mandag 3. oktober 2011

Bokbransje i trøbbel...

Norsk bokbransje utsettes for et digitalt jordskjelv. 21 av topp 100 e-bok titler på Amazon koster idag fem kroner. Den norske bokbransjen trenger umiddelbart radikal innovasjon.

Her kommer et utdrag av et helsides innlegg i Stavanger Aftenblad av idag..

"I april forfattet vi blogginnlegget All books, 99 cents - Alle bøker 5 kr. Vi fullførte det ikke. Istedet tok vi den setningen med oss inn i forelesninger og strategidiskusjoner. De fleste vi møtte lo, ristet på hodet og sa noe i retning av "nei, hva skal da bransjen leve av?"

Vel, det spørsmålet bør bransjen snarest begynne å finne et svar på. 

I mai i år kunne Amazon.com for første gang i historien fortelle at det i USA ble solgt flere e-bøker enn papirbøker. Men 5 kroner? Nei det blir vel lenge til. Not so. For fjorten dager siden skrev The Economist at 21 av topp 100 Kindle e-bøkene på Amazon.com koster 99 cents, eller 5,50 kroner. Det er verdt å gjenta: Allerede idag koster 21 prosent av topp 100 e-bøkene på Amazon kun 5 kroner. Dette faktum vil tvinge frem beholvet for radikalt nye prismodeller i bransjen.

Siden Napster så dagens lys i 1999 har film og musikk vært utsatt for et digitalt jordskjelv. Det samme er nå i ferd med å skje med bøker. Etter hvert som utbredelsen av tilstrekkelige gode digitale bok-løsninger som Kindle, Nook og iPad øker, vil bøker følge samme vei. Med dagens overflod av nettbrett vil denne veksten skje eksponensielt.

18. september stengte Borders sine dører for siste gang. Med 1249 butikker, var Borders blant verdens største bokhandlerkjeder. I dag er butikkene borte og selskapet konkurs. Det som lenge var et flaggskip innen bokbransjen med utsalg i USA, England, Asia og Midt-Østen er borte. Paradokset til Borders er at de i 2001 satte bort sin nettbokhandel til - nettopp - Amazon. Ledelsen i Borders anså ikke salg av bøker via Internett for å være et tilstrekkelig strategisk satsningsområde...

Norge ligger noen år bak utviklingen i det amerikanske markedet. Innen få år vil fremtidens digitale virkelighet være her. Det kan skje ved at norske lesere kjøper sine digitale bøker fra utenlandske kilder, mens bransjen desperat prøver å blokkere tilgang til innholdet. (Denne blokkeringsstrategien benyttes på Apples norske iTunes butikk.) Eller, det vil skje ved at den norske bokbransjen ikke bare tilpasser seg, men aktivt tar grep for å skape sin egen fremtid.

Vi kan spekulere i følgende: I 2015 vil 90 prosent av den norske befolkning ha tilgang på en e-bokleser. Hva gjør den norske bokbransjen da? "Digitaliseringsrapporten" fra 2008 skulle være bransjens svar på digital omstilling. Det er spennende å lese den i dag og se hvor mye man faktisk visste om utviklingen allerede for tre år siden. Men rapporten har tre mangler. For det første er den ikke radikal nok. Den foreslår 30 prosent prisreduksjon på e-bøker. Med dagens utvikling beveger vi oss mot 30-90 prosent. Rapporten har heller ikke klart å beskrive det hurtige salget av e-boklesere. For det tredje har for lite skjedd siden 2008. Når det gjelder innovasjon, så har bransjen i Norge stått til stryk.

Fremtiden krever modig innovasjon. Den krever en evne til å se utfordinger og løsninger med andre øyne. Den krever nye perspektiver, idealer og metoder.... Det vil trolig være morgendagens talenter, ledere, innovatører og revolusjonære som skaper fremtidens løsninger. Ikke dagens styreformenn, administrerende direktører og forfattere. Dessverre.

Amazon baner vei - men hvor er resten?

Skal norsk bokbransje ha en sentral rolle i fremtiden, kreves radikal innovasjon. Den første erkjennelsen må være at dagens struktur ikke kan beskyttes. Den skal endres. Proaktivt. Bransjen må slutte å tro at de selger bøker. Aktørene må begynne å tenke opplevelser, tjenester, innovasjon, i tillegg til dagens produkter.

