tirsdag 23. juli 2019

Krigende tsjetsjenere og jenter i skittentøyskap

Jeg har fått lest to bøker på kjappen, og mer forskjellig tema skal man jammen lete lenge etter å finne. Begge gode på hver sin måte, den ene mer krevende enn den andre.

Det er ikke ofte jeg kjøper med meg historiske romaner, spesielt ikke dersom de handler om krig og elendighet. Denne klarte jeg imidlertid ikke legge fra meg da jeg hadde plukket den opp fra hylla på Norli. Karpinskihøyden er nemlig noe så spesielt som en bok skrevet av en tsjetsjener som har levd i eksil i Trondheim siden 2004 og boka skildrer det tsjetsjenske folkets opprør mot Moskva-kommunistenes makt i 1991. Et forøvrig vellykket kupp, men med et svært tragisk etterspill for det tsjetsjenske folket.

Historien blir vinklet fra flere synspunkt, og Musa Mutaev har også flettet inn en svært troverdig kjærlighetshistorie mellom to mennesker oppi disse tragiske hendelsene. Etter å ha lest bokas kun 159 sider var jeg ikke bare blitt mer kunnskapsrik, men også fullstendig matt og utslått av enkelte menn(esker)s innstilling til og fokus på krig. Jeg ser også hvorfor denne kampen var så fryktelig umulig i utgangspunktet, men med et viljesterkt og stolt folk så kan det være vanskelig å få overblikk over potensielle konsekvenser på forhånd. For ikke å snakke om hvordan flokkmentalitet fullstendig kan overkjøre såkalt fornuftig tankegang. Anbefales!

Kilde: egen bok, Norli - Forlag: Communicatio - Språk: Norsk - Utgitt: 2019 - Sider: 159
Utfordring: GoodReads, Nye land



Andre boka jeg leste igår var Ord som slutter på skap av Sanne Mathiassen. Ei bok om et forhold mellom to unge mennesker hvis forhold går i knas. Etter forholdet ryker flytter jenta inn i garderobeskapet til sin tidligere unge samboer. Hvordan det går? Ja hvordan tror du? Parallelt med historien om jenta i garderobeskapet får vi også fortellingen om hennes forhold til faren, en sjarmør og spillemann som aldri er til stede mer enn en uke om gangen i datterens liv. Resten av tiden er det farmoren som passer på henne. Dette er et sårt forhold, hvor jenta tydelig savner faren og det ankringspunktet hun hele tiden ønsker at han skal være for henne, men som han aldri blir. Hvordan boka slutter? Det vil jeg ikke si.

Det jeg imidlertid kan si, er at jeg fant formen på denne historien svært så interessant. Enkelt språk, naivt til tider, men likevel med en nerve. Det at kapitlene - 137 i antallet fordelt på 158 boksider - veksler mellom forholdene jenta har til hhv faren og samboeren i svært hyppige sceneskift gjør at vi får kun fragmenterte bilder fra begge disse forholdene. Et kapittel kan gjerne bestå av kun 8 korte linjer med dialog, før historien hopper videre, enten i samme spor, eller skifter til spor 2. Man er aldri sikker på hva som skjer i neste instans. Boka er svært lettlest, men den setter igang tanker. Om forhold. Om styrke. Om ekteskap, jævelskap, fangenskap, samboerskap og garderobeskap. For å nevne noen :-) Anbefales!

Kilde: biblioteket - Forlag: Vigmostad/Bjørke - Utgitt: 2019 - Sider: 158 - Språk: norsk
Utfordring: GoodReads, Nye norske forfattere





.

4 kommentarer:

  1. For å ta den siste først, har sett mange bilder av denne og tror jeg følger kontoen med samme navn også inne på insta og av en eller annen(merkelig) grunn har jeg fått tilsendt pdf-fil fra forlaget av denne så jeg fikk veldig lyst til å lese den, etter at jeg har gjort meg ferdig med Knausgårdboken jeg holder på med. Da jeg leste om boken høres det vitterlig spesielt ut å bosette seg i ekskjærestens garderobeskap.

    Karpinskihøyden noteres sirlig bak øret for dette er en krig jeg egentlig ikke vet så mye om, noe har jeg nok hørt på nyheter men jeg kan ikke påstå at jeg husker så mye av det.
    Flokkmentalitet kan være meget skumle greier, det har vist seg flere ganger.
    Veldig glad for liv og røre her inne altså! :-)

    Fortsatt god lesing :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. P.s. Glemte å spørre om du satser på Bookerfeber fra i morgen av eller tar du det easy?

      Slett
    2. Her blir det liv, rai rai :D
      Er igang igjen, energien kommer sigende. Påstår ikke at den tyter ut ørene ennå, men er på vei ja ;)
      Begge bøkene anbefales, av forskjellige grunner, men dog. Hadde heller ikke mye kunnskap om tjetsjenernes "frigjøring" av egen stat, men det var bare noe med boka som ikke ville slippe taket. Glad jeg leste! Andre boka går på en veldig kort kveld, men kvalitet henger ikke sammen med lengde her!
      Booker skal jeg være litt forsiktig med i år. Jeg er i seget, har bøker planlagt, så jeg får si - får se. Det kommer helt an på hvilke forfattere som havner på lista. I år skal jeg være kritisk, for jeg vet jeg ikke får lest så mye som jeg (hvert år) håper på.. Du da, Booker-kjør?

      Slett
    3. Jeg har en drøm om å komme meg gjennom hele langlisten en gang for jeg er alltid veldig giret på forhånd men så dabber det fort av. Har kjøpt noen engelske bøker de siste månedene og håper at noen av dem kommer på listen.Ellers skal jeg som deg være litt mer kritisk også for det skjer ikke at jeg får lest alt uansett. For meg tar det nesten dobbelt så lang tid å lese på engelsk kontra norsk så skal velge bøker med omhu.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)