mandag 6. januar 2020

Detektor av Erlend Loe


Denne boka var en snurrig liten sak fra Loe. Jeg var ikke helt klar over at boka ikke var en roman, men et filmmanuskript. Vel, hvorfor ikke? Jeg har jo bestemt meg for å lese hele Loe's forfatterskap anyway. Og filmen, den kom ut i 2000. Så ja, det ble også en film :-)


HIstorien har flere karakterer, men dreier seg i hovedsak rundt Daniel Jor. Han er nyutdannet psykolog, har fått seg praksisplass og har metalldetektor. Daniel Jor med detektor bor sammen med sin mor (ja ja, pun inteded) og er feilinformert når det gjelder sin biologiske bakgrunn. Han er kompis med en radiovert og samen Ante og treffer etterhvert Janne, som heller ikke er helt hvem hun utgir seg for å være. Alle søker de noe, og finner noe annet enn det de søkte etter i utgangspunktet. Både med detektoren (djeeezes, hvor får Loe fantasien fra?) og ellers i livet. Og hunder ligger begravet over alt.

Forvirret? Det må du bare være. Dette var nemlig både en typisk, og en atypisk Loe. Lun humor, nedgravde hemmeligheter, familievold og løgner i skjønn forening. Om jeg likte den? Definitivt! Jeg liker annerledes og sære saker, spesielt om de er innpakket i humor. Anbefales!

Fun fact: Filmkritikerlaget ga den Filmkritikerprisen og kalte den et vågestykke i filmfortelling. Den ble refusert til Filmfestivalen i Cannes, men nominert til priser ved Filmfestivalen i Moskva. Filmen vant to priser under Amanda-utdelingen i 2001: beste kvinnelige skuespiller til Hildegun Riise og Amandakomitéens debutantpris til Pål Jackman. Filmen og regissør Jackman fikk dessuten Filmkritikerprisen samme år. 


Kilde: egen bok - Utgitt: 2000 - Forlag: Cappelen Damm


Slutten av 2019 på en strand :-)
Velkommen 2020!

 


6 kommentarer:

  1. Høres ut som en herlig bok, i alle fall hvis du har knekket Loe-koden. Jeg var på en bok"greie" med blant annet Loe før jul, han er en snurrig skrue, og det ser man igjen på bøkene han gir ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne var en festlig start på året, velplukket ;-) Loe og jeg er bestisser, så vi går godt sammen. Jeg tror det er sånn med Loe, at enten så har man sansen, eller så blir det litt for naivt. Jeg liker svært godt skrivestilen hans (også). Av og til lurer jeg på om jeg bare er "dum og altetende" siden jeg ikke har noen klare favorittsjangere, eller skrivestiler. Lesepreferansene mine spriker i alle retninger. Skal ikke klage, jeg har ihvertfall mye å velge fra :D

      Slett
  2. Tine: Nei, Loe er ingen snurrig skrue. (leker fornærmet på trønderforfatterens vegne)- _men_ bøkene er artige og litt snurrete.
    Liker dem.

    Leste forresten Helvete for ikke så lenge siden, ebokBib, fort lest. Rar bok, men mye gøy om religion og Rakel. Og Satan sjøl. Humrer. Og satt på kafe for meg selv, med nesa i mobilen, leste eBok og humret..
    Demrer for meg når det gjelder Detektor. Tror ikke filmen gjorde så veldig inntrykk her oppe.. Prisnominert i Moskva? haha. Passer nok bedre der han Erlend enn i Cannes.

    (har du fått lest Kurtby? Hehe, den er så bra!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja jeg flirte også da jeg så filmen var blitt prisnominert i Moskva. Der, lissom... Jeg har ikke sett filmen, kanskje jeg skal få lurt meg til det nå når jeg har kommet meg til den mer fredelige siden av verden for en stund. Det blir alltid så god tid til lesing og skriving på denne tiden. "Ulempen" dette året er at vi får mye besøk i 3-4 uker... så jeg får snike til meg lesetid innimellom der.
      Kurtby har du nevnt tidligere. Ikke kommet til den ennå, men det gjør jeg garantert :-)
      Helvete er ei skikkelig humrebok ja, den er bare sååå sær. Likte den godt.

      Slett
  3. Det er godt du tar for deg Loes forfatterskap, ehm, så vi andre slipper. Neida, bare tuller, har lest mange jeg, noen bedre likt enn andre. Tatt av kvinnen feks, og kanskje NaivSuper, men stort sett er jeg ikke så begeistret for super naivitet, eller noe sånt. Regner med du er på farten igjen. Misforstod da du sa - stedfast - trodde du du mente Vestlandet, resten av 2020. So very wrong. Men so very glad for at, også, du er tilbake på blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du skal få slippe Loe. Du har lest akkurat de bøkene jeg ikke har lest av ham, så du skal se at du bare har plukket ut de mindre bra. hehe.. Du får lese om dem her da ;)
      Jeg er på farten igjen ja, eller - har "landet" nå i Canada for 3 mndr, og her blir det behagelig vinter. Litt mye besøk fra gamlelandet til at jeg får lest like mye som vintersesongen 2019, men jeg er nå godt igang. Både med lesing, og forsåvidt blogging. Eller, jeg ER nå ihvertfall her ;)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)