, men hadde jeg ikke kjent forfatternavnet på forhånd ville jeg ikke trodd denne kom fra forfatteren som skrev Kafka på stranden, for å si det sånn. Likevel var det interessant å få et innblikk i den unge Murakami, hvordan han startet sin forfatterkarriere, hvordan språket var og hvor lite skrudd og komplisert tankegangen hans var da han var ung. Nå lurer jeg jo svært på hvordan alle disse mystiske, mytiske og i mine øyne helskrudde senere bokidéene hans kom fra. I denne boka skinner nemlig forfatteren tydelig gjennom som en mye mer sårbar og ordinær, ung mann.

Jeg må rett og slett finne meg resten av trilogien, og den fjerde, oppfølgende boka til serien som også er oversatt. Den unge Murakami er interessant!


Kilde: Storytel - Format: Lyd - Forlag: Pax - Tid: 2t57min - Språk: Engelsk - Innleser: Kirby Heyborne



Det nærmer seg vinter :-)

8 kommentarer:

  1. Denne leste jeg da den kom ut på norsk, men husker ikke så mye. Var nok litt enklere enn de senere..Må sjekke bloggen. Fant den her:
    https://artemisiasverden.blogspot.com/2016/04/hr-vinden-synge-og-flipperspill-1973-av.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah ja! Jeg sjekket linken din. Fikk ikke med meg at flere hadde lest disse tidligste bøkene. Skal igang med Pinball som neste bok ut, tenker jeg. Ikke helt ennå, men etterhvert. Som regel trenger jeg å fordele Murakami-bøker ut over året, men denne var såpass 'spiselig' og kort at det er mulig å lese et par på rappen. Enig med deg i at det var godt de tidligste bøkene fikk god tilbakemelding. Det hadde vært et hull i litteraturen om Murakami ikke hadde fortsatt å skrive :-) Nå må je lese Tine og Kleppanrova sine omtaler av boka.

      Slett
    2. Ja, han er en forfatter man ikke bør forspise seg på. Jeg har fortsatt noen av hans romaner igjen- og på vent. Sauejakten blant annet.

      Slett
    3. Jeg har en "en hel haug" på vent, Både Sauejakten, 1Q84, Norwegian Wood, Wind up Bird etc etc. Jeg har ikke lest så mange sålangt, det bare føles sånn :) Men livet er langt, og forfatterne er mange. Jeg får nok plass til disse også. Har flere forfattere jeg porsjonerer ut, av ymse årsaker. Sånn får det bare være, men Pinball skal jeg få lest raskt!

      Slett
    4. Pinball er så kjapp, no problem.
      1Q84 er helt fantastisk. Jeg savnet å lese den lenge etterpå, som en slags sorg å gå ut av det universet. Nesten som MaddAddam-trilogien, følelsesmessig intens.
      Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping er også veldig fin- litt selvbiografisk. Litt annerledes Murakami.
      Norwegian Woood har jeg ikke lest , men har prøvd å se filmen et par ganger og den ble for depressiv for meg. Mulig boka er mye bedre å lese.

      Slett
    5. Hmm.. 1Q84 av de større verkene blir da neste bok ut. Jeg elsket jo MadAddam-trilogien! Fant Pinball på Storytel (!) så den har jeg lastet ned til imorgen. Den var på 4+ timer, ikke lange boka nei. Jeg har litt å gå på når det gjelder Murakami ja. Har også hørt at NW er 'tung', og løpeboka (Ingalill) var visst ikke så verst. Glad for alt jeg har tilgode av interessante forfattere!
      (Og så blir det Inger Hagerup :)

      Slett
  2. For en fantastisk forfatter han er! også er han så åpen om forfatterskapet sitt, det er gøy å lære ham å kjenne. Jeg har også lest disse første, takk for at du puffet meg tilbake i minnebanken :)
    https://tinesundal.blogspot.com/2015/11/haruki-murakami-hr-vinden-synge-og.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk allsidig! Og av og til temmelig surrealistisk. Kafka på Stranden står fremdeles som numero uno for min del. Et vannvittig univers :-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)