søndag 21. august 2011

Selvransakelse

Sjelden jeg svarer på spørsmål ifm bøker og lesevaner, denne var imidlertid litt kjekk. Takk til Elida for tipset :-)


Favorittbok i barndommen?
Frøken Detektiv og Hardy guttene var de mest spennende bøkene jeg leste. Ellers var jeg med i Barnas Bokklubb og har masse forskjellig bra derfra.

Kva les du no?

"Enders Game" serien av Orson Scott Card - utrolig bra Sci-Fi! "A Song of Ice and Fire" av George R.R. Martin - Fantasy på sitt beste.

Dårlig bokvane?

Leser dårlige bøker ferdig! Livet er for kort til det...

Verste bok du har lest?

I år må det være "Spis, Elsk, Lev". Den traff meg bare overhode ikke

Beste boka du har lest i år?

Vanskelig! Har lest mange gode bøker i år. "Enders Game" serien (4 bøker) som jeg nå neeeesten er ferdig med står nok øverst på listen.

Favorittforfatter?

En forfatter peker seg ut som jeg har vært trofast med gjennom hele livet, helt til hans siste bok - skrevet da han var 79 år. Det er Wilbur Smith. Hans afrikanske serier er fantastiske og han er hovedårsaken til at Afrika har vært destinasjon mange sommerferier :-)

Favorittbøker?

Stieg Larsson trilogien er blant mine definitive favoritter samt Jane Eyre av Charlotte Brontë.

Kan du lese på bussen?
Niks! Blir bilsyk så det holder...

Kvar er din favorittplass å lese?

Sofakroken og senga.

Kva tenker du om å låne vekk bøker?

Det river alltid litt i meg når jeg låner bort bøker. Låner kun bort til nære venner som jeg vet jeg kan mase på for å få bøkene tilbake dersom det tar litt tid med returen :-)

Lager du eselører i bøkene dine?

Aldri!

Skriver du noen gang i bøkenes marg?
Nei.

Kvifor eit språk foretrekker du å lese på?

Jeg foretrekker engelsk. Norske forfattere leser jeg på norsk.

Kva får deg til å elske ei bok?
At språket flyter, fenger og fengsler. Jeg er ikke opphengt i forfattere, ei heller bokomslag.

Favorittsjanger?

Sci-Fi/Fantasy og Krim.

Sjanger du leser sjelden (men skulle ønske du leste mer av)?

Skjønnlitteratur

Favorittbiografi?

Liker ikke biografier i det hele tatt. Siste biografi jeg leste må ha vært om Helen Keller da jeg var 10-12 år...

Har du noen gang lest ei selvhjelpsbok?

Nope. 

Gjemte, men ikke glemte sommerminner...

.

4 kommentarer:

  1. Å, Jane Eyre er ein nydelig historie:-)

    SvarSlett
  2. Jeg tipper det kan være samme biografi vi har lest, den som er del av en serie biografier som er ment på barn eller ungdom. Morsomt å lese svarene dine :)

    SvarSlett
  3. Stemmer det, Mari - samme biografiserie :-)

    SvarSlett
  4. Jeg leste også "Historien om Helen Keller" en gang i oldtida. Så gikk det 40 år, og plutselig ser jeg at 2011 helt uforvarende har blitt et biografiår for meg. Positivt overrasket ble jeg også!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)