søndag 9. desember 2012

Bokomtale - "En Kule" av Tom Kristensen

Nå jafser jeg i meg lydbøker her! Det å nyte fremfor å sluke ble glemt et øyeblikk. Alibiet får være at jeg leser 1001-lesesirkelboka "The Monk" parallelt. Den nyter jeg (ihvertfall leser langsomt), faktisk! Nuvel, tilbake til boka som har tatt fra meg nattesøvnen 2 netter på rad og som har lært meg hvorfor lydbøker kommer i 5-minutts intervaller...

Mads Hammer blir etter en tids arbeidsledighet etter sin jobb i Stockholm Securities ansatt i et annet aksjemeglerselskap, den mellomstore bedriften Finanspartner i Oslo. Utad virker firmaet solid og med god økonomi, men etter tørke i markedet de siste par årene så sliter Finanspartner. De trenger en god deal med stor gevinst for å komme seg ovenpå. Det planlegges derfor en aksjehandel i det skjulte. En aksjehandel som etterhvert viser seg å ikke følge gjeldende lover og regler. Så langt derifra. Firmaet er gjennomgående korrupt, og Mads Hammer er den nye "ferskingen" som utnyttes. Han settes i prøverommet, det minste kontoret Finanspartner kan oppdrive, og blir ubønnhørlig drevet med altfor knappe tidsfrister og kravet på seg til å få til en kule - som er kodenavnet for 100 millioner kroner inn til firmaet på én jobb! Det Mads finner ut etterhvert er at forgjengerne hans på prøverommet fikk en brå slutt i Finanspartner. En begikk selvmord og en annen havnet i fengsel...

Entrepenørselskapet Trosvik & Partners har gjort en oppfinnelse, det nye materialet Plastitt, som kan brukes til å bygge lavkosthus. Trosvik & Partners blir det selvsagte valget for en såkalt "pump-and-dump" operasjon, og Mads Hammer blir uvitende hovedpersonen i noe som etterhvert kan vise seg å bli den største finanssvindelen i Norge. Med lugubre kontakter i Florida's underverden, korrupte finansmenn med kontroll på hvordan skatteparadisene kan utnyttes og torpedo'er til å gjøre det skitne arbeidet for seg blir Mads Hammer jaget fra stokk til vegg. Det blir en jakt på liv og død hvor både konen til Mads og et milliardbeløp står på spill.

Tom Kristensen
Bildekilde:
Kongsberg Krimfestival
En Kule var debutboka til Kristensen. Den kom ut i 2001 mens han selv var administrerende direktør i et finansieringsselskap. Snakker meg om å stå med begge beina i materien! Jeg vil tro at det er nok å ta av fra finansverdenen som vi andre (mindre engasjerte..) ikke helt har oversikten over, for å si det pent. Boka og spenningen er bygget klokt opp. Etter en forsiktig start, med subtile hint mot retningen boka kom til å ta, tok den seg kraftig opp etterhvert. Det er med solid overbevisningsevne Kristensen forteller om aksjehandel i gråmarkedet, skatteparadisenes fortreffeligheter og hvordan man med de rette kontaktene og kunnskapene kan sno sine surt ervervede kroner forbi den norske skattefuten. Tørt stoff? Ikke det minste! Her kom spenningstopper på løpende bånd, og selv om jeg ante hvem det ene sorte fåret i saueflokken var, så kom løsningen som en overraskelse! Hovedpersonene kunne kanskje hatt litt mer kjøtt på beina, men de var likevel troverdige i settingen. Her var det finanssvindelen som stod i sentrum, og da trenger ikke karakterene underbygges side opp og side ned. Det var plenti nok annet å ta av :o)

Jeg fullførte nettopp Kristensens aller siste utgivelse, Korsbæreren, og tenkte at det skulle mye til for å "toppa driden" (godt Stavanger-utrrykk!) - for Korsbæreren var meget bra!  Debutboka En Kule var nesten like god, og egnet seg også utmerket som lydbok. Med over 12 timer intens handling etter en litt forsiktig start så hadde jeg noen livlige døgn med Christoffer Staib på øret. En fortreffelig innleser som klarte å holde trykket alle de 12 timene uten å gå i fella å overdramatisere hendelser. Veldig bra! Med fare for å overdosere på Tom Kristensen så kommer jeg til å kjøpe meg nok ei lydbok, den neste i serien med tittel Hvitvasking. Finansthrillere på øret ser ut for å bli vintergreia mi i år. Kanskje også i alpinbakken? Kven kveit ;o)


Kilde: egen lydbok, MP3
Utgitt: 2009
Forlag: Lydbokforlaget
Språk: Norsk Bokmål
Spilletid: 12t. 18min.
ISBN: 9788242141002
Innleser: Christoffer Staib



Led meg inn i fristelse! Whistler/Canada

4 kommentarer:

  1. Veldig ok med lydbok når bøkene er spennende. HAr ikke lest noe av denne forfatter. Takk for tips.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig godt julepresang alternativ til dem som liker thrillere! Finnes i alle formater også, ebok-papir-lyd :o)

      Slett
  2. Jeg har også falt for Kristensen, og jeg liker at han har ulike hovedpersoner i hver bok slik at det ikke blir en serie men enkeltstående bøker. Det gjør også bøkene mye lettere å selge i bokhandelen, litt vanskelig å selge en bok midt inne i en serie når folk ikke har lest de første.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det elementet hadde jeg ikke tenkt på, men du har jo så helt rett med tanke på salg! Frittstående bøker er toppers for meg som er utrolig dårlig til å følge bøker i rekkefølge. Det krasjer så veldig med innfallsmetoden jeg har til hva jeg ønsker/skal lese :o) Jeg har klart å begrense meg litt og har ikke startet på "Hvitvasking" ennå. Skal prøve å holde meg til etter jul med neste lydbok. Veldig keen på å starte ei til Kristensen-bok, men kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg trenger pause mellom dem for ikke å gå lei..

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)