tirsdag 16. august 2011

Bokomtale - "Catching fire" av Suzanne Collins

Andre boka i "The Hunger Games" ble lest langs bassengkanten i USA og forårsaket forbrenning... Faktor 50 var ikke nok! Enten hadde jeg dårlig solkrem - eller så var boka utrolig spennende :-)

Bok 2 - Catching Fire

Helt siden hun fant fram bærene i de siste minuttene av fjorårets Hunger Games så har Katniss Everdeen blitt et ikon på motstand og opprør for de 12 distriktene i Panem. Hun vet at lederne i The Capitol (hovedstaden) ikke er fornøydde med at hun var smartere enn dem og krevde at de aksepterte 2 vinnere i fjorårets Hunger Games, og dermed også reddet sin gode venn og motstander Peeta i prosessen. 

Hun er imidlertid ikke klar over deres ekstreme vrede over dette før hun mottar en uventet visitt fra president Snow, komplett med en dødstrussel mot hennes andre venn Gale's liv dersom hun feiler i å dempe den økte motstanden distriktene har opparbeidet mot The Capitol.

Imens har president Snow sine egne planer for å drepe spirene til revolusjon, og planene stemmer overens med 75 års jubileet til The Hunger Games - også kalt kvartalsfeiring (som også fant sted på 25 og 50 års jubileet). Ved disse kvartals Hunger Games har reglene blitt endret akkurat disse årene for å minne distriktene om at den årlige massakren av deres barn ikke er nok for å gjøre opp for distriktenes forrige forsøk på revolusjon... Men hva The Capitol har bestemt seg for til 75-års jubileet er noe som ingen kunne ha forutsett, ikke engang president Snow selv...

For å unngå en major spoiler alert så vil jeg ikke fortelle mer om innholdet, annet enn at den er VEL verdt å lese! Etter den første boka var jeg redd for at Catching Fire ikke kunne holde samme høye standard, siden bok 1 var så utrolig god. Der tok jeg skammelig feil. Suzanne Collins imponerer med stadig nye twist og plot i historien, og av og til lurte jeg virkelig på hvor hun tok alt fra! Trekantforholdet mellom Katniss, Peeta og Gale hadde meg på kanten av stolen flere ganger. Hvem vil hun velge? På hvilke(t) grunnlag? Og ikke minst, hvem ville jeg ha valgt dersom jeg var i hennes sko?

Fokuset i bok 2 var fullstendig forskjellig fra den første boka, med et mye mer komplekst og ambisiøst plot. Her er et mye større bilde av korrupsjon, manipulasjon og rebell-tendenser - hele tiden med Katniss som hovedperson og forteller. Catching Fire holdt ikke bare samme kvalitet som bok 1, den overgikk også The Hunger Games på flere områder. Hoved-tvisten for 75-års jubileet er virkelig storyen i boka, men forteller jeg den så ødelegger jeg gleden og spenningen.

Kjøp - gled deg - les og nyt bok nr 2! Og jeg garanterer - du vil IKKE la være å kjøpe siste boka i serien, "Mockingjay" :-)




.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)