I en overgangsfase vil papirbøker og e-bøker fortsette å leve side ved side.. Det har alle spådd. Problemet er bare at denne utviklingen går så mye raskere enn noen hadde forestilt seg. Veien mot 5 kroner blir bare kortere. For norsk bokbransje er det ingen utvei. Innovate or die, har aldri vært sannere!"

Av Elisabeth Øvstebø og Christian Rangen

Det finnes et utall norske, dyktige forfattere. Vi har et hav av gode, norske bøker. Norske lesere aksepterer at e-bøkene ikke skal koste 5,50 kroner, vi er tross alt et lite marked i forhold til det engelskspråklige. Men vi må gjøre noe med prismodeller og strukturer!!

Jeg kjøpte nettopp en usedvanlig bra norsk e-bok og leste den med stor glede. Det var Tor Åge Bringsværd's "Slipp håndtaket når du vrir". Jeg kjøpte den imidlertid under veldig sterk tvil og etter lang vurdering. Det finnes så mange fantastisk gode, uleste e-bøker der ute til fornuftige priser, så hvorfor kjøpe en norsk når prisen er nærmere 250 kroner?? Man trenger ikke være god i matematikk for å se hva som lønner seg... 25 e-bøker til 10 kroner eller en til 250..? Og når jeg leser ca 2 bøker i uka... Vel, trenger jeg å si mer?

4 kommentarer:

  1. Tror jeg må begynne å lese litt på den fine bloggen din :-) Jeg er veldig nysgjerrig på e-bøker men har ikke kommet lenger enn å laste ned noen fra Amazon til telefonen min. Ikke lest dem foreløpig. Men det er klassikere jeg lenge har tenkt på å lese, og gratis var de også, faktisk. Nå lurer jeg på om jeg kanskje skal ønkse meg Kindle eller et annet lesebrett til jul...

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar! :-) Jeg er utrolig glad i mitt lesebrett, og jeg er enda mer glad i prisene jeg får på e-bøkene mine. Sålenge jeg leser engelsk, that is.. Amazon har som du også har funnet ut mange gratis klassikere, i tillegg til veldig gode priser på utrolig mange av e-bøkene sine.

    Kjøper du en Kindle er den knyttet til Amazon, men du kan likevel lese norske e-bøker på denne hvis du er villig til å gjøre et par håndgrep med ebok-filene du kjøper i Norge. Jeg leser rubbel og bit av det jeg har på Kindle'n min. Herlig! Også jobbdokumenter (word og .pdf filer som jeg konverterer til Kindle format). Alt går, sålenge man vet hvordan :-)

    SvarSlett
  3. Har forstått at det fins ebøker i ePub format med "beskyttet" drm og ikke. Får du konvertert begge typer til Kindle?? Skal kjøpe lesebrett nå når de nye Kindlene og den nye Sonyen blir tilgjengelige. Sony kan lese ePub men Kindle frister mer hvis jeg kan få lest alle de bøker jeg vil.

    SvarSlett
  4. Det man kan er å lese alle dokumenter på de aller fleste lesebrett, bare man vet hvordan man snor seg. Og det er det det står og faller på. Du kan også lese Amazon sine ebøker på en Sony!

    Utfordringen er, at dersom du har beskyttet drm på en ebok-fil så må du kjøre denne filen gjennom et "vaskeprogram" først for å fjerne beskyttelsen. Dernest må du konvertere epub-filen til Kindle format. Det er enkelt sålenge man vet hvordan! På papiret er dette ikke lov, men det har jeg valgt å se bort fra. Dersom jeg kjøper ærlig og redelig en bok fra libris.no til normal pris som alle andre så vil jeg velge selv hvilket brett jeg vil lese den på.

    Så, svaret er igrunnen, dersom du er litt vant med Pc bruk og ikke ser det som en ulempe å kjøre ebok-filene dine gjennom ett program (for dem uten beskyttet drm) eller to programmer (for dem med beskyttet drm) før du legger dem på lesebrettet ditt, ja da kan du nokså enkelt lese hvasomhelst hvorsomhelst.. Men det er det ingen som forteller deg når du kjøper lesebrett, dessverre...

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)