lørdag 1. desember 2012

Bokomtale - "Appelsinpiken" av Jostein Gaarder

Appelsinpiken er en roman for ungdom skrevet av Gaarder i 2003. Boka er oversatt til 43 språk  og er ei av ikke mindre enn 16 skjønnlitterære bøker fra forfatteren. De fleste kjenner kanskje Gaarder best fra boka Sofies Verden, som i 1995 ble regnet som verdens mest solgte roman med et opplag på ikke mindre enn 30 millioner eksemplarer. Jammen ikke verst av en norsk forfatter! Selv har jeg ikke lest suksessboka, men har rett og slett begynt på Appelsinpiken istedenfor.


Boka handler om 15-åringen Georg som finner et langt brev fra sin avdøde far, gjemt i Georgs gamle barnevogn. Georg var bare 4 år da faren gikk bort, men kan likevel erindre små øyeblikk sammen med ham. Brevet til Georg forteller kjærlighetshistorien mellom faren og Appelsinpiken, hun som senere ble Georgs mor. Det er en nydelig kjærlighetshistorie, om lengsel og håp, ungdommelig overmot og hvordan ting ser ut for å være skjebnebestemt. Brevet fra faren får Georg til å tro på kjærligheten, samtidig som det gjør savnet av faren enklere å bære. Georg bestemmer seg for å skrive ei bok sammen med sin avdøde far, og boka er Jostein Gaarder's Appelsinpiken. Boka veksler mellom å bli fortalt av Georgs far - brevet - og av Georg selv og hvordan hendelsene rundt oppdagelsen av brevet har påvirket hele Georg's familie. For det er ikke kun Georg som har mistet en far, det er også foreldre som har mistet sin sønn og en kone som har mistet sin mann. I boka fletter Georg sin nylig skrevne særoppgave om Hubble-teleskopet inn i farens fortelling om Appelsinpiken. Det er en fin kopling, som delvis visker vekk grensen mellom liv og død, far og sønn. De gjør et felles prosjekt. Sammen. Det første, som også blir det siste. Den lille boka er en hyllest til kjærligheten og hvorfor man må gripe den når man opplever den. Ingen vet hvor lenge man blir på denne jord. Boka tar også opp de større spørsmålene rundt jordens tilblivelse, universet og hvordan Georg ser på seg selv oppi det hele. Jeg fant boka stemningsfull og rørende. En tankevekker. Lev nå. Carpe Diem..

Kilde: egen ebok
Utgitt: 2011
Forlag: Aschehoug
Ant. sider: 175
ISBN: 9788203196782





.

4 kommentarer:

  1. Jeg tenker at dette er en fin bok å lese nå i juletiden. Hm, jeg har lest om denne tidligere, men nå fikk jeg sannelig lyst til å lese den. Har litt varierte erfaringer med Gaarder fra før av, men gir han gjerne en ny sjangse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Som sagt min første bok av Gaarder. Prøvde Sofies Valg, men jeg kom aldri lenger enn 30 sider. Det var ikke noe der som fengslet meg. Denne historien var imidlertid søt, og litt naiv, på sitt vis. En lun historie i juletiden :)

      Slett
  2. Var på biblioteket for noen dager siden og plukket med meg filmen, Appelsinpiken. Sikkert ikke det lureste å starte med den fremfor boken, men det skal uansett bli interessant på et tidspunkt å lese boken også og sammenligne. Takk for fin omtale : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Dez! Nå ble jo jeg veldig nysgjerrig på filmen! :-) Håper at du deler sammenlikningen med deg! Den lille boka var ihvertfall søt!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)