onsdag 18. september 2019

Bokbloggertreff Stavanger

Da skulle alt være klart til årets bokbloggertreff som går av stabelen i Stavanger ifm litteraturfestivalen Kapittel. Alle bookinger bekreftet, agenda og kjøreplan er klar, festivalpass og programblader i boks. Alle møtes på Bøker og Børst fredag fra kl. 19:00 og så går det slag i slag gjennom helgen. Noen (som meg) starter allerede onsdagen, flere kommer torsdagen før vi er fulltallige til helgen. Gøy!


Tiiidlig onsdag morgen, og gatene er allerede pyntet med Kapittel-banner


På planen idag står følgende:

Åpningsforedraget Gjennom kjøttet som holdes av forfatter Espen Stueland

Skal bli interessant å høre ham sette kroppen i sentrum som gjenstand for vitebegjær, tabubelegging og kunstnerisk inspirasjon. Jeg har ikke lest boka med samme tittel som han gav ut i 2009, så dette er en god anledning.


Har man ikke Kapittel-kontor, ja da lager man et!
Jeg befinner meg som oftest på Backstage mellom øktene, og her satt jeg idag under forberedelsene til treffet.
Supert "kontor" med alle serveringsrettigheter ;-)


Så tror jeg at Jeg lever et liv som ligner deres er et must for denne festivalen. Jan Grue er i samtale med Karin Haugen om sin selvbiografiske fortelling om å leve med en sårbar kropp og lengselen etter det allmenne. De fleste av oss tar kroppen som en velfungerende maskin som en selvfølge. Det er den definitivt ikke.

Deretter MÅ jeg jo bare få med meg Jo Nesbø i samtale med Guttorm Andreasen. Da er det nyeboka om Harry Hole som står i fokus. De som kjenner meg vet jeg ikke er veldig begeistret for HH, men Jo Nesbø liker jeg.


Været i år er jo strålende!
(til forskjell fra fjoråret...)


Avslutningsvis for onsdagen blir det Møte med Marlene Van Niekerk som er professor i nederlansk og afrikaans litteratur. Hun er en av Sør-Afrikas viktigste forfattere idag. Hun skal samtale om forfatterskapet sitt med min tidligere foreleser ved UiS, Brita Strand Rangnes. Et must!

Jeg hadde håpet å få med meg Tore og Tønes som hedrer Håvard Rem som er 60 år på Frøken Pihl. Den må gå ut. Jeg er bortlovet til et helt annet arrangement på Sølvberget, nemlig... "Once upon a time in Hollywood". Med andre ord en heldag og -aften på kulturhuset i Stavanger :-)


Bokhuset kommer med "utekontor" i container også i år. Skikkelig bra, med alle Kapittel's bøker for kjøp og signering

Det blir med andre ord pang- og snikstart for meg på Kapittel-/ og bokbloggertreffet. Alltid kjekt å møte andre boknerder og få konstatert at den litterære OCD'en min gjenspeiles hos dem, hehe...

Ser jeg deg der ila uka? Gi lyd!


.

8 kommentarer:

  1. Sitter her og smiler bare med tanken på hvor kjekt dere får det. Lykke til med arrangementet, skjønner du har alt under kontroll, full roen og forhåpentligvis ikke noen vond fot å drasse på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Noe travelt frem til 12 idag, men da var alt i boks. Travelt med en 2 ukers uplanlagt ferie like før. Foten er heldigvis i slaget igjen, så her hogges det mellom programpostene 😉 Mye spennende! Savner mange fra fjoråret. Håper det ikke betyr "Bokbloggerens død".. Jeg koser meg uansett 👍

      Slett
  2. Vi lever en del bokbloggere her ute selv om vi ikke kan delta i år. Opptil 50 innlegg pr uke blir postet på Bokblogger fb-side, og det er jo ikke så værst, da.:)
    Ellers får dere kose dere, noe jeg vet dere gjør- og lykke til:=

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi skal ha en diskusjon rundt bokbloggere lørdag som vi deretter legger ut på FB-gruppa vår for alle å være med i diskusjonen på. Kjekt å se at det er nærmere 50 innlegg i uka, og at ihvertfall noen av oss "gamle" henger med - fullt eller delvis :)
      Vi koser oss storveis på festivalen. Vi har jo pratet tidligere om at denne skulle rullere, og plutselig så får du ansvar for et arrangement near you ;) Vi tar dialogen, først her og så på nett. Bare rett og rimelig at vi sirkulerer bokbloggertreffet. Jeg har laget meg en egen kjøreplan som jeg ser funker i år (med to-do's og nice-to-have's) som kan følge med på flyttelasset til neste by.
      Idag fredag blir det en roligere dag. Onsdag og torsdag var pangstart de-luxe for eget vedkommende med full snap-dag igår på toppen, så nå skal det bli deilig å bare være deltaker.
      Ha en strålende helg lengre nord!

      Slett
    2. Ja, det leste jeg på fb.
      Fint at det legges ut der etterpå.
      Skjønner at det er travelt, men det er jo sånn det er på festival og treff-arrangør.
      Regner med at det blir kos og mange inntrykk okkesom.
      Satser på oppmøte neste år. Er jo mulig å ha et mer uformelt treff på Lillehammer også feks, trenger jo ikke være så mye program på selve treffet. Eller på høsten i Trondheim, skal vel sjekke ut når det er festival her- i år er det september, i fjor var det oktober. Uansett går det an å få til noe med hjelp (forhåpentligvis) fra Litteraturhuset som jeg er aktiv frivillig i.
      Artig å følge dere:)

      (her øse-pøser det ned, de store flomdagen, med ganske kraftig vind)

      Slett
    3. PS. Angående antall blogginnlegg pr uke, så forteller det ganske mye om aktiviteten. Har sett at de siste ukene har det variert mellom ca 20- 50. Viktig å si det, fordi det fort blir en myte at "alle har sluttet" å blogge. Mange har jo det, men det har også kommet mange nye til og en del av oss gamle er fortsatt mer eller mindre aktive.
      Kanskje Kapittel-innleggene fra disse dagen drar snittet opp igjen?

      Slett
  3. Takk for sist. Nesten litt nostalgisk å lese et før-festival-innlegg. Spørsmålet er: hvor mye av de planlagte postene ble gjennomført. Er selv mest trist for at jeg ikke fikk med meg Tønes, ikke det med Håvard Rem, men den filmen.

    Angående treff og framtid. Har Anita et godt poeng. Det er mange som fremdeles blogger, enormet mange som 'skriver' om litteratur på nett, men hvis vi vil ha de med i et 'blogg' fellesskap må noe gjøres. Det er muligens der skoen trykker..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk likeså! Ja det der før-festival-innlegget her burde vel egentlig vært begravd i gjennomtenkte og intellektuelle blogginnlegg den siste uka. Men så har det ikke blitt. Har fått litterær overdose (!) og trapper nå forsiktig opp istedenfor.
      Kjenner jeg ikke er helt klar til å diskutere dette paraplykonseptet ennå. Er ikke helt enig med meg selv, men kan være enig i at det blir vanskelige å trykke bildefokus (insta, snap, youtube) inn i en tekstoverbygging. Vi får fundere litt til!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